plotselinge motoruitval

robin

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een probleem met m'n octavia..
Tijdens het rijden valt soms alles plotseling uit, geen gas, niks meer. Tegelijkertijd klinkt er een alarmpiep en licht heel even het motorolie lampje rood op.
Maar de stand van motorolie is goed.

Het lijkt wel alsof iemand de 'aardlekschakelaar' van de auto omgooit..

Van de week stond ik stil op de A8, na een minuut of 10 startte ie weer met frisse tegenzin. Heb dit nu 2 keer gehad..

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn??

Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite!!

vriendelijke groet,
robin

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn voorloop auto, een Opel Vectra station 2.0dti.
Was iets met een vacuumklep bij de gasklep.
Naar de dealer zou ik zeggen...die van mij heeft daar weken doorgebracht voordat ze het gevonden hadden.

robin

Nieuw lid
thanks!!

hij staat nu bij de dealer maar die weten ook niet wat het is.. ..zal dit zeker onder hun aandacht brengen!!

nogmaals bedankt!
robin

Bij mijn Seat had ik af en toe een korte uitval van de motor. Bleek een niet goed functionerende sensor te zijn die verkeerde signalen doorgaf

Dutch4x4

Senior Member
Laat me raden: MAF-sensor ofwel de luchtmassameter?

Veelvoorkomend probleem, maar dan staat de auto niet meteen helemaal stil.

Idem trouwens met die vacuumklep in het gasklephuis: dan valt meestal uit voorzorg de turbodruk weg, maar kun je nog wel doorrijden. Motor uit en opnieuw starten is dan inderdaad de (tijdelijke) maatregel die helpt. Vervangen van gasklephuis, vacuumklep en drukslang is de structurele oplossing.

Beide storingen zijn zoals gezegd overbekend binnen VAG en worden meestal binnen garantie of coulance verholpen.

Maar compleet stilstaan? Dat doet me eerder denken aan een kapotte bobine. Ook dat is trouwens een overbekend probleem voor VAG-motoren van vóór voorjaar 2003. Dus misschien is dat 't ook niet, want dat lijkt me een van de eerste dingen waar een beetje dealer aan moet denken.

Robin: het zou schelen als je het motortype erbij vermeldt.

robin

Nieuw lid
hoi dutch!

octavia glx
1999
1.6 benzinemoter 55kW

ik sta ook niet direct stil, ik heb nog de snelheid die in de auto zit. Maar alles valt wel uit.. ..en ik krijg een harde waarschuwingspiep. die heb ik 1 keer eerder gehad toen was m'n benzien bijna op. het doet dus vermoeden dat de brandstofinjectie gestoord is.. ..ofzo.. ..maar waarom zou het oliedruk-lampje dan even rood opflikkeren?

Overigens is 2 jaar geleden de lambda-sonde vervangen en heeft de dealer 'm ook al aan de diagnose-compu gehangen maar er lijkt niks mis..

..maar ja 2 keer binnen 3 dagen motor uitval hebben terwijl je op de linkerbaan van de snelweg rijdt is ook niet alles

ciao ciao
robin

Dutch4x4

Senior Member
Met 'stil' bedoel ik ook vooral dat de auto na het uitrollen helemaal niks doet.

Bij een kapotte LMM doet de auto het minder, maar hij rijdt nog wel door. Idem bij het gasklephuisprobleem.

Bij een kapotte bobine sta je wel binnen de kortste keren stil en is het ook niet verstandig om door te rijden. Maar dan is het ook einde verhaal en zou je na een herstart ook niet meer wegkomen.

Heeft de dealer wel alle bovenstaande bekende problemen uitgesloten? Dus LMM, gasklephuis, bobine?

robin

Nieuw lid
hey dutch,

ik weet niet precies wat ze allemaal gedaan hebben, maar m'n vader werkt als autoplaatwerker voor hetzelfde bedrijf, dus ze hebben er wel serieus naar gekeken. maar ze hebben gewoon geen flauw idee en die monteurs lopen al een hele tijd mee /forum/images/graemlins/winkie.gif)

anyway, ik kan hem weer ophalen, en dan maar weer zien wat er gebeurt.. ..net zolang doorgaan totdat iets echt te barsten is /forum/images/graemlins/winkie.gif ..maar ik moet elke dag door de zeeburgertunnel dus maar hopen dat het niet daar gebeurt!!

Ruald

Nieuw lid
hmmmm, daar word je niet vrolijk van idd. Het zou je maar gebeuren midden in de tunnel.

Ik zou als ik jou was wel een uitgebreide probleemomschrijving mailen naar 1 of meerdere grotere dealers. Ik had/heb een probleem met mijn nieuwe octavia. De dealer waar ik langs gereden was had geen flauw idee. Toen heb ik contact opgenomen met s-point amsterdam , daar kwam de auto vandaan en is van de grotere skoda dealers. Die wisten mij meteen te vertellen dat het een bekend probleem was binnen de VAG en dat er naar een oplossing gezocht werd.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ruald</font><hr />

Toen heb ik contact opgenomen met s-point amsterdam , daar kwam de auto vandaan en is van de grotere skoda dealers. Die wisten mij meteen te vertellen dat het een bekend probleem was binnen de VAG

[/ QUOTE ]

Haha, dat komt me bekend voor!

Niet omdat S-Point normaal gesproken mijn dealer niet is (wel dus), maar omdat ik op andere fora (ik denk aan Seat-Online) wel vaker mensen versteld heb doen staan met de mededeling 'maar bij S-Point zeiden ze gewoon dat het een bekend VAG-probleem is en werd het meteen opgelost' (in dit geval het gasklephuisscenario). Terwijl velen al maanden/jaren rondreden met hetzelfde probleem en samen met hun dealer met de handen in het haar zaten... /forum/images/graemlins/shocked.gif

robin

Nieuw lid
the story continues..

gistermiddag wilde ie niet meer starten. geen probleem met accu of startmotor, dus zit in de brandstoftoevoer of ontsteking.

Heb 'm naar S-point gesleept. Zij gaan het nu uitzoeken..

Bovenaan Onderaan