Porsche Panamera GTS: een vierdeurs sportauto

Hetzer

Forumguru
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG presenteert een nóg sportievere versie van zijn Gran Turismo: de Panamera GTS.



Bij Porsche staat GTS voor Gran Turismo Sport. De drie letters beloven al sinds de legendarische Porsche 904 Carrera GTS van 1963 buitengewone prestaties. De Porsche Panamera GTS heeft meer vermogen, een verlaagd en nog sportiever afgestemd onderstel en betere remmen, zonder zijn praktische eigenschappen op te offeren.

t9v80w.jpg


De motor van de nieuwe Porsche Panamera GTS is een gemodificeerde versie – zonder turbo – van de 4,8-liter V8-motor. Die levert een vermogen van 316 kW (430 pk) bij 6.700 t.p.m. Dat is 22 kW (30 pk) meer dan het vermogen van het zustermodel, de Panamera S/4S. Ook het maximumkoppel is gestegen: van 500 naar 520 Nm. Met deze cijfers is de Panamera GTS in staat om in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt 288 km/uur.



Sound Symposer

Vooral de manier waarop de bestuurder het snelheidspotentieel met een druk op de knop maximaal kan benutten is indrukwekkend. De PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) zorgt in samenwerking met de vierwielaandrijving en het standaard Sport Chrono-pakket dat de Panamera de voorwaartse versnelling geen moment onderbreekt. Tijdens het accelereren kunnen de inzittenden – eveneens met een druk op de knop – via de Sound Symposer extra genieten van de 'ademhaling' van de motor. Dit systeem zet een akoestisch kanaal open dat de vibraties tussen de gasklep en het luchtfilter opvangt, wat een zeer specifieke auditieve sensatie geeft. Ook op het gebied van efficiency presteert de Panamera GTS indrukwekkend. Ondanks zijn enorme prestatiepotentieel bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik slechts 10,9 l/100 km.

1zlyz5k.jpg



Sportief karakter

Toch dekken de prestatiecijfers de lading niet volledig als het gaat om het sportieve karakter van de Panamera GTS. Vooral zijn onderstel maakt dat de vierdeurs sportauto zelfs op het circuit uitstekend uit de voeten kan. Adaptieve luchtvering en Porsche Active Suspension Management (PASM) behoren tot de standaarduitrusting. Aan de achterzijde is de GTS uitgerust met dezelfde viertraps achtervleugel als de Turbo, die zichzelf afhankelijk van de snelheid op de ideale hoogte instelt.

242x7kl.jpg


De Porsche Panamera GTS kost 155.300 euro en staat vanaf februari 2012 bij de Porsche-dealers.


bron Pon
 
E

Ex-lid 2926

Ik vind de Panamera een prachtige auto. Helaas komt het model op foto's nooit zo goed uit de verf. En over verf gesproken, voor een Panamera vind ik rood nu net geen juiste kleur.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik vind het, helaas voor jou, een gedrocht. Elke keer als ik er eentje zie vind ik het echt zo'n patserbak.
 

TL@

Forumguru
Het is eigenlijk enkel die achterkant die mislukt is, voor de rest gaat het wel. Het interieur is echt prachtig vind ik en ruim genoeg voor 4 (in tegenstelling tot dat van de Aston Martin Rapide)
 

sitechris

Donateur
IRL vind ik het best een imposante auto. Zeker als er zo'n ding in je binnenspiegel aankomt denderen op de Autobahn. Panamera is imo koning van de Uberholprestige. Meer nog dan de snelle BMW's, Mercedes-Benzen en Audi's. En zeker de Turbo is gewoon diabolisch snel.
 
Bovenaan Onderaan