Plotseling een langere slag maken met rempedaal

hupie

Nieuw lid
Al enige tijd heb ik het probleem dat ik één keer in de zoveel tijd een langere slag moet maken met mijn rempedaal omdat mijn auto anders niet remt.
Bij het intrappen voel ik dat hij het niet doet en dat ik hem verder in moet trappen. Ook tijdens dit voel ik iets in mijn rempedaal wat lastig te omschrijven is. De beste beschrijving die ik daarvan kan geven is dat ik het geval heb dat hij ergens over heen schiet.
Het aparte is dat er dan geen lampjes gaan branden op mijn dashboard.

Ook ben ik voor dit probleem al 2 keer naar de garage geweest en die vertellen mij dat ze niet kunnen vinden.

Dus ik ben benieuwd of er meerdere mensen met dit probleem zijn en of het al opgelost is.

pieterkroezen

Nieuw lid
Ik heb dit een aantal jaren geleden ook gehad, toen ik nog een fabia had. Door dit geval heb ik ook toen schade aan mijn auto gereden. Ook hier kon de dealer niks vinden. Heb het daarna nog een stuk of 5 keer gehad en daarna nooit meer.

hupie

Nieuw lid
Ok dat is helemaal balen als je daar schade door rijd en dat ze nog niets kunnen vinden.
Ik heb het de afgelopen weken al 1 of meerdere keren per week. Volgende maand wordt mijn auto pas een jaar met bijna 40000 op de teller.

hupie

Nieuw lid
Ok, dan zal ik dat aan de garage gaan aangeven. ik ben benieuwd wat ze er van gaan zeggen.

Cordoba

Forumguru
Als de oorzaak gevonden is, misschien gelijk de remolie vernieuwen: normaal moet je die om de 2 jaar vernieuwen omdat ie hygroscopisch is (neem water op) waardoor de auto sponsachtig gaat remmen. (de mate waarin verschilt per auto, en het wordt in de tijd alleen maar slechter als je de remolie niet ververst). Blijkbaar heb je ergens een lek/lucht in het systeem waardoor je remolie extra snel degradeert.

Oorzaak zou kunnen zijn zoals Ronnie die aangeeft. Is overigens het niveau van de remvloeistof nog wel op peil?

markdespark

Nieuw lid
Ik heb dit ook... Het gevoel alsof het rempedaal "even" doorschiet... Bij de dealer zeggen ze dat er dan een extra klepje ergens open gaat voor meer remkracht. Ik trek dit in twijfel... Daarna remt de auto gelukkig wel goed af.

Ik heb juist bij mijn Fabia Greenline dat de rem soms heel licht vast lijkt te zitten. Als ik dan rem voel ik het in het pendaal (klein tikje) Ik heb hier verder geen last van en het remmen gaat wel normaal, vindt de remmen soms zelfs te goed (rijd namelijk ook wel eens in andere/oudere auto). Voor de duidelijkheid heb ik de wagen dan niet op cruse control, heb het zowle bij koude als warme motor ervaren. Nu heb ik ooit gelzen dat deze auto (Greenline) een regeneratief remsysteem heeft, klopt dit? Dit houdt volgens mij in dat je remenergie weer kan terug winnen, maar in Greenline zit toch geen vliegwiel, hoe werkt dit dan, voel ik dat misschien in mijn rempendaal?
Zit nu te denken dat ik dit misschien toch alleen heb nadat ik cruse control gebruikt heb en hem daarna handmatig eraf haal met schuifje. Misschien hebben andere mensen dit ook wel eens ervaren/gevoeld?

Ron467

Actief lid
Herken het ook wel min of meer.
Ik voel soms een soort klikje in het pedaal, meestal als ik al stil sta voor het stoplicht of zo, en dan zakt het pedaal een fractie verder in.
Dus dat kan dan idd goed een klepje zijn wat opent.....
Nog nooit gemerkt tijdens een echt rempunt, maar het is goed mogelijk dat ik af en toe ook een langer slag moet maken.
ik rem meestal niet, of juist erg hard en hou de rem erop als ik stil sta omdat ik de DSG gewoon in drive laat staan.

Cordoba

Forumguru
@jleeuw: regeneratief remsysteem houdt in dat de bewegingsenergie omgezet wordt in elektriciteit. Dit gebeurt meestal met behulp van een grotere dynamo, het voordeel is dan dat op andere momenten er geen spanning door de dynamo opgewekt hoeft te worden, waardoor op die momenten minder brandstof verbruikt wordt, dan wanneer de motor ook de energie voor de dynamo moet leveren. Bij hybride auto's werkt het nog iets anders: dan worden bij het remmen vaak de electromotoren gebruikt om elektriciteit op te wekken.

hupie

Nieuw lid
ok, mijn auto staat nu voor een aantal dagen in de garage en dan gaan ze er in rondrijden om te kijken of ze zelf ook het probleem hebben en zo nodig het probleem te verhelpen.

Want ook met de dingen die hier genoemd staan zeggen ze, nee dat denken we niet dat het dat is omdat (en dan komt er een heel verhaal)

RefleCs

Forumguru
Ik voel het ook wel eens. Vooral bij remmen in een lange bocht bijvoorbeeld (aankomend op een stoplicht bijvoorbeeld). Zodra de auto dan de bocht uitkomt voel ik het pedaal wat extra zakken. Het is idd een vreemd gevoel. Het is net of de abs ingrijpt maar daar is op dat moment geen enkele reden voor.

Bovenaan Onderaan