Plaatsen handgrepen achterin Fabia GL

Newbee

Actief lid
Forummers,

Ik heb net achterin mijn Fabia GL de 2 plafondhaakjes vervangen door 2 handgrepen. Ik zal hieronder de werkzaamheden beschrijven, begeleid met wat foto's. Wellicht handig voor diegene die er ook over denken om dit te doen.

Wat heb je nodig:
1 (of 2x) handgreep (art. nr. 6Y0857607N Y20) á €12,68/stuk (incl BTW)
1x priem
1x platte schroevendraaier (middel)
1x Torx TX25

Verwijderen plafondhaakje:
In het vlakke deel van het haakje zit een rond afdekplaatje. Om bij de daaronder zittende schroef te komen, moet je dit afdekplaatje verwijderen. Helaas kon ik geen andere methode verzinnen dan door met een priem een gaatje in het plaatje te prikken en het eruit te wippen. Daarmee beschadig je dit plaatje wel, maar bij de nieuwe handgreep heb je dit toch niet nodig.
Vervolgens draai je de Torxschroef eruit. Het haakje zit nu nog met 2 plastic centreerpennen enigszins vastgeklemd. Door nu een platte schroevendraaier voorzichtig onder het haakje te duwen, haal je het haakje eraf. Let op dat je gereedschap schoon is anders krijg je vlekken op je plafond.

Plaatsen handgreep:
plaats nu de handgreep op de plek van het verwijderde haakje (plastic centreerpennen in de gaten) en draai de Torxschroef lichtjes vast. Nu kun je de andere zijde van de handgreep op het zicht uitlijnen. Als je het uitgelijnd hebt druk je deze zijde wat harder tegen het plafond waardoor de plastic pen een afdruk op het plafond maakt. Doe ditzelfde met de torxschroef zodat hier ook een afdruk ontstaat. Verwijder nu de handgreep zodat je ruimte hebt om met de priem de afdrukken te bewerken.
Prik nu voorzichtig met de priem op de afdrukken. Je voelt nu vanzelf of er achter de afdruk een gat zit. Zo niet, verschuif de priem dan verticaal om zo het gat te vinden. Ikzelf vond de gaten ca. 2 mm lager dan de gemaakte afdrukken. Kortom, even met gevoel prikken. Nadat je de gaten gevonden hebt even goed met de priem doorsteken.
Plaats nu de 3 plastic pennen van de handgreep in de gaten. Schroef de 2 torx schroeven vast. Ik kreeg het niet voor elkaar om hetzelfde schroefdraad te gebruiken, maar met even aanzetten draai je de Torx schroeven goed vast. Let erop dat de handgreep vlak op het plafond aansluit.
Als de Torx schroeven vast zitten klik je de afdekplaatjes dicht. Let op, druk dit plaatje aan de zijde van het uitstekende pinnetje op zijn plek (daarmee sluit de andere zijde mooi vlak aan). Doe je dit bij de andere zijde, dan heb je kans dat je het afdekplaatje te diep in de handgreep drukt! Door de veerspanning in de handgreep klapt de handgreep nu op zijn plek in de plafond-uitsparing. Klusje is geklaard.

Tijdsduur:
Ik deed er ongeveer 40 min over, inclusief gereedschap pakken en foto's maken.

Ohja, voor ik het vergeet, deze handgrepen kunnen zo geplaatst worden omdat de achterliggende metaalplaat al is voorgemonteerd. Dit schijnt model afhankelijk te zijn. Mocht je een handgreep aan de bestuurderszijde voorin willen plaatsen, dan heb je wel de metaalplaat nodig. Graag even bij je dealer navragen of dit voor jouw auto ook geldt.

@Hengelst: dank voor je medewerking.

Succes!

Bijlagen

• IMG_0388.jpg
    IMG_0388.jpg
    17,8 KB · Weergaven: 176
  • IMG_0390.jpg
    IMG_0390.jpg
    9,1 KB · Weergaven: 173
  • IMG_0391.jpg
    IMG_0391.jpg
    8,6 KB · Weergaven: 167
  • IMG_0392.jpg
    IMG_0392.jpg
    9,2 KB · Weergaven: 171
  • IMG_0393.jpg
    IMG_0393.jpg
    9,3 KB · Weergaven: 171

Newbee

Actief lid
....en hierbij het vervolg van de fotoserie uit post #1.

Bijlagen

• IMG_0394.jpg
    IMG_0394.jpg
    10 KB · Weergaven: 163
  • IMG_0395.jpg
    IMG_0395.jpg
    7,5 KB · Weergaven: 153
  • IMG_0396.jpg
    IMG_0396.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 139
Heb ze er zelf al af fabriek inzitten en dus de handleiding niet nodig, maar wil wel graag melden dat je het duidelijk en uitgebreid hebt omgeschreven.

Newbee

Actief lid
Dank jullie. Ik vond het leuk om te doen en scheelt me €75,- aan arbeidsloon door het zelf te doen. Dit opent weer de weg naar een evt volgend project, de bakken onder de voorstoelen.

@Hengelst: jazeker, daarom vond ik het ook leuk jou in mijn post te vermelden... :-)

Newbee

Actief lid
Aangezien er weer vele nieuwe Fabia-rijders bijgekomen zijn en zij wellicht ook het gemis aan handgrepen achterin ervaren, hierbij een korte handleiding voor de hobbyisten onder ons...

:koffie:....

ik had het al ergens anders aangegeven maar die zitten erin bij mij en ik heb geen gordijn airbags genomen ? niet dat ik het erg vind,:eek: ik heb ook spiegels bij de zonnekleppen .

Bovenaan Onderaan