Porsche wil Volkswagen-groep overnemen?

Hetzer

Forumguru
De ellende stapelt zich bij Volkswagen op. Stakingen, corruptie, een strijd om de macht. Intussen wordt gespeculeerd over overname door Porsche

Het negatieve nieuws over Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, houdt niet op. In Brussel gingen de werknemers van Volkswagen afgelopen week in staking om te protesteren tegen de herstructurering, waardoor bijna vierduizend banen in België op de tocht staan. Volkswagen wil de productie van de Golf voortaan concentreren in Duitsland, waar de bonden twee maanden geleden akkoord zijn gegaan met langere werktijden in ruil voor baangaranties. Het Volkswagen-personeel in België wordt nu het slachtoffer van die in Duitsland gemaakte afspraken.

Vrijwel tegelijkertijd werd de vroegere voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, Klaus Volkert, door de Duitse justitie aangehouden. Hij wordt ervan verdacht de afgelopen jaren 2 miljoen euro van de concernleiding te hebben aangenomen, in ruil voor zijn instemming met besluiten van de directie. Zo kon de voorzitter van de ondernemingsraad in 2004 570.000 euro aan extra bonussen in zijn zak steken, terwijl de overige werknemers genoegen moesten nemen met een loonsverlaging.

Deze berichten volgden op de recente coup van de voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, Ferdinand Piëch, gericht tegen bestuursvoorzitter Bernd Pischetsrieder.
Piech, is de kleinzoon en erfgenaam van de autolegende Ferdinand Porsche. Via Porsche is Piech al mede-eigenaar van en President-directeur van Volkswagen. Hierdoor is Piech binnen het VAG-concern machtiger dan zijn opa ooit is geweest.
Inmiddels wordt over een VOLLEDIGE overname van Volkswagen overwogen door Porsche!!!! Nu heeft Porsche al een belang van 30 procent binnen het VAG-concern, voldoende om nu al de koers binnen Volkswagen te bepalen.
Porsche heeft al besloten dat er een strikte scheiding moet komen tussen de Uber-premium merken Audi-Bentley-Lambo-Bugatti en de massa merken voor het volk, VW-Skoda-Seat.
Verder wil Porsche dat de merken binnen de groep niet meer met elkaar concurreren...

Dus wat wil dat allemaal zeggen ,dat er op de kont van mijn Fabia straks staat "Powered by Porsche" ???

Of is de Fabia een concurrent voor de Polo en de Ibiza is en 1 of 2 van deze modellen het veld zal ruimen omdat het concurrenten van elkaar zijn?
Het zelfde natuurlijk voor de Passat versus Superb!!

waar gaat het heen????



bron; www.elsevier.nl
 

Bijlagen

  • 41508-img.jpg
    41508-img.jpg
    6,8 KB · Weergaven: 31

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Hetzer</font><hr />

Verder wil Porsche dat de merken binnen de groep niet meer met elkaar concurreren...
...........
Of is de Fabia een concurrent voor de Polo en de Ibiza is en 1 of 2 van deze modellen het veld zal ruimen omdat het concurrenten van elkaar zijn?
Het zelfde natuurlijk voor de Passat versus Superb!!


[/ QUOTE ]
Meerdere auto's van een concern in hetzelfde segment versterken elkaar natuurlijk in marktaandeel voor het concern als geheel. Als Skoda niet bestond zou ik nu echt geen VW rijden. Dus modellen wegstrepen zullen ze echt niet doen.
De uitspraak kan wel betekenen dat de auto's nog meer kunnen gaan verschillen. Maar is dat nu ook al niet genoeg?
Ze gebruiken dan wel hetzelfde magazijn maar image is bijvoorbeeld al een wereld van verschil.
En wat is de overeenkomst tussen een Golf en een Leon, behalve techniek?
 

Pim

Lid
Porsche heeft al geruime tijd een afdeling die in te huren is door derden. Bij de eerste opdracht voor Seat begin jaren 80, lang voordat Seat bij Volkswagen hoorde, leidde dit tot "system porsche" badges en kleppendeksels op op Fiat gebaseerde Seats. Bij volgende opdrachten (o.a. Lada Samara !) heeft men dit juridisch dichtgetimmerd. "powered by porsche" op een Fabia zal niet gauw gebeuren.
Het "concureren" van de partners dat moet stoppen heeft niet zoveel met de modellen op de markt te maken, alswel met de ingenieurs onderling. Een paar jaar terug hebben VW en Audi onafhankelijk van elkaar, allebei een 2.8 liter V6 ontwikkeld. Dat moet volgens Piech niet meer gebeuren, dus uiteindelijk zullen de auto's op sommige onderdelen (nog) meer op elkaar gaan lijken, en meer qua vorm en imago verschillen.
 

sitechris

Donateur
als skoda rijder vind ik het prima dat ik VW onderdelen gebruik tegen een gunstige prijs. Als Volkswagen rijder zou ik er meer moeite mee hebben. Waarom kost de regensensor in het ene model een paar honderd euro meer terwijl het exact hetzelfde sensortje is?
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

Als Volkswagen rijder zou ik er meer moeite mee hebben. Waarom kost de regensensor in het ene model een paar honderd euro meer terwijl het exact hetzelfde sensortje is?

[/ QUOTE ]

Om dezelfde reden dat een VW duurder is dan een Skoda.Imago!
Als iemand voor een VW kiest zullen ze met een duurder onderdeeltje ook geen problemen hebben. Die logica lieten ze al varen bij het aanschaffen van een VW.
 

Timothee

Actief lid
Ik zou er niks op tegen hebben om een badge met "Powered by Porsche" op mijn O2 te krijgen
laugh.gif


Overigens vind ik Audi niet echt een premium merk, althans een A3 noem ik niet premium ook al is ie belachelijk duur. Als ik door de spaken van mijn Vega velgen kijk, zie ik Audi ringen op de remklauwen...zijn die dan ook premium?
smile.gif


Het lijkt me trouwens een zeer gezonde gedachte om technische ontwikkelingen te bundelen. Dat voorbeeld van die onafhankelijk van elkaar ontwikkelde V6'en zegt al genoeg...dat is pure geldverkwisting. Is waarschijnlijk alleen vanwege diverse ego's gebeurd.
 

LenK

Forumguru
Audi is een premium merk voornamelijk door de prijs.
Maar je moet ook niet vergeten dat Audi de nieuwste technieken heeft en de snelste auto's van VAG (behalve natuurlijk Lambo en Bugat e.d)
Het is voor VAG natuurlijk erg interessant om bijna dezelfde waar voor 1,5 keer zoveel geld te verkopen, maar dan moet het image wel instant blijven -&gt; geen Audi/Skoda dealer
 

Jpoers

Lid
de touareg w12 is absoluut niet de snelste, een audi s4 is al sneller naar de 100, top is toch allemaal 250km/h, de touareg is wel een van de krachtigste op het moment, maar aangezien deze motor in een hele zware auto is gelepeld blijft die nog een beetje achter

Vergelijking VW Touareg vs Audi S4

Verschil in nieuwprijs 56.710 euro, ook niet geheel onaardig!

En dan komt binnenkort ook nog de Q7 12cilinder (diesel), denk dat die het dan wel wint sowiezo qua koppel.
 

Hetzer

Forumguru
Stond vandaag een heel stuk in het AD (economie blz 19), over de naderende overname van Volkswagen door Porsche, daarin geeft Porsche topman Wiedeking weer aan dat hij een einde wil maken aan het kannibalisme binnen de VAG-groep, hij geeft aan dat Skoda en Seat met sommige modellen directe concurrenten van elkaar zijn, het zelfde geld voor VW en Audi. Wiedeking wil de merken meer eigen identiteit geven in een eigen marktsegement.
En desnoods ( jawel) zelfs in eigen deel van Europa te laten opereren!!???!?!


Ik weet niet wat dat betekent, zouden er bepaalde modellen hier niet meer op de markt komen, of zouden hele merken gaan verdwijnen van uit een bepaald land????
Of zou in Benelux straks alleen een Golf Variant beschikbaar zijn, in de Heimat alleen een A-4 Avant, in het oosten alleen de Octavia Combi en in het Zuiden de nieuwe Toledo Station????!?
 

SkodaMan

Actief lid
Naar mate de markten in Europa transparanter worden neemt de behoefte aan productdifferentiatie af. De oude vooroordelen (bijvoorbeeld: Spaanse auto's zijn slecht) maken plaats voor een nieuw besef dat Seat gewoon een VW is met een ander logo erop. Ook als er gaten vallen door overlapping (bijvoorbeeld slecht verkopende Toledo) neemt de roep van de aandeelhouders om rationalisatie toe. Unilever heeft hetzelfde gedaan door 1200 merken van de hand te doen en door te gaan met slechts 400 merken. Niks nieuws onder de zon.
 

Fabia

† In Memoriam
Stond vandaag een heel stuk in het AD (economie blz 19), over de naderende overname van Volkswagen door Porsche, daarin geeft Porsche topman Wiedeking weer aan dat hij een einde wil maken aan het kannibalisme binnen de VAG-groep, hij geeft aan dat Skoda en Seat met sommige modellen directe concurrenten van elkaar zijn, het zelfde geld voor VW en Audi. Wiedeking wil de merken meer eigen identiteit geven in een eigen marktsegement.
En desnoods ( jawel) zelfs in eigen deel van Europa te laten opereren!!???!?!


Dus meer deze kant op bv Skoda het budget merk moet worden, Seat ala Alfa de sportieve tak van de familie, Audi meer het duurdere segment moet gaan vertegenwoordigen. Want nu bijten bv Fabia, Ibiza, Polo elkaar behoorlijk.
 

Hetzer

Forumguru
en wat dacht je dan van de Octavia Combi en de Golf Variant, Altea en de Golf Plus, en natuurlijk Superb versus de Passat ,die bijten elkaar allemaal.............
 

Hetzer

Forumguru
Voor de mensen die hebben zitten slapen de afgelopen tijd, maar ITS DONE, de Porsche Holding (lees Ferdinand Piech, kleinzoon van Porsche) is eigenaar geworden van de Volkswagen groep, en daarmee is het "kindje" Volkswagen weer terug bij zijn familie......

voor meer info ;http://www.porscheholding.com/
 

Bijlagen

  • logo_home.gif
    logo_home.gif
    2 KB · Weergaven: 2
  • 0,1020,975832,00.jpg
    0,1020,975832,00.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 1
  • 610x.jpg
    610x.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 1

EdK

Forumguru
Sliep echt niet en ook al gelezen !!

binnenkort verkrijgbaar de volgende modellen :

Porsche Fabia
Porche RoomsteR
Porsche Octavia
en
Porsche SuperB

:D
 

Fabia

† In Memoriam
Shit, ik heb net op Marktplaats nieuwe Skodalogo caps gekocht voor op mijn zwarte wieldoppen moet ik opeens Porsche caps gaan kopen ;)
 

EdK

Forumguru
Shit, ik heb net op Marktplaats nieuwe Skodalogo caps gekocht voor op mijn zwarte wieldoppen moet ik opeens Porsche caps gaan kopen ;)

Zou ik maar doen ja !!! Maar niet getreurd want die net aangeschafte logo's kunnen wel eens een collectors item worden !!
En je weet het met collectors items , het wordt waard wat de gek ervoor geeft !!!
Dus je maakt misschien veel kans voor goede prijs hier op het forum !!:D
 

cvegreen

Forumguru
En je weet het met collectors items , het wordt waard wat de gek ervoor geeft !!!
Dus je maakt misschien veel kans voor goede prijs hier op het forum !!:D

Insinueer je daar nu dat er hier "gekken" rond snuffelen dan ? Dat kan je toch niet menen . :grin::laugh:
 

___JC___

Forumguru
Ik had begrepen dat Porsche VW overgenomen heeft om aan de milieueisen van de EU te kunnen voldoen. Elke fabrikant moet gemiddeld een bepaalde emissieeis of verbruikseis halen en met alleen Porsches haal je dat natuurlijk nooit!!

Ferrari -> Fiat is idem volgens mij.
 
Bovenaan Onderaan