Hetzer
Forumguru
De drie- en vijfdeurs Polo en de Polo Sedan lopen zo goed dat Volkswagen het model compleet wil uitmelken.
Meerdere motor- annex typevarianten bevinden zich in de pijplijn en nieuwe carrosserievarianten worden momenteel intern besproken.
De eerste uitbreiding op het huidige leveringsprogramma van de Volkswagen Polo kunnen we eind dit jaar verwachten. Volkswagen presenteert dan – hoogstwaarschijnlijk op de IAA in Frankfurt – de R-Line waarbij de Polo is voorzien van een stylingpakket, groter lichtmetaal en allerlei sportieve interieuraccenten, bijvoorbeeld zwaar geprofileerde sportstoelen.
Het R-Line pakket zal verkrijgbaar zijn met alle motoriseringen behalve de Polo GTI en in combinatie met de instappers van zowel het benzine- als het dieselpalet.
Polo R en GT(D)
Geen verrassing is de komst van een heuse Polo R. Naar schatting krijgt deze snelste Polo ooit 210 pk onder de kap, dertig meer dan de Polo GTI waarop ie gebaseerd is en evenveel als de Golf GTI.
Schakelen gaat via de 7-traps DSG waarvan wordt geacht dat deze slechts zes seconden nodig heeft om de Polo R naar 100 km/h te brengen.
Als verwachte topsnelheid noemen we 240 km/h.
Let wel, in een Volkswagen Polo!
Minder krachtig, maar niet minder interessant is de terugkeer van de Polo GT.
De modelnaam wordt opgetrommeld om een brug te slaan tussen de 105 pk sterke 1.2 TSI en de Polo GTI.
Het Duitse Auto Motor und Sport (de bron) denkt aan een geleverd vermogen van 140 pk.
Wij denken echter dat de 1.4 TSI het schopt tot 150 pk om zodoende in de pas te lopen met de Seat Ibiza FR.
Fans van vlotte diesels kunnen opteren met de Polo GTD voorzien van een 140 pk sterke 1.6 TDI.
Of Volkswagen’s befaamde dieselmotorisering wordt gebruikt voor deze Polo is overigens nog onzeker; men is zich hierover nog aan het beraden.
In de loop van 2012 weten we het zeker, dan zouden beide modellen namelijk geïntroduceerd moeten zijn.
Polo Variant en MPV
Naast nieuwe motoren zijn er tevens serieuze plannen voor meer carrosserievarianten.
Na er een tijd uit te zijn geweest keert de Polo Variant terug.
Verwacht hem niet eerder dan in 2012 en dat geeft de Skoda Fabia Combi en de Seat Ibiza ST nog even de tijd om de kleine markt van compacte stations te domineren.
Een andere ruime Polo zou een soort Polo MPV zijn als Volkswagen’s wapen tegen de Opel Meriva.
In 2013 zou die van de band moeten rollen.
Voordat het zover is wil Volkswagen eerst uitpluizen of er wel voldoende productiecapaciteit is voor een dergelijk auto.
Al die eerdere nieuwe modellen zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien.
Daarnaast hebben marktanalyses uitgewezen dat een Polo-MPV de Skoda Roomster dusdanig in de weg zit dat de verkoop van het Tsjechische model sterk zal teruglopen.
Dat wil men ook niet.
Polo Roadster
Verreweg de leukste aanvulling op het palet toekomstige Polo’s is de Roadster.
Onduidelijk is echter of hier gesproken mag worden van een Polo Roadster of een zelfstandig model.
Een open sportwagen in de vorm van de Volkswagen Concept BlueSport stond namelijk al eerder op de agenda, maar de perikelen rondom Porsche werd dit plan in de ijskast.
In 2013, dik vier jaar na het presenteren van het concept, gaat Volkswagen hem alsnog bouwen, dat is zeker, maar we zien deze open Volkswagen niet meteen als Polo Roadster.
Dat die er daarnaast nog komt sluiten we overigens niet uit; het betreft namelijk een interessante aanvulling op het steeds breder worden cabriogamma van Volkswagen.
Echter, het is nog te vroeg om hierover concrete uitspraken te doen.
bron www.autowereld.com
Meerdere motor- annex typevarianten bevinden zich in de pijplijn en nieuwe carrosserievarianten worden momenteel intern besproken.
De eerste uitbreiding op het huidige leveringsprogramma van de Volkswagen Polo kunnen we eind dit jaar verwachten. Volkswagen presenteert dan – hoogstwaarschijnlijk op de IAA in Frankfurt – de R-Line waarbij de Polo is voorzien van een stylingpakket, groter lichtmetaal en allerlei sportieve interieuraccenten, bijvoorbeeld zwaar geprofileerde sportstoelen.
Het R-Line pakket zal verkrijgbaar zijn met alle motoriseringen behalve de Polo GTI en in combinatie met de instappers van zowel het benzine- als het dieselpalet.
Polo R en GT(D)
Geen verrassing is de komst van een heuse Polo R. Naar schatting krijgt deze snelste Polo ooit 210 pk onder de kap, dertig meer dan de Polo GTI waarop ie gebaseerd is en evenveel als de Golf GTI.
Schakelen gaat via de 7-traps DSG waarvan wordt geacht dat deze slechts zes seconden nodig heeft om de Polo R naar 100 km/h te brengen.
Als verwachte topsnelheid noemen we 240 km/h.
Let wel, in een Volkswagen Polo!
Minder krachtig, maar niet minder interessant is de terugkeer van de Polo GT.
De modelnaam wordt opgetrommeld om een brug te slaan tussen de 105 pk sterke 1.2 TSI en de Polo GTI.
Het Duitse Auto Motor und Sport (de bron) denkt aan een geleverd vermogen van 140 pk.
Wij denken echter dat de 1.4 TSI het schopt tot 150 pk om zodoende in de pas te lopen met de Seat Ibiza FR.
Fans van vlotte diesels kunnen opteren met de Polo GTD voorzien van een 140 pk sterke 1.6 TDI.
Of Volkswagen’s befaamde dieselmotorisering wordt gebruikt voor deze Polo is overigens nog onzeker; men is zich hierover nog aan het beraden.
In de loop van 2012 weten we het zeker, dan zouden beide modellen namelijk geïntroduceerd moeten zijn.
Polo Variant en MPV
Naast nieuwe motoren zijn er tevens serieuze plannen voor meer carrosserievarianten.
Na er een tijd uit te zijn geweest keert de Polo Variant terug.
Verwacht hem niet eerder dan in 2012 en dat geeft de Skoda Fabia Combi en de Seat Ibiza ST nog even de tijd om de kleine markt van compacte stations te domineren.
Een andere ruime Polo zou een soort Polo MPV zijn als Volkswagen’s wapen tegen de Opel Meriva.
In 2013 zou die van de band moeten rollen.
Voordat het zover is wil Volkswagen eerst uitpluizen of er wel voldoende productiecapaciteit is voor een dergelijk auto.
Al die eerdere nieuwe modellen zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien.
Daarnaast hebben marktanalyses uitgewezen dat een Polo-MPV de Skoda Roomster dusdanig in de weg zit dat de verkoop van het Tsjechische model sterk zal teruglopen.
Dat wil men ook niet.
Polo Roadster
Verreweg de leukste aanvulling op het palet toekomstige Polo’s is de Roadster.
Onduidelijk is echter of hier gesproken mag worden van een Polo Roadster of een zelfstandig model.
Een open sportwagen in de vorm van de Volkswagen Concept BlueSport stond namelijk al eerder op de agenda, maar de perikelen rondom Porsche werd dit plan in de ijskast.
In 2013, dik vier jaar na het presenteren van het concept, gaat Volkswagen hem alsnog bouwen, dat is zeker, maar we zien deze open Volkswagen niet meteen als Polo Roadster.
Dat die er daarnaast nog komt sluiten we overigens niet uit; het betreft namelijk een interessante aanvulling op het steeds breder worden cabriogamma van Volkswagen.
Echter, het is nog te vroeg om hierover concrete uitspraken te doen.
bron www.autowereld.com