Porsche introduceert Panamera Diesel

Hetzer

Forumguru
Porsche introduceert Panamera Diesel


Porsche introduceert de economische Panamera Diesel. Met een actieradius van 1.200 kilometer is deze dieselversie van Porsches vierdeurs Gran Turismo een ware langeafstandskampioen.

2rrrq6t.jpg



De Panamera Diesel is een van de zuinigste Porsches ooit. Wanneer deze 4,97 meter lange en 1,42 meter hoge Gran Turismo is voorzien van de optionele banden met lage rolweerstand, bedraagt het brandstofverbruik 6,3 l/100 km. De CO2-emissie is dan 167 g/km. Het lage brandstofverbruik maakt het voor de bestuurder mogelijk om zonder te hoeven tanken aan één stuk van bijvoorbeeld Berlijn naar Bologna te rijden. Op de standaardbanden bedraagt het brandstofverbruik nog altijd slechts 6,5 l/100 km (CO2-emissie: 172 g/km).



Het vermogen van de 3,0-liter V6-dieselmotor bedraagt 184 kW (250 pk) tussen 3.800 en 4.400 toeren per minuut. De maximale trekkracht van 550 Nm is al beschikbaar tussen 1.750 en 2.750 omwentelingen. Porsche koppelt de motor aan een 8-traps Tiptronic S. Hiermee sprint de Panamera Diesel in 6,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid van de uitsluitend achterwielaangedreven Panamera bedraagt 242 km/uur.



De V6 van de Panamera Diesel is het summum wat betreft dieseltechniek. Hij is voorzien van directe injectie met common-railtechniek, waarbij wordt gebruikgemaakt van zogeheten piëzo-injectoren die werken onder een druk van 2.000 bar. Verder is de V6-motor uitgerust met variabele turbogeometrie (VGT). Uitlaatgasrecirculatie, een partikelfilter, een oxidatiekatalysator en standaard start-stopfunctie zorgen daarbij voor een lagere uitstoot.



Adaptieve luchtvering

Net als de andere uitvoeringen van de Porsche Panamera biedt ook de Diesel de uitmuntende rijeigenschappen die van een Gran Turismo van Porsche verwacht mogen worden. Voor klanten die daarin nog een stapje verder willen gaan, biedt Porsche adaptieve luchtvering aan. Deze zorgt voor meer rijcomfort en tilt de sportieve eigenschappen naar een nog hoger niveau.



In augustus staat de Panamera Diesel bij de officiële Porsche Centra. De prijzen beginnen bij € 102.800,- euro (inclusief BPM en BTW).
 

sitechris

Donateur
250 pk vind ik voor een porsche net wat te weinig. Het wordt tijd dat vag ook met een 300 pk plus twinturbo diesel komt
 

VEEJAY

Forumguru
Ja inderdaad, eerste wacht ik dacht is 250pk maar? 550NM is veel, maar niet bijzonder veel. Als ie een kilootje of 2000 weegt is het zeker geen GTI killer..
 

MarcoO2

Forumguru
Je moet wel een beetje in de gaten houden waar dit ding voor bedoeld is denk ik. Kijk, een échte Porsche-rijder haalt toch al zijn neus op voor de diesel, die wil gewoon iets sportiefs en koopt de S. Of gewoon een 911... ;)

Dit is vooral een GT, en dan ben je (hoewel niet supersnel natuurlijk) niet onderbemeten met dit blok. Zal vast eentoonbeeld van souplesse zijn, denk ik. Aan de andere kant: toch wel lullig dat je een hele dikke Porsche hebt, en dan net 25 PK meer hebt dan ik in mijn O2...... haha!
 
E

Ex-lid 2926

Toen een dieselmotor in de Cayenne leverbaar werd was er ook de nodige scepsis. Toch zijn er heel veel met een dieselmotor verkocht.
De Panamera is er volgens mij ook voor gemaakt om kilometers te maken en dan is deze diesel misschien wel de meest geschikte krachtbron voor deze auto. En Porsche kennende komt er binnen niet al te lange tijd wel weer een S versie met b.v. 300 pk.
En als de Panamera bezitter GTI'tjes wil pesten dan pakt hij z'n 911 (cabrio) wel uit de verwarmde garage.
 

sitechris

Donateur
maar als de verwende dieselrijder lekker wil beuken op de Autobahn (want waarom langzaam als het ook sneller kan) en hij heeft geen 911 in de garage staan, dan koopt hij ipv Panamera gewoon een Audi A8 4.2 TDI met 360 pk, een BMW 740D met 306 pk of een S450 CDI met 320 pk.
 
Bovenaan Onderaan