Poolse benzine??

Hoi we zijn deze zomer naar Polen geweest.
Leuke vacantie gehad,mooi weer lekker eten enz enz...
Echter liet het oude Felicia'tje het na Duitsland vaak afweten,stil vallen schokken e.d.
Bougiekabels ter plekke vervangen voor nieuwe,hielp niet of nauwelijks.
Bougies waren net nieuw.
Verdelerkap vervangen als ik het goed zeg,ik ben niet zo technisch als het om auto's gaat.
Hielp ook niet echt.
Naderhand is mij verteld dat het aan de benzine zou liggen die heeft daar een verkeerd octaan gehalte zij men..
Weet iemand hier iets van af?
Er is me verteld een deel loodvrij 98 te tanken met een gedeelte super zogezegd..
Wie weet raad?
Want volgend jaar willen we er weer heen..

Mvg,en fijne dagen gewenst van de ouwe nozem..

EdK

Forumguru
Heb je tussen tank en motor in de benzine leiding wel een brandstof filter zitten ?
Zou me niets verbazen dat er vuil in tank en/of benzine heeft gezeten die voor stil vallen etc heeft gezorgd

Geen idee,heb er geen verstand van alleen toen we terug in Duitsland waren en weer moest tanken heb ik tot op heden geen last meer!
Dus dat zal wel in orde zijn denk ik.

Gr,Ouwe nozem

Cordoba

Forumguru
Andere mogelijkheid is dat er water in de benzine heeft gezeten. Vroeger (tot 10-20 jaar terug) kwam dit ook in Nederland nog wel eens terug, en dat geeft vervelende storingen. Oorzaak van water in de benzine ligt bijna altijd aan de opslagtank van het tankstation.

EdK

Forumguru
Wel de trein nemen dan maar !!??

Maar vraag in iedergeval eens bij de aankomende service beurt eens of er een brandstoffilter in de leiding zit !
Kan ook dat het ontluchtings gaatje wat in elke tankdop zit dichtgeslipt is en dus door verbruik van je benzine een vacuum in de tank bezorgt
Waardoor de benzine niet meer komt waar het moet komen !
Dit gebeurt vaak met hogere snelheden !

Dit baseer ik op het feit van je tekst van het inhouden en zelfs afslaan

Cordoba

Forumguru
Felicia heeft toch ook gewoon inspuiting, dus een brandstofpomp, dat betekent automatisch een brandstoffilter.

Als ik er van uit ga dat het water in de benzine is geweest: bij voorkeur tanken bij vrij nieuwe tankstations en tankstations langs de snelweg. De kans dat je dan verouderde benzine, of benzine met water tankt is veel kleiner. Het gaat hierbij om de (meestal ondergrondse) opslagtanks, dus een tankstation dat duidelijk heel oud is, maar pompen met een nieuw jasje heeft staan, daar loop je nog steeds risico, omdat ze waarschijnlijk de oude voorraadtanks nog gebruiken.

EdK

Forumguru
Tsja ga dan lekker naar de dealer !
Noem mogelijkheden op die het zouden kunnen zijn !
Maar ze gaan er niet in , dus klaarblijkelijk weet je zelf wel wat het klaarblijkelijk is !

Succes bij de dealer

darkprojectx

Forumguru
Octaan gehalte lijkt me niet het probleem want als ik me niet vergis rijdt hij ook op euro 91.
De hierboven genoemde zaken kunnen inderdaad het probleem veroorzaken.
Als dit naar jouw mening niet zo is, dan zou ik inderdaad bij de dealer, of bij de ANWB eens navraag doen over de benzine in polen. Verstandig op reis is het halve werk.

punt_666

Nieuw lid
Benzine in Polen kan idd. soms van discutabele kwaliteit zijn. Ik woon een klein uurtje rijden bij Polen vandaan en veel mensen uit deze omgeving gaan weleens tanken in Polen (en kopen dan gelijk een bult sigaretten) Dit doen ze omdat de benzine in Polen slechts € 1,34 kost. Nu schijnt het zo te zijn dat ze sowiezo minder ver komen op een tank (tot wel 200 km minder ver!) En dat de auto er minder op loopt. Zelfs de Polen mijden bepaalde kleinere tankstations vanwege de kwaliteit van de brandstof! Je kan natuurlijk wel gewoon bij een Shell of BP tanken in Polen. Die vind je in de gotere steden en langs de snelweg natuurlijk.

Wel is het zaak altijd te kijken wat er in de tank hoort en wat je erin kiept. Octaan 91 is idd. nog te verkrijgen en het goedkoopst, maar niet elke auto loopt daar even goed op.

Ikzelf heb een soortgelijk iets gehad met mijn Audi 80 jaren geleden in Zwitserland. Toen heb ik er ook de goedkoopste benzine ingegooid. En 150km later liep ie al niet meer lekker. Daarna gauw benzine met het hoogtse Octaan erbij gegooid en het probleem was weg!

Giant

Forumguru
Ik kom zakelijk regelmatig in Polen. Hoewel ik zelf diesel, denk ik dat het voor het tanken van alle soorten brandstoffen veilig is om te tanken bij de grotere ketens. Niet alleen de bij ons bekende zoals Shell en BP, maar ook b.v. Orlen is lokaal een grote speler. Aan de andere kant zie ik bij de veel minder bekende pompen ook auto’s van allerlei slag staan tanken, van jong tot (zeer) oud en van erg duur tot budget. Ik neem aan dat het dus geen probleem op grote schaal vormt, anders zou half Polen immobiel zijn.

punt_666

Nieuw lid
Heb mijn ''informatie'' uit bevindingen van collega's en kennissen. En die blijven er tanken omdat ze het combineren met het halen van sigaretten. En dan loont het natuurlijk wel....
Maar het is idd. te stellen dat je bij de grote ketens (Orlen hoort daar natuurlijk ook bij!) zonder problemen moet kunnen tanken.
Al heb ik nog steeds mijn twijfels bij tankstations in kleine dorpjes of op het platteland....denk dat daar de ondegrondse opslagtanks niet altijd in de beste condities verkeren.

Ik heb het verhaal van water in de benzine in Nederland ook wel eens gehoord. Het ging toen om gasolie voor een graafmachine waar soms water in zat.
Ik zou inderdaad voorzichtig zijn met het tanken bij kleinere stations, hoewel moderne auto's erop uitgerust zijn om ook met minder goede benzine of diesel goed te lopen..

Spierings

Forumguru
Een moderne benzine auto kan zijn ontsteking inderdaad iets aanpassen, maar zelfs een moderne motor kan er niet tegen als er water bij zit...

Vervuilde brandstof kont hier in Nederland ook nog wel eens voor..

@FabiaRSFreak de topic starter zal waarschijnlijk niks meer met je advies doen, denk dat hij inmiddels zijn filicia niet meer heeft;)

Bovenaan Onderaan