Piggyback chiptuning Skoda Fabia 1.6i V6 77KW

elvisual

Nieuw lid
Lang uitgesteld, maar toch overstag om mijn benzine motor te tunen. Ik had dit veel eerder moeten doen, van lawaai papegaai naar spinnende kat.

Piggyback is een programmeerbare, digitale chipmodule en is specifiek voor benzine motoren zonder turbo. Voordelen: volledig behoud fabrieksgarantie, mee te nemen naar andere auto, betere gaspedaal reactie en meer trekkracht.

Rijimpressie:
De motor is ondanks zijn hoge toerental nu veel rustiger, dit heeft tevens invloed op het verbruik. Nu winter geeft hetzelfde verbruik als tijdens de zomermaanden, erg gunstig dus. Nu is de 1.6i van zichzelf al een trekpaartje zeker bij hoge toeren, maar maakt ook veel lawaai. De Piggyback geeft door zijn koppel en PK vermeerdering van respectievelijk 15 Nm en 12 Pk een andere rijervaring. Het is zeker geen racewagen geworden, maar bij gaspedaal reactie wordt nu met minder motor geronk dezelfde trekkracht bereikt.

Voor mij vind ik het belangrijk dat de motor weer, net zoals ik hem nieuw kocht, in het stadsverkeer nauwelijks hoorbaar is en op de snelweg nu veel rustiger met daarbij een lager benzine verbruik. Ik ben heel benieuwd wat het verbruik in de zomermaanden zal zijn.

Een piggyback plaatsen kost 250 euro, maar als je binnen 10 dagen toch niet tevreden bent krijg je je geld terug van dit bedrijf, een mooie garantie voor wie ook tuning in gedacht heeft, toch?
 

Noord26

Forumguru
Zijn deze waardes op een rollenbank gemeten dat het toe neemt? Een goede tuner begint niet aan een turbo-loze 1.6 is mijn ervaring. Het verhaal dat een motor stiller wordt (mechanisch) door een software uitbreiding klinkt discutabel.

Over welke tuner praten we hier?
 

CDK

Forumguru
En is die vermogenstoename te zien op een uitdraai van een voor en na meting op een vermogensbank? Of zit het extra vermogen vooral tussen de oren? ;)
 

elvisual

Nieuw lid
De waardes zijn niet gemeten op een rollenbank, en kan deze dan ook niet bevestigen. Bij vooronderzoek wist ik dat tunen weinig effect heeft op benzine motoren zonder turbo, een echte tuner past dan ook zeker niet in mijn denkbeeld voor deze auto.
Neem eens een kijkje bij http://www.vtune.nl/
 

Noord26

Forumguru
Gedurfde uitspraken bij V-tune:

"Particulieren, bedrijven en gerenommeerde dealers laten in grote getale hun auto’s en bedrijfsauto’s met het grootste vertrouwen door VTune van een chiptuning voorzien."
 

peterrapid

Forumguru
En geen rollenbank ... zou toch moeite hebben om 250€ uit te geven voor een tuning die wat tussen de oren zit zonder resultaat op papier.
 

CDK

Forumguru
Misschien tijdens een rollenbank actie eens ergens gaan meten wat het vermogen nu precies is? Op mij komt het meer over als een aanpassing van de gasrespons, maar ben geen geleerde, misschien dat @Vagtechniek of @Race Eend of @TVS hier ook iets zinnigs en puur inhoudelijks over kan zeggen zonder verder op Vtune in te haken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

micky

Forumguru
Dus: enthousiast zijn over een aanschaf is gelijk "net een advertentie"? Dan lust ik er nog wel een paar, ik denk alleen maar aan de meeste verhalen na een bezoekje aan JD of TVS... :pieker::D

Een bezoekje met een uitdraai van de Bank, dat dan wel ;) en daar zit nu net het verschil, ik heb zelf ook veel moeite met enthousiasme over het "chippen" van welke atmosferische motor dan ook, waarom? omdat ik er nog nooit 1 gezien heb met een rollenbank uitdraai, die zijn er ook niet, want een ritje op deze feestmachine kost zonder korting zo'n 150- 180 euro, bijna net zo veel als zo'n PiggyB.
Dan komen we bij het punt waar het duidelijk wordt dat doorgaans mensen die dit verkopen niet eens een testbank hebben, waarom niet, omdat de klanten hun geld terug willen en ze dus niet kunnen blijven bestaan ;)

Met alle respect, maar een PB er tussen pluggen kan gewoon geen fijnere loop verzorgen, kan geen brandstof besparing opleveren (gewone tuning wel, alhoewel ik er van overtuigd ben dat niemand feitelijk een besparing haalt, je wilt niet voor niets meer vermogen, dit kost energie :) ) De voordelen genoemd door TS zijn precies alsof ze door de verkoper zijn geschreven en de koper? tja, die wil doorgaans bij dit soort zaken gewoon voelen dat hetgeen waar is wat hem verkocht is, het heeft immers 250 euro gekost ;)
 

muurman

Senior Member
Een tuner die alle merken doet heb ik geen vertrouwen in. Als een gespecialiseerde tuner zelfs tegen problemen aanloopt bij zijn eigen merk dan geloof ik er niet in dat als je alle merken doet dit met voldoende kennis doet.
 

koreaan

Forumguru
@elvisual je topic leidt in ieder geval tot veel discussie. Ik heb ooit mijn ford fiesta hier laten tunen. Merkte destijds wel verschil. Geen wereld van verschil vanwege atmosferische motor.
Ik wist toen nog niet zo veel over tuning/bedrijven. Echter heb ik met de ford nooit problemen gehad

Als ik me het goed kan herinneren heeft autoweek ooit eens een honda duurtester er laten chippen met dat piggy bag. Men was volgens wel tevree met het resultaat.(was wel een turbo diesel)

Misschien heb je er wat aan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ook al zou die vermogens- en koppel-toename kloppen en via rollenbank kunnen worden aangetoond, dan blijft het natuurlijk weinig substantieel. Ik zou daar in ieder geval geen cent voor over hebben. Een toename van minimaal zo'n 30% maakt het interessant, vind ik.
 

Desperado

Forumguru
Tja....het is geen "gerenommeerde" tuner misschien, maar daar bestaan er maar een paar van als ik dit forum mag geloven. Toch zijn er schijnbaar mensen die wel baat hebben bij zo'n varkensdinges. Natuurlijk is het niet te vergelijken met de andere soorten tuning, maar is daarom bij voorbaat al onzin en onmogelijk?
 

micky

Forumguru
@Desperado ik ben pas te overtuigen wanneer ik een uitdraai zie van een testbank, die paar pk's extra zit volgens mij tussen de oren, daar merk je geen 250 euro van ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ook al zou die vermogens- en koppel-toename kloppen en via rollenbank kunnen worden aangetoond, dan blijft het natuurlijk weinig substantieel.
Denkfout! Juist bij relatief lage vermogens is een (kleine/elke) toename aan vermogen zeer welkom!

Ik vraag me altijd af wat je bv merkt van een toename van, zeg 50pk op een vermogen van 400pk.
Als je met 77kW je auto moet voortbewegen dan is toch élke kW winst zeer welkom?

Ik weet waarover ik het heb als ik het over kleine vermogens heb met m'n Fabia met slechts 47kW :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Het zuiniger en stiller zijn is net iets dat je (volgens hetgeen ik toch van iedereen mag geloven) ervaart na een degelijke chiptuning.. Meer vermogen bij eenzelfde toerental en gelijkblijvende rijstijl zorgt voor een (kleiner) lager gemiddeld verbruik. Een boordcomputer bedotten door meer in te spuiten lijkt mij niet echt bevorderlijk voor het brandstofverbruik... :lezen:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk idd ook dat tuning bij relatief kleine vermogens zeer welkom is. Wat ik denk dat een denkfout is, is dat je dan dus ook blij zou moeten zijn met een toename van zo'n 10%. Gezien de prestaties van mijn auto, waarbij de toename rond de 30% ligt, kan ik me dan niet voorstellen dat zoiets werkelijk zoveel oplevert dat het de moeite waard zou zijn. Het is ook niet voor niets natuurlijk, dat bv JD daar niet aan begint
 
Bovenaan Onderaan