Poets Tips

redfoxert

Senior Member
Voor diegenen die ondanks het winter weer toch willen gaan poetsen, omdat hun auto er smerig uit ziet of omdat je je gewoon verveeld :) Tevens een paar tips om je auto toch redelijk schoon te krijgen maar waarschijnlijk niet helemaal. Dit omdat je liefst alleen machinaal wilt wassen dus met hoge druk spuiten en dergelijke. Het is al koud genoeg en dan wil je ook niet nog eens nat worden met alle gevolgen van dien :)


- Was je auto niet met TE heet water. Te grote temperatuursverschillen zijn slecht voor de lak en mogelijk ook voor je (voor)ruit indien er een klein sterretje in zit.

- Zorg bij vorst dat je rubbers goed ingevet zijn door middel van Vaseline of een zogenaamde Rubberstick. Dit voorkomt vastvriezen van je deuren.

- Spuit met de hogedruk niet te dicht op de lak (50 cm minimaal afstand houden). Te dichtbij is slecht voor de lak, je duwt als het ware het vuil over de lak er vanaf met micro krasjes en swirls als gevolg.

- Zet je velgen in de wax! Dit helpt bij een volgende poetsbeurt enorm bij het schoon krijgen van de velgen. Het vuil was je er dan namelijk zo weer vanaf. Laat de wax wel lang genoeg curen, dat wil zeggen, opdrogen zodat de lak (ja die zijn ook gelakt) van de velg de wax goed op kan nemen en laten hechten. Meestal is 30 minuten voldoende maar afhankelijk van de omstandigheden kan dit afwijken.

- Als je in de wasbox de optie hebt om voor te schuimen, doe dat dan ook. Laat de auto daarna even een minuut of 5 inweken en ga daarna pas met de hogedruk aan de gang. Het vuil word namelijk losgeweekt en verdwijnt in de luchtbellen van het schuim en loopt zo de auto af. Met de hogedruk naspuiten voor een beter resultaat. Tevens liefst ook de optie vlekvrij naspoelen gebruiken. Hiermee word de wagen of met gedemineraliseerd water of zogenaamd osmose water afgespoeld. Hoop op osmose water want daarin zit bijna niks meer van verontreiniging. Dat is bijna 90% puur H2O :)

- Wanneer je de auto alleen machinaal hebt gewassen (dus hoge druk en schuim) ga dan NIET met een ZEEM of DROOGDOEK aan de gang. De auto is namelijk nog lang niet helemaal schoon. Kleine vuil deeltjes krijg je er nooit met alleen spuiten en spoelen er vanaf. Liever nat dan krassen (wederom swirls en micro krasjes) van het drogen.

Voor de Die Hards:

- Gebruik bij handmatig wassen het liefst 2 emmers om je spons/washmitt (handschoen) in uit te spoelen en vers water te nemen. 1 emmer met warm water en sop, andere emmer alleen warm water. Je doopt de spons/washmitt in de emmer met sop en was je auto. Wanneer er te weinig water nog in zit spoel je hem uit in de emmer met alleen warm water. Daarna weer in de emmer met sop etc etc. Hiermee voorkom je voor een groot deel dat de vuiltjes die in je spons/washmitt zitten er ook in blijven zitten en wederom krasjes en swirls veroorzaken.


Als iemand nog meer tips heeft, post ze hierna !







Dit topic is speciaal bedoeld voor Kensei, die zijn auto van zilvergrijs naar zwart kan toveren in 2 dagen .... SMEERPIJP ! :tongue:
 

LenK

Forumguru
Waarom wordt de auto in het najaar/winter altijd zo (snel) vies (zwarte troep), ook als er nog niet gestrooid is?
 

Fabia

† In Memoriam
Bedankt voor de tips. Zo zie ik ze vaak, bij de flat waarin ik woon, met 1 emmertje sop naar beneden gaan om daarmee de complete auto te wassen. Niks afspuiten of inweken gelijk de spons er over. En dan de spons weer uitspoelen in hetzelfde emmertje.
 

Steve

Senior Member
Voor nog veel meer tips etc kijk eens op het meguiar's forum.
Dit is een forum om te poetsen en wassen met tal van tips.
Machinaal en met de hand het staat er allemaal uitgelegd, maar let op het is niet echt goedkoop spul.
 

redfoxert

Senior Member
Voor nog veel meer tips etc kijk eens op het meguiar's forum.
Dit is een forum om te poetsen en wassen met tal van tips.
Machinaal en met de hand het staat er allemaal uitgelegd, maar let op het is niet echt goedkoop spul.


Ik ben daar niet voor niks een regular :tongue:

Dit zijn echter wat geselecteerde winter tips. Voor algemene tips kan je daar inderdaad een hele berg goeie adviezen vinden.

Waarom wordt de auto in het najaar/winter altijd zo (snel) vies (zwarte troep), ook als er nog niet gestrooid is?

Vocht op de weg door regen etc zorgt ervoor dat roetdeeltjes en rubberstof worden opgespat tegen de voorkant en achterkant van de auto. Aan de voorkant van je tegenligger, aan de achterkant van je eigen auto en omdat je in de regen vaak aan de achterkant geen regen krijgt spoelt het er aan die kant veel minder snel vanzelf vanaf. Met de kans dat het langer blijft zitten wanneer het is opgedroogt. Allemaal niet erg op zich, als je het maar af en toe afspuit. Auto regelmatig in de was zetten doet wonderen.
 

Tallguy

Forumguru
Ghe :) Grapjes :) Maar wel bedankt voor de tips!

Ik had, denk ik, als enige op het forum gisteren een duo-toon gekleurde auto...achterkant was dusdanig smerig dat die gewoon zwart was!

Heb 'm beetje schonere kunnen krijgen met een semi-hogedrukspuit. De rest komt v/d week wel.

Heb met gsm wat foto's gemaakt, maar kan ze nog ff niet uploaden...misschien maar goed ook, want de haren rijzen je te berge :eek:
 

TL@

Forumguru
De ultiemen tip:
Ga naar een handcarwash! Bij ons in de buurt zijn er 3. Twee van Indiërs en 1 met Turken. Kost minder dan 10€ en is bij 2 van de 3 perfect gedaan, de derde doet het zoals ik het zelf zou doen, die is trouwens ook maar 7.5€.

Ze schuimen eerst je auto in, dan de hogedruk met zeep erop, daarna de spons en dan afzeemen. Velgen apart met speciaal product. Voor nog een paar euro extra nemen ze binnenkant ook mee, zonder strepen, perfect.

Wie klaagt er nu altijd over buitenlanders :-)

Volgende week zal ik er nog eens langs gaan om van mijn zwarte Astra terug een grijze te laten maken voordat hij terug binnen moet.
 

redfoxert

Senior Member
De ultiemen tip:
Ga naar een handcarwash! Bij ons in de buurt zijn er 3. Twee van Indiërs en 1 met Turken. Kost minder dan 10€ en is bij 2 van de 3 perfect gedaan, de derde doet het zoals ik het zelf zou doen, die is trouwens ook maar 7.5€.

Ze schuimen eerst je auto in, dan de hogedruk met zeep erop, daarna de spons en dan afzeemen. Velgen apart met speciaal product. Voor nog een paar euro extra nemen ze binnenkant ook mee, zonder strepen, perfect.

Wie klaagt er nu altijd over buitenlanders :-)

Volgende week zal ik er nog eens langs gaan om van mijn zwarte Astra terug een grijze te laten maken voordat hij terug binnen moet.


Als je niet zoveel om swirls geeft of die micro krasjes dan kan je dat daar inderdaad gewoon laten doen. Ik persoonlijk laat niemand aan mn auto poetsen, ook de dealer of schade hersteller niet indien dat nodig zou zijn. Gewoon lekker met de hand en niet door de krasstraat :)
 

Steve

Senior Member
Als je niet zoveel om swirls geeft of die micro krasjes dan kan je dat daar inderdaad gewoon laten doen. Ik persoonlijk laat niemand aan mn auto poetsen, ook de dealer of schade hersteller niet indien dat nodig zou zijn. Gewoon lekker met de hand en niet door de krasstraat :)

Eerst flink inschuimen en daarna afspuiten en dan nog met het handje (2 emmers en de wash mitt). :grin:
 

Tallguy

Forumguru
nou,

Bij deze mijn foto's. Op de foto lijkt het nog wel mee te vallen, maar het was ook onder TL lampen.

Crappy kwaliteit, maar ja...GSM he :(

moz-screenshot.jpg
 

Bijlagen

  • Photo-0203.jpg
    Photo-0203.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 53
  • Photo-0204.jpg
    Photo-0204.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 60
  • Photo-0205.jpg
    Photo-0205.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 44

TL@

Forumguru
Als je niet zoveel om swirls geeft of die micro krasjes dan kan je dat daar inderdaad gewoon laten doen. Ik persoonlijk laat niemand aan mn auto poetsen, ook de dealer of schade hersteller niet indien dat nodig zou zijn. Gewoon lekker met de hand en niet door de krasstraat :)

Die mannen doen het volledig met de hand hoor. Hetzelfde als wanneer ik het zelf zou doen, dus goed genoeg voor mij. Na 3-4 jaar moet de auto toch terug de deur uit, die kleine dingen zullen het dan wel niet maken.
Zeker als je ziet hoe een auto eruit ziet nadat je op wintervakantie bent geweest. Gas plank door Frankrijk is niet goed voor de laklaag op de motorkap :1884:
 

RSTDI

Actief lid
Kijk hier,

Na 1,5 week en ongeveer 3000km
het resultaat van zout
 

Bijlagen

  • vies.JPG
    vies.JPG
    61,7 KB · Weergaven: 68
Je kenteken moet wel zichtbaar zijn, maar ja, die achterkant slaat zo dicht hè.

Wat me wel opvalt, volgens mij is het iets typisch in alle VAG ontwerpen, dat de achterkant zó erg zwart wordt. Kijk maar eens rond, Octies, golfjes, audi's, helemaal egaal zwart, terwijl andere merken behoorlijk 'schoon' blijven.
Bij mij kan je na een goede week en ruim 1000km de kenteken plaat al niet meer lezen!.
 
Bovenaan Onderaan