Plastic plaatje voor snelheidsmeters heeft spontaan scheuren?!

Beste mensen,

Sinds enkele maanden rijd ik in een nieuwe O2-combi. Geweldig lekkere wagen. Nu was ik de auto laatst flink aan het schoonmaken en toen zag ik plots in het plastic 'glaasje' dat voor de snelheidsmeter zit, allemaal kleine barstjes. De enige reden die ik kan bedenken hoe deze barstjes erin komen is dat ik laatst naar Zuid-Frankrijk ben geweest en het daar erg heet was. Misschien zijn de scheurtjes daardoor ontstaan?

Anyway, ik ben benieuwd of jullie ook dergelijke ervaringen hebben. Van de week in ieder geval maar even langs de dealer.....

Grt!

EdK

Forumguru
Ik ben er niet 100% zeker van , maar volgens mij was er nog een lid op het forum die kort geleden het er ook over had !
Maar naar de datum van je auto te kijken zou ik het even onder garantie laten vervangen , want het lijkt erop dat er duidelijk spraken van is dat het een produktiefout is !

mmarechal

Actief lid
klinkt bekend

Zowel ikzelf als een collega van mij (ook een Octavia II) hadden dit probleem vrijwel direct na aflevering, mijn collega na ca. 200m nadat hij bij de dealer was weggereden. De dealer gaf aan dit nooit eerder gezien te hebben maar had zowel bij als bij mijn collega de unit met de snelheidsmeter binnen garantie vervangen. Ik denk dus dat dit een fabricage fout is geweest.

Ff een update....mijn dealer gaf inderdaad aan dat de hele unit zou moeten worden vervangen. Ik heb het toen maar laten zitten...Achteraf stom, want nu zijn de barstjes alleen maar groter geworden. Dus ik heb de dealer wederom gemaild en hoop dat het nog onder garantie valt (auto is 13 maanden oud).

Luke

Forumguru
Ga ik eens op letten! Heb de wagen nu een dikke week en eerste 1000kms zijn er al lang door. Lijkt me ook een fabricagefout te zijn. :crazy:

Het moet inderdaad haast wel een fabrieksfoutje zijn. En ik kan me voorstellen dat de dealer niet zit te wachten op dergelijke reparaties omdat (tot mijn verbazing) de hele unit vervangen moet worden. Afijn, dergelijke scheurtjes mogen natuurlijk niet ontstaan. Gewoon vervangen die hap!

haggard

Senior Member
Mijn Octavia is van oktober 2006 en bij mij zitten er inderdaad ook een 3-tal scheurtjes aan de onderkant van het "glas"... Ik hoop niet dat ze erger worden...

Jeps, ik heb het ook. Mijne is van 2005 en heb ook een 3 tal barstje's in het glas aan de onderzijde.

Oplossing was complete klok vervangen, die ik zelf moest betalen. :biggthumpdown:
Nou effe niet dus.

Is er nergens een los glas te krijgen? Als ze die klokken in elkaar zetten in de fabriek zijn die glazen toch ook los leverbaar.

Weer even een update: de dealer heeft gebeld met Pon en de scheurtjes blijken inderdaad vaker spontaan te ontstaan. Daarom vandaag, onder garantie, een compleet nieuw instrumentenpaneel laten plaatsen. Sleutels moesten trouwens ook opnieuw worden ingesteld. Wel perfecte service van de dealer trouwens...

Wacht even, gaat het hier om het glas op enkel de snelheidsmeter zelf of om de plastic glas afdekplaat wat voor de klokkenwinkel zit? Daar heb ik namelijk ook scheurtjes in zitten maar lijkt mij toch enkel een kwestie van plaatje vervangen en niet de hele klokkenwinkel?

Kazuka...dat dacht ik dus ook! Maar het is niet mogelijk om alleen het plastic plaatje te vervangen...het gaat echt om de hele klokkenteller! Dure grap als je dit helemaal zelf moet betalen.....

@peter@

Nieuw lid
Die barsten in de plexie van de kilometer teller blijken niet alleen voor te komen in Nederland hoor. Hier in Belgie Ook :mad:

Mijn ocatvia break ( combi ) is van december 2008. Dus ongeveer anderhalf jaar.
Na enkele maanden constateerde ik ook barsten in mijn plexie bij een poetsbeurt aan de onderzijde. Volgens de dealer en importeur ben ik de eerste die met dit probleem te kampen zou hebben. :722:

Na herhadelijk bij de dealer geweest te zijn en TWEE maanden verder wist deze mij te vertellen dat dit niet onder garantie viel. Hij liet me duidelijk horen dat het mijn fout zou zijn, door erop te duwen of mijn sleutels er tegen te leggen.
Mijn verzekering aangesproken die een expert hebben aangestelt waarna dan toch een welbepaalde persoon van de Skoda is komen opdagen en beslist heeft mijn kilometer teller te vervangen.

Enkele weken later na de plaatsing van de nieuwe plexie( geheel) kon ik mijn ogen niet geloven. De plexie begon weer te barsten. Zoals bij de eerste keer laat mijn dealer alles weer op zijn beloop
zonder te reageren. De vorige expert is weer komen kijken en de importeur skoda
laat mijn verzekeringsagent weten dat dit probleem niet onder garantie valt maar dat de eerste keer een finaciele tegemoetkoming was en dat de barsten door mij zouden veroorzaakt geweest zijn.:722:

Nu is ondertussen een tweede expert geweest en is het nog even afwachten.

Door dit forum te lezen merk je duidelijk dat ik zeker niet de eerste ben en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit probleem zal hebben. Op zich kan ik ermee leven dat iets stuk gaat maar de politiek van garantie tot aan de deur ben ik niet zo mee gediend.

Zal het zeker niet laten om jullie het verder verloop te mailen. Blijkbaar is dit toch een gekend probleem.

Heb je meer info of kennen jullie nog mensen die dit probleem hebben meegemaakt zou ik het tenzeerste apprecieren dat jullie me hier of via mail contacteren zodat ik toch een voet heb om op te staan om mij te verdediging.

Buiten mijn dealer en de politiek van skoda toch tevreden over mijn wagen.

Alvast bedankt
Peter

Zal ook even een foto plaatsen

@peter@

Nieuw lid
Hierbij enkele foto's. Klik erop om ze te vergroten.

P1040240 [1280x768].jpg

P1040242 [1280x768].jpg

P1040244 [1280x768].jpg

Zeker niet aarzelen om contact met me op te nemen.
Kan alle nodige info gebruiken om mijn belangen te verdedigen.

Groeten,
Peter

Captain Hook

Forumguru
Als ik zo naar de foto's kijk, is het duidelijk een geval van te veel spanning op het kunststof.
Het lijkt wel alsof de rand waarin het plexiglas gevat net iets te krap is en/of het gebruikte venster net iets te groot.
En dan bij forse temperatuurswisseling zegt het 'knap'. :icon_smile_dead:

Zelfs al zou je het zelf willen veroorzaken, denk ik dat dat moeilijk zou gaan... :smirk:

mmarechal

Actief lid
Ik had het, zoals volgens mij eerder hier ergens vermeld, ook met mijn O2 uit 2008. Direct contact opgenomen met de dealer en werd zonder problemen verholpen, maar dit was dus in Nederland en was volgens mij gewoon garantie, overigens had een collega welke zijn O2 vrijwel gelijk kreeg ook dit probleem, meteen na het ophalen van de auto bij de dealer (de aflevering dus). Ik denk dat het ook te maken heeft met de importeur, garantie zaken zullen, denk ik, via de importeur lopen. Wellicht dat je met een aantal mensen uit België die ook met dit probleem lopen, iets kunt ondernemen wanneer de dealers en / of importeur moeilijk blijft. Je bent 100% zeker, ook in België niet de enige.

EdK

Forumguru
fijne opmerking van de dealer om te zeggen uw sleutels ertegen te leggen.
Hoe is het mogelijk om een sleutel of sleutelbos op dat smalle richeltje te leggen ?
Laat hij het maar eens voordoen.
En dan de opmerking over duwen, mag ik nog wel lichtjes duwen als ik het venster stofvrij wil maken of het plexiglas wil kuisen ?
En mogen we dan de resetknop nog wel gebruiken om de dagteller ter essetten en de tijd te verstellen ? Of is het puur voor de sier gemaakt en mogen we alleen nog maar kijken naar het plexiglass ?

Ik rij een bedrijfswagen (citroen Jumpy ) en als je eens weet wat ik daar allemaal voor het plexiglas heb liggen, gereedschap kleine materialen noem maar op en dat al 6 jaar lang en nog geen kras of scheur in het plexiglas !
Nee de dealer cq importeur moet gewoon eerlijk wezen en toegeven dat er in het produktieproces fouten zitten en dat hierdoor dit soort scheuren ontstaan !

Niet meer en niet minder !

Bovenaan Onderaan