redfoxert
Senior Member
Voor diegenen die ondanks het winter weer toch willen gaan poetsen, omdat hun auto er smerig uit ziet of omdat je je gewoon verveeld Tevens een paar tips om je auto toch redelijk schoon te krijgen maar waarschijnlijk niet helemaal. Dit omdat je liefst alleen machinaal wilt wassen dus met hoge druk spuiten en dergelijke. Het is al koud genoeg en dan wil je ook niet nog eens nat worden met alle gevolgen van dien
- Was je auto niet met TE heet water. Te grote temperatuursverschillen zijn slecht voor de lak en mogelijk ook voor je (voor)ruit indien er een klein sterretje in zit.
- Zorg bij vorst dat je rubbers goed ingevet zijn door middel van Vaseline of een zogenaamde Rubberstick. Dit voorkomt vastvriezen van je deuren.
- Spuit met de hogedruk niet te dicht op de lak (50 cm minimaal afstand houden). Te dichtbij is slecht voor de lak, je duwt als het ware het vuil over de lak er vanaf met micro krasjes en swirls als gevolg.
- Zet je velgen in de wax! Dit helpt bij een volgende poetsbeurt enorm bij het schoon krijgen van de velgen. Het vuil was je er dan namelijk zo weer vanaf. Laat de wax wel lang genoeg curen, dat wil zeggen, opdrogen zodat de lak (ja die zijn ook gelakt) van de velg de wax goed op kan nemen en laten hechten. Meestal is 30 minuten voldoende maar afhankelijk van de omstandigheden kan dit afwijken.
- Als je in de wasbox de optie hebt om voor te schuimen, doe dat dan ook. Laat de auto daarna even een minuut of 5 inweken en ga daarna pas met de hogedruk aan de gang. Het vuil word namelijk losgeweekt en verdwijnt in de luchtbellen van het schuim en loopt zo de auto af. Met de hogedruk naspuiten voor een beter resultaat. Tevens liefst ook de optie vlekvrij naspoelen gebruiken. Hiermee word de wagen of met gedemineraliseerd water of zogenaamd osmose water afgespoeld. Hoop op osmose water want daarin zit bijna niks meer van verontreiniging. Dat is bijna 90% puur H2O
- Wanneer je de auto alleen machinaal hebt gewassen (dus hoge druk en schuim) ga dan NIET met een ZEEM of DROOGDOEK aan de gang. De auto is namelijk nog lang niet helemaal schoon. Kleine vuil deeltjes krijg je er nooit met alleen spuiten en spoelen er vanaf. Liever nat dan krassen (wederom swirls en micro krasjes) van het drogen.
Voor de Die Hards:
- Gebruik bij handmatig wassen het liefst 2 emmers om je spons/washmitt (handschoen) in uit te spoelen en vers water te nemen. 1 emmer met warm water en sop, andere emmer alleen warm water. Je doopt de spons/washmitt in de emmer met sop en was je auto. Wanneer er te weinig water nog in zit spoel je hem uit in de emmer met alleen warm water. Daarna weer in de emmer met sop etc etc. Hiermee voorkom je voor een groot deel dat de vuiltjes die in je spons/washmitt zitten er ook in blijven zitten en wederom krasjes en swirls veroorzaken.
Als iemand nog meer tips heeft, post ze hierna !
Dit topic is speciaal bedoeld voor Kensei, die zijn auto van zilvergrijs naar zwart kan toveren in 2 dagen .... SMEERPIJP !
- Was je auto niet met TE heet water. Te grote temperatuursverschillen zijn slecht voor de lak en mogelijk ook voor je (voor)ruit indien er een klein sterretje in zit.
- Zorg bij vorst dat je rubbers goed ingevet zijn door middel van Vaseline of een zogenaamde Rubberstick. Dit voorkomt vastvriezen van je deuren.
- Spuit met de hogedruk niet te dicht op de lak (50 cm minimaal afstand houden). Te dichtbij is slecht voor de lak, je duwt als het ware het vuil over de lak er vanaf met micro krasjes en swirls als gevolg.
- Zet je velgen in de wax! Dit helpt bij een volgende poetsbeurt enorm bij het schoon krijgen van de velgen. Het vuil was je er dan namelijk zo weer vanaf. Laat de wax wel lang genoeg curen, dat wil zeggen, opdrogen zodat de lak (ja die zijn ook gelakt) van de velg de wax goed op kan nemen en laten hechten. Meestal is 30 minuten voldoende maar afhankelijk van de omstandigheden kan dit afwijken.
- Als je in de wasbox de optie hebt om voor te schuimen, doe dat dan ook. Laat de auto daarna even een minuut of 5 inweken en ga daarna pas met de hogedruk aan de gang. Het vuil word namelijk losgeweekt en verdwijnt in de luchtbellen van het schuim en loopt zo de auto af. Met de hogedruk naspuiten voor een beter resultaat. Tevens liefst ook de optie vlekvrij naspoelen gebruiken. Hiermee word de wagen of met gedemineraliseerd water of zogenaamd osmose water afgespoeld. Hoop op osmose water want daarin zit bijna niks meer van verontreiniging. Dat is bijna 90% puur H2O
- Wanneer je de auto alleen machinaal hebt gewassen (dus hoge druk en schuim) ga dan NIET met een ZEEM of DROOGDOEK aan de gang. De auto is namelijk nog lang niet helemaal schoon. Kleine vuil deeltjes krijg je er nooit met alleen spuiten en spoelen er vanaf. Liever nat dan krassen (wederom swirls en micro krasjes) van het drogen.
Voor de Die Hards:
- Gebruik bij handmatig wassen het liefst 2 emmers om je spons/washmitt (handschoen) in uit te spoelen en vers water te nemen. 1 emmer met warm water en sop, andere emmer alleen warm water. Je doopt de spons/washmitt in de emmer met sop en was je auto. Wanneer er te weinig water nog in zit spoel je hem uit in de emmer met alleen warm water. Daarna weer in de emmer met sop etc etc. Hiermee voorkom je voor een groot deel dat de vuiltjes die in je spons/washmitt zitten er ook in blijven zitten en wederom krasjes en swirls veroorzaken.
Als iemand nog meer tips heeft, post ze hierna !
Dit topic is speciaal bedoeld voor Kensei, die zijn auto van zilvergrijs naar zwart kan toveren in 2 dagen .... SMEERPIJP !