Pook schiet omhoog in achteruit-stand

EdZ

Donateur
Ik had het bericht al eens in het Seat-forum gepost maar dat leverde geen volledig antwoord op dus ik probeer het hier ook nog eens.
Even Jip-en-Janneke-taal:

Ik heb een 1.2TSI met een 6-bak. Als je 'm in z'n achteruit wil zetten duw je de pook naar beneden en dan naar links en van je af. Als je hem uit de achteruitversnelling haalt, dan trek je de pook terug naar de middenstand en als je 'm dan naar rechts beweegt dan schiet hij weer terug omhoog.

Het probleem (misschien) is dat bij mij de pook ook al naar omhoog schiet als hij nog in z'n achteruit staat. Je hoeft de pook maar even aan te raken en dan gebeurt dat al.

Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een kunststof geleide-ding zit dat bepaalt of de pook nog ingedrukt moet blijven of niet - en dat dat versleten is.
Vooralsnog blijft ie netjes in z'n achteruit dus vind ik het wel prima zo, maar:
- is dit inderdaad het schakelmechanisme onder de pook of ergens in de bak?
- zou ik problemen kunnen krijgen - dat ie spontaan uit z'n achteruit gaat springen?

Ik zag dat een nieuw schakelmechanisme een paar honderd euro kost - ex montage dus als ik 'm moet vervangen, liefst geen nieuwe. Maar als ik geen nieuwe neem, zal ik 'm zelf moeten vervangen. Weet iemand of dat een beetje te doen is? Ik kan geen enkele uitleg of filmpje vinden waarin ik zie hoe het ding intern in elkaar steekt dus weet ook niet of ik het zelf zou kunnen repareren.

<edit: typo. Eerst lezen voor ik iets plaats>
 

EdK

Forumguru
Maar als ik geen nieuwe neem, zal ik 'm zelf moeten vervangen.
Waarom dan ?
De dealer zal het misschien niet doen, maar kunt ze ook vragen of ze een revisie hebben
Maar je kunt ook eens contact opnemen met bv een VAG Techniek
 

EdZ

Donateur
Als die dat doen is het zeker een optie. Ben wel bang dat het ding zover verstopt zit dat ik leeg loop op arbeidsloon.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat het hele idee achter het omlaag moeten drukken alleen maar dient als beveiliging tegen onbedoeld inleggen van de achteruit terwijl je een flinke vaart voorwaarts hebt, met grote schade aan de bak tot gevolg. Het eigenlijke inschakelen van de achteruit zit 'm zeer waarschijnlijk in het naar links en naar voren bewegen van de pook, niet in het indrukken op zichzelf. Dit wordt min of meer bevestigd door het gegeven dat hij netjes achteruit rijdt en dan niet uit die versnelling springt.

Ik zou voor de zekerheid eens contact opnemen met VAGTechniek of een andere VAG-specialist en daar eens informeren hoeveel kwaad dit nu echt kan.
 

EdZ

Donateur
Ik denk dat ik er maar eens een mailtje aan waag. Toen ik het bericht in het Seat-forum plaatste wist ik niet echt duidelijk te maken wat ik bedoelde, maar ik geloof dat dat nu wel is gelukt :-)
 

catch me

Forumguru
Een gebruikt schakelmechanisme is soswieso te vinden, schakeltoren in de bak ook wel, mocht het probleem daarin zitten
 

Desperado

Forumguru
Ik sluit me bij @Canon-Eye aan. Zeer waarschijnlijk is het indrukken niets anders als een stukje beveiliging die je met het indrukken uitschakelt. Zelfde als de auto's die een knopje hebben die je omhoog moet trekken denk ik.
 

Antera

Donateur
Trek je pookhoes los. Als je daaronder kijkt zie je als het goed is een kunstof haak aan je pook zitten en aan de zijkant ergens een plaatje waaronder je door moet om hem in zijn achteruit te zetten.

Als je de gegevens van de auto eens plaatst wil ik wel even in de database kijken of ik er iets van kan vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

EdZ

Donateur
Dan ga ik nog eens kijken van 't weekend. Ik had al een blik onder de hoes geworpen maar zag niet zo snel iets bijzonders. Ik ging ervan uit dat onderdeel 5Q1 713 041 A (gezien mijn bouwjaar maart 2015) één geheel is en niet gerepareerd kan worden - als ik 'm er al onderuit krijg.
Seat Leon 5F maart 2015, 1.2TSI 110pk 6 bak.
 

catch me

Forumguru
Zover mij bekend is, hitteschild boven de uitlaat, voorste uitlaat pijp/gedeelte, dan binnen pookhoes, das t minst spannende deel...dan geheel in demontage stand zetten ( het schakelmechanisme , de kabels dan), wat klemmen/ steun bij bak .....met een brug binnen handbereik goed te doen
Ik zou eerst eens uitzoeken of het in het schakelmechanisme zit, kan ook uit de schakeltoren komen die op de bak zit, waar de schakelkabels op zitten
 

catch me

Forumguru
Hoeft niet perse, maar we hebben het wel eens meegemaakt bij een versnellingsbak maar t zou ook in de bak zelf kunnen zitten, afstelling kabels etc, in welke mate schiet hij eruit? Misschien wel een kapotte bak/motorsteun waardoor het geheel teveel kantelt en daarom eruit schiet? Zeg t maar....
 

Desperado

Forumguru
Als ik het goed begrepen is springt alleen de knop weer omhoog maar blijft hij wel in de achteruitversnelling staan. Vandaar mijn idee dat het niet waarschijnlijk is dat het op/bij/in de bak zit.
 

catch me

Forumguru
Ja das idd waar, maar volgens mij is t normaal toch dat de pook iets omhoog komt nadat je hem hebt ingedrukt om m in zn achteruit te zetten ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat "iets omhoog" voel je wel, maar zal niet meer zijn dan een enkele mm of zo, volgens wat ik me herinner van al mijn handbak-auto's. Een béétje speling lijkt me inderdaad wel normaal?
 
Bovenaan Onderaan