Plotseling hoger verbruik

Arne

Lid
Mijn 2005 Octavia 1.9 TDI heb ik enige tijd aan een collega uitgeleend.

Ik reed zeer strak 5.7/100km, en dan rij ik vrij vlot, maar ook redelijk wat CC als het verkeer het toelaat.

Mijn collega rijdt vrij rustig en juist weinig op de CC.

Nu heb ik de boardcomputer gereset, en krijg ik opeens 6,2/100km!
Maar liefst 0,5 liter meer per 100km. Voorheen was het makkelijk om hem onder de 5.5 te krijgen.

Wat is hier aan de hand?
Hij zit wel vlak voor een beurtje, maar dat maakte de vorige keer niets uit.
 

Swiss

Actief lid
Heb je je banden al gecontroleerd?

Heb ooit bij m'n eerste wagen (een Ibiza) een serieuze beschadiging aan een achterband als bij toeval ontdekt omdat m'n verbruik ineens van 4,8 naar 5,35gestegen was. Was aan een uitstulping aan de binnenkant van de band. Verder niets van gemerkt, waarschijnlijk veroorzaakt door hard contact met een stoeprand. Na vervangen van de band daalde het verbruik vanzelf terug naar de normale waarden.

Greetz,
Swiss
 

Arne

Lid
Achterbanden zijn net vervangen, maar dat maakt ook niets uit.

Verder is de spanning vrij hoog, 2,6 voor en 2,3 achter.
 

LenK

Forumguru
Als je je board comp al lang niet gereset hebt dan stond daar het gemiddelde verbruik over die lange periode in.
Na een bepaalde tijd zie je de waarde niet meer veranderen omdat het een gemiddelde is over een heel lange afstand. Een of meer onzuinige ritjes krijgen dat gemiddelde niet meer omhoog.

Nu je gereset hebt in deze tijd van het jaar zie je het hogere verbruik dat bij het koudere weer gebruikelijk is.
 

Fabia

† In Memoriam
Het zou toch juist andersom moeten zijn, warme lucht in de zomer dan rij je toch onzuiniger? Waarom zit er andes een turbo intercooler op een diesel? Die koelt de lucht toch zodat er meer lucht in de cylinders gaan.
 

LenK

Forumguru
Weet niet of het bij diesel anders is maar mijn auto rijdt in de zomer zuiniger dan in de winter. En dat was bij mijn vorige auto's ook zo.
De motor is dan toch veel sneller op temperatuur = optimale verbranding
 

Vacaro

Senior Member
Rij in de zomer ook altijd zuiniger dan in de winter.Volgens mij is het ook zo dat auto meer tijd nodig heeft om op temperatuur te geraken in winter.Ook heb je meer elektrische verbruikers,zoals achterruitverwarming, spiegelverwarming, lichten moeten langer branden(s'morgens) en vroeger aansteken(s'avonds). En lucht mag dan wel koeler zijn,deze is ook ijler minder zuurstof in.
 

Arne

Lid
Rij zomers onzuiniger.
Airco staat dan immers aan.

Ik merk in de winter nl. een afnemend verbruik.
Lampen staan altijd aan!
 

LenK

Forumguru
Ligt natuurlijk ook aan je rijpatroon.
Als je elke dag een rit van 100km heen en 100km terug maakt zal het opwarm-meerverbruik niet zoveel uitmaken, maar als je een paar keer per dag start voor een volgend rit of per dag geen lange ritten maakt dan is het verbruik echt wel hoger.
Mijn benzine verbruik varieert van 1op12,5 in de winter tot 1op14,5 in de zomer.
Bij mijn O1 was dat 1op13 winter en 1op15 zomer.
 
Meer/minder verbruik heeft alles te maken met de uitzetting van de brandstof in de auto, vraag maar aan de pomphouders. De brandstof, egaal diesel of benzine, komt 'koud' uit de opslag tanks en zet uit in de auto (winst voor de berijder) in de zomer, in de winter is dit effect precies andersom.
 

Arne

Lid
Afgelopen tijd even flink op toeren gejaagd richting het rood.

Vanochtend kreeg ik weer een respectable 4,6L/100km op de teller te zien.
Trekt dus weer bij!
 
Bovenaan Onderaan