Piepsignaal gordel en trillend spiegelglas

hallo,

Ik heb een 2 tal vragen

In andere berichten wordt ook gesproken over het probleem van de piep bij een gesloten gordel.
heb hem al met wd 40 ingespoten, maar dit helpt niet. Hij begint regelmatig te piepen.
Is de gordelhouder nog te repareren of moet hij direct vervangen worden??
Is openmaken/ repareren eenvoudig?? hoe maak je hem open?? en wat zij de kosten van een nieuwe??

Volgede probleem is dat mijn linker spiegelglas trilt boven de 80 km. Het huis zit goed vast, dus het betreft echt het glas, hoe is dit op te lossen??

Hoor graag jullie antwoord

Cordoba

Forumguru
Even voor de zekerheid: je hebt gevoeld of het spiegelhuis goed vast zit, en je ziet het spiegelglas trillen? Zie je ook het huis trillen? (dat het vast zit, wil niet zeggen dat het niet kan trillen)

Als het echt alleen het glas is, denk ik aan twee mogelijke oorzaken:
- een velg of iets dergelijks die een afwijking heeft, en daardoor het trillen veroorzaakt
- je spiegelglas is er uit geweest/vervangen, of je spiegel heeft een tik gehad, en de houder waar je de kogel voor de bevestiging indrukt heeft één of meer gekraakte lipjes. Spiegelglas eruit wippen om te checken kan betekenen dat er een lipje afbreekt, en je de boel moet vernieuwen.

Wat de gordelpiepbetreft: niet toevallig iets op de zitting van een andere stoel liggen (waardoor de auto denkt dat er iemand zit)? Anders misschien even checken of er een stekker onder de stoel niet goed vast zit.

Noord26

Forumguru
Als je velg zo hard trilt dat je spiegelglas mee trilt kan vrijwel niet. Dan zou je stuur enorm moeten trillen..

Canon-Eye

Forumguru
Als je velg zo hard trilt dat je spiegelglas mee trilt kan vrijwel niet. Dan zou je stuur enorm moeten trillen.
Onbalans in een achterwiel hoef je niet persé in je stuur te voelen. Maar dan zou er vermoedelijk wel meer meedreunen dan alleen het spiegelglas.

Rallye

Forumguru
Wat de gordelpiepbetreft: niet toevallig iets op de zitting van een andere stoel liggen (waardoor de auto denkt dat er iemand zit)? Anders misschien even checken of er een stekker onder de stoel niet goed vast zit.

Heeft een Octavia uit 2006 "Sitzbelegungserkennung"? Ik heb er nooit iets van gemerkt (bij mijn huidige trouwens ook niet). Dat zou misschien kunnen komen omdat mijn vaste bijrijdster trouw de veiligheidsgordel omdoet (net als ikzelf overigens).

Luke

Forumguru
Bij mij trilt het glas van de achteruitkijkspiegel ook wanneer er een goed liedje op de radio speelt... ongeacht de snelheid.

:super:

Cordoba

Forumguru
Ik had het niet zozeer over onbalans, maar meer over hoogteslag: wiel kan perfect gebalanceerd zijn, maar als er hoogteslag in zit krijg je toch trillingen, en zeker op een achteras merk je dat niet altijd. Overigens is het fout om te denken dat er heel veel aan de hand moet zijn, om bijvoorbeeld een buitenspiegel mee te laten trillen, maar dat is niet waar: als de trillingsfrequentie in de buurt ligt van één van de eigenfrequenties van een onderdeel, dan gaat dit resoneren, en kun je zelfs hele kleine trillingen toch duidelijk (indirect) zien.

delta

Actief lid
Hoi,
Trillend spiegelglas is een echte VAG kwaal, waarschijnlijk heb je dan ook verwarmde spiegels.
Er zijn 3 oplossingen.
1. Vervangen voor nieuw door dealer kost rond de 100 euro
2. Je kunt een glas bestelen op internet (google) kosten rond de 25 euro
3. Glas demonteren (uitwippen meer is het niet) draadjes losmaken vd verwarming en het glas voorzichtig loswrikken van de glashouder.
Dan glas weer vast lijmen en alle terug plaatsen, kosten 0 euro maar je verwarmde glas werkt minder goed.
Dit vanwege de iets dikkere lijmlaag, ik heb het zelf een aantal maanden terug ook uitgevoerd.
Delta

skodaboy

Forumguru
Bij mij trilt het glas van de achteruitkijkspiegel ook wanneer er een goed liedje op de radio speelt... ongeacht de snelheid.

:super:

ik had dit bij m'n 01 ook..daar trilde zo wel de buitenspiegels,als de binnenspiegel mee..maja..daar zaten de subwoofers waarschijnlijk voor iets tussen... :ahum:

Cordoba

Forumguru
@delta: oorzaak van mindere verwarming na lijmen, ligt waarschijnlijk niet in de laagdikte van de lijm, maar dat je lijm gebruikt hebt die de warmte niet zo goed geleidt. (ik neem tenminste aan dat je het hebt over het verlijmen van de verwarming op de achterkant van het spiegelglas). Overigens kun je het relatief snel loslaten van de verwarming behoorlijk vertragen, door de spiegelverwarming uit te schakelen als ie niet nodig is (bij veel modellen staat de spiegelverwarming aan, als de knop in de middenstand staat, door de knop op 'R' of 'L' te zetten, gaat de verwarming niet aan, en verleng je de levensduur. Het is namelijk zo, dat het opwarmen en afkoelen van de spiegels spanningen in de lijmlaag introduceert, waardoor ie langzamerhand loslaat.

delta

Actief lid
Cordoba,
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben maar ik vergeet altijd dat knoppie terug te draaien.
Mijn antwoord was dan ook eigenlijk bedoeld voor de topicstarter want die zijn glas zit nu los.

Canon-Eye

Forumguru
de spiegelverwarming uit te schakelen als ie niet nodig is
Bij veel modellen - zo niet de meeste - gaat de spiegelverwarming na 10 minuten vanzelf uit (net als de achterruitverwarming), ook als de knop "aan" blijft staan.
Als dat te snel is (bv. bij mist onder winterse omstandigheden) zie je dat aan het weer beslaan van de spiegels; desgewenst kun je dan de verwarming voor opnieuw 10 minuten terug inschakelen door de knop even te verdraaien naar een anderes stand en dan weer aan te zetten.

bij mij begon het glas ook te trillen, bleek dat ik het er zo vanaf kon pakken, dus had niet veel gescheeld of ik was het onderweg kwijt geraakt. Naar de DHZ zaak, lijm gehaald die enigzins elastisch blijft, geschikt en is voor glas. Goed schoonmaken, ontvetten helemaal insmeren (dun) en fixeren.
mijn spiegelverwarming werkt nu beter dan van tevoren, blijkbaar maakte hij niet zo'n goed contact meer.

Cordoba

Forumguru
@weertenaar: misschien dat je kunt vermelden welk merk en type lijm je hebt gebruikt, dan kunnen anderen met dit probleem voor dezelfde lijm kiezen, die de warmte blijkbaar goed geleidt.

Cordoba

Forumguru
@weertenaar: inderdaad makkelijk te vinden lijm, maar een ander kiest misschien voor Bison kit en heeft dan mogelijk het probleem dat de lijm de warmte slecht geleidt, vandaar mijn vraag.

Blackokkie2

Forumguru
Hm, bij mij trilt nu ook de linkerbuitenspiegel, al heb ik het idee dat het hele huis wat los zit. Vond hem laatst namelijk terug met het spiegelhuis helemaal naar voren geklapt. Volgens mij zit er in het spiegelhuis ook meer beweging dan aan de rechterkant.

Is dit eenvoudig te herstellen?

Hier hetzelfde probleem gehad met mijn linker buiten spiegel pakten het glas er zo uit. Heb het vast gelijmd met sanitair kit (silicone) blijft elastisch geleid goed en zit nu alweer zeker een maand of 4 als een huis vast.

Bovenaan Onderaan