Polo 1.0 TSI - Schokje wegrijden 1e versnelling

Nivaze

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een mooie handgeschakelde Polo 1.0 TSI met een 6 bak gekocht. Hele fijne auto en ik ben er erg tevreden mee alleen het wegrijden in de 1e versnelling gaat vaak niet helemaal lekker.

Wanneer ik wat gas geef en de koppeling op laat komen tot het aangrijpingspunt en deze even vast houd met stabiele toeren dan zakken mijn toeren opeens met ongeveer 200 en dit is duidelijk merkbaar in de auto met als gevolg een soort schokje alsof die even power verliest. De enige manier om dit te voorkomen is om meer dan 2000 toeren te geven tijdens het aangrijpen. Maar dat lijkt me een beetje te veel van het goede.

Ik heb deze vraag ook op het Polo forum gesteld maar kreeg daar weinig respons en aangezien hetzelfde blok in de Skoda ligt dacht ik laat ik het eens hier vragen.

Is dit een herkenbaar iets en heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?
 

hemi24

Forumguru
Heb dezelfde configuratie in een Scale (grote stiefbroer van jouw Polo), maar herken het probleem niet.
Ik hoef geen gas te geven, dat doet de auto vanzelf als ik vanuit stilstand de koppeling op laat komen.
 

gehaktbal

Forumguru
Heeft jouw auto veel kilometers achter de kiezen? Zaken als vervuilde injectie of vervuilde inlaat, kunnen ook een slechter koppel onder in de toeren tot gevolg hebben.
Bougies al volgens onderhoudsinterval vervangen?
 

Nivaze

Nieuw lid
Heb dezelfde configuratie in een Scale (grote stiefbroer van jouw Polo), maar herken het probleem niet.
Ik hoef geen gas te geven, dat doet de auto vanzelf als ik vanuit stilstand de koppeling op laat komen.
Zonder gas te geven heb ik dit probleem niet. Dat doet mijn auto ook vanzelf en dan is er geen schok voelbaar alleen dan trekt die erg traag op.

Het schokje is alleen voelbaar wanneer ik zelf gas bijgeef.
 

Nivaze

Nieuw lid
Heeft jouw auto veel kilometers achter de kiezen? Zaken als vervuilde injectie of vervuilde inlaat, kunnen ook een slechter koppel onder in de toeren tot gevolg hebben.
Bougies al volgens onderhoudsinterval vervangen?
Staat nu 87000 op de teller en heeft alle onderhoudsbeurten altijd netjes gehad. Bougies zijn zo ver ik kan nagaan ook vervangen.
 

Nivaze

Nieuw lid
Klinkt bijna alsof er een defect dubbel-massa-vliegwiel inzit?
Wegrijden op alleen de koppeling geeft geen problemen en ook wegrijden in de 2e versnelling niet. Schakelen geeft verder ook geen problemen. Als het een defect vliegwiel was dan had ik hier ook problemen mee? Het is echt alleen wanneer ik gas geef in de eerste versnelling.

Schokje is ook niet het juiste woord. Ik geef wat gas tot bijvoorbeeld 1500-1800 toeren en laat de koppeling opkomen tot de auto begint te rijden. De toeren dalen en stabiliseren en op een gegeven moment dalen de toeren scherp en de neus van de auto 'dipt' een beetje waardoor je dus in de stoel een beetje naar voren gaat. Beetje hetzelfde effect als bij remmen. Alsof de auto niet genoeg power heeft om door te trekken.

Dit klinkt niet herkenbaar en jij kan bijvoorbeeld gewoon wegrijden met +-1500 toeren?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Niet herkenbaar bij mijn Scala inderdaad.
Klinkt een beetje alsof jij en de auto elkaar een beetje tegenregelen.
 

Nivaze

Nieuw lid

Zo voelt het ook. Alsof de auto tijdelijk de toeren verhoogt en dan opeens scherp dalen. Ik heb dit trouwens ook niet als ik al rol in de 1e versnelling op bijv. 6km/h en de koppeling iets laat slippen.

Dus jij laat eerst de koppeling opkomen waardoor de auto automatisch een beetje gas geeft en geeft daarna pas gas bij, of geef je pas gas bij nadat je volledig van de koppeling bent? Je geeft in ieder geval geen gas voor het op laten komen van de koppeling?
 

hemi24

Forumguru
Kan het wellicht liggen aan een defecte schakelaar op het koppelingspedaal?
Bij mijn Scala wordt het toerental namelijk vrij snel verhoogd als ik de koppeling ook maar net iets op laat komen; dit gebeurt al voordat de koppeling daadwerkelijk begint aan te grijpen.
 

Pindasaus

Forumguru
Met de 1.2 TSI (ook generatie EA211) in de Fabia 3 vind ik het ook moeilijk om soepel en vlot weg te rijden. Je geeft een beetje gas, koppeling iets op, hop de auto geeft meer gas en de toeren schieten omhoog tot > 2000. Of: je geeft minder gas en laat de koppeling iets harder aangrijpen, de toeren zakken tot < 1400 waar de motor geen trekkracht heeft. Het komt heel nauw hoe ver je de koppeling op laat komen. Wat ook niet helpt is dat de reactie op het gaspedaal zo traag is.

Ik kan me niet herinneren dat andere auto's dit ook hadden.
 
Bovenaan Onderaan