Plotselinge errorcodes

skeye

Lid
uit het niets heb ik plotseling verschillende errorcodes en is mijn dashboard een kerstboom,
verschijnselen zijn:
Voorgloeien kippert, ABS brand Stabiliteit brand, REMSYSTEEN brand, Bandenspanning brand en de KM teller blijft op 0 staan.
verder error codes 13971, 13983, 13972, 13994, 14002, 14003, 14004, 01316, 01272, 00898, 00778, 01317
en een hele lange 12854016
het gekke is, af en toe doet de km teller het weer, de remmen werken maar ik durf niet te hard te remmen.
( ja ik moest nog een stukje rijden) .

No Communication with ABS Brake Control Module is de meest voorkomende fout volgens VCDS,
Het is een Skoda Fabia 2 uit 2011, nooit problemen meegehad kwa rijden.

heeft iemand een idee?? is de ABS stuk of losse kabel ?

tis heel vervelend elke 50 meter 3 piepjes te horen, :X

Alvast bedankt voor een reaktie, en ja , hij gaat een garage in
 

Tees

Donateur
Ik heb niet de hele lijst foutcodes nagelopen, maar ik ga even uit van de fouten die je noemt, en die zijn allemaal gekoppeld aan het remsysteem. Dat wijst erop dat er een probleem in die richting ligt, eerste waar ik aan denk is een kabelbreuk of marterschade in de communicatielijn naar de remmodule. Ik weet overigens niet of dat een losse module is, of onderdeel is van de centrale ECU.
 

skeye

Lid
Er bleek een massaleiding gecorrideerd te zijn, dit is schoongemaakt en tot nu toe blijven de foutcodes weg, morgen even een lange testrit maken.
De ABS blijkt nog in oorde te zijn( hopelijk)
Gelukkig is in Europa verplicht dat remmen altijd moeten blijven werken, ook al valt de elektronika uit, je zal maar op de snelweg rijden en alles geeft alarm.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
HEb je massapunt meteen ff na schoonmaken ingesmeerd met zuurvrije vaseline ?
Duurt het wat langer voor het weer corrodeert..
 

Tees

Donateur
Behalve dat het remsysteem niet afhankelijk is van de electronica (los van de ABS e.d. systemen), heb je gelukkig ook altijd nog de noodrem, ook wel handrem genoemd. Die moet verplicht via een ander systeem werken dan de normale remmerij, over het algemeen met een kabel ipv via het hydraulisch systeem. Dus als de hydrauliek faalt, kan je dan toch nog remmen.
Ook een soort brake-by-wire @hemi24 ;)
 

EdK

Forumguru
Zover ik weet van een ANWB"er zal het remsysteem het in theorie altijd blijven doen.
Als de rembekrachtiger er mee stopt dan kun je wel nog gewoon remmen , ALLEEN remt hij dan zoals vloegel !! dus met twee voeten op rempedaal staan.
En ANWB'er raadde ook aan daar geen week mee te blijven rijden omdat je dan daarna een operatie nodig hebt voor voetbalknie.....
 

hemi24

Forumguru
Wat je zegt @Tees: ookal valt de elektronica uit en ook de motor: je kunt gewoon blijven remmen!

Als de motor uitvalt, moet je alleen wat harder op het pedaal trappen, doordat de vacuumbekrachtiging niet meehelpt…

edit: ik zie dat @EdK me net iets voor was.
 
Bovenaan Onderaan