portier gaat niet meer open.

petergeelen

Nieuw lid
Bij mijn Octavia SLX van 1999 gaat de linker voor portier niet meer open.
Het haakje van de bowdenkabel is losgegaan toen ik wilde uitstappen.
Ik heb de bekleding bij de portierkruk verwijderd, zodat ik bij de kabel kan, maar als ik er aan trek gaat de deur nog niet open.
Van buiten kan ik de deur ook niet openen.
Ik kan de deur wel vergrendelen/ontgrendelen met de knoppen in de deur, en met de sleutel. Het knopje komt omhoog en gaat omlaag.
Als de deur gesloten is kan ik deze ontgrendelen door aan de kabel te trekken, maar de deur gaat niet open als ik een 2e keer aan de kabel trek.

Heeft iemand een idee hoe ik de deur toch open kan maken?

Peter
 
Sorry, ik heb geen idee hoe je de deur kan openkrijgen. Behalve dan hiermee:
schaar_880.jpg


Je zou de vraag ook eens op http://skoda.prikpagina.nl/ kunnen stellen, ene vw monteurke heeft daar nog wel eens goeie tips.
 

van_der_P

Senior Member
De portiersloten van Octavia SLX hebben nogal eens last van vocht, dan werken ze niet.
Volkswagens uit die perioden hadden dat ook.
Ik zou er eens mee naar een Skodadealer, die zullen daar beslist een oplossing voor weten denk ik.
 
Bij mijn Octavia SLX van 1999 gaat de linker voor portier niet meer open.
Het haakje van de bowdenkabel is losgegaan toen ik wilde uitstappen.
Ik heb de bekleding bij de portierkruk verwijderd, zodat ik bij de kabel kan, maar als ik er aan trek gaat de deur nog niet open.
Van buiten kan ik de deur ook niet openen.
Ik kan de deur wel vergrendelen/ontgrendelen met de knoppen in de deur, en met de sleutel. Het knopje komt omhoog en gaat omlaag.
Als de deur gesloten is kan ik deze ontgrendelen door aan de kabel te trekken, maar de deur gaat niet open als ik een 2e keer aan de kabel trek.

Heeft iemand een idee hoe ik de deur toch open kan maken?

Peter
hoi peter
ik heb t zelfde probleem
hoe heb je dat opgelosy?
gr sjaak
 

petergeelen

Nieuw lid
hoi sjaak,

na enkele dagen was het portier van buiten af weer gewoon te openen...
toen kon ik de bekleding verwijderen:
oogje van kabel naar kruk aan binnenkant was los gegaan.
kabel vervangen. deur gaat weer normaal open en dicht.

waarom de deur van buitenaf ook niet open ging, terwijl alleen de kabel van de binnenkruk was los gegaan blijft een raadsel.
de garage denkt dat het vocht is geweest, maar dat zeggen ze altijd...

tot nu toe is de deur steeds open gegaan.

alleen de centrale vergrendeling werkt soms niet goed:
-bij sluiten van binnenuit, gaat het palletje omlaag en meteen weer omhoog. andere deuren sluiten dan wel. dan moet ik een paar keer proberen voordat de deur op slot is.
-bij sluiten van buitenaf gaat het lampje soms niet knipperen. dan moet ik sluiten via de achterklep.

groetjes,

peter
 

Ronnie

Forumguru
alleen de centrale vergrendeling werkt soms niet goed:
-bij sluiten van binnenuit, gaat het palletje omlaag en meteen weer omhoog. andere deuren sluiten dan wel. dan moet ik een paar keer proberen voordat de deur op slot is.
-bij sluiten van buitenaf gaat het lampje soms niet knipperen. dan moet ik sluiten via de achterklep.
Microschwitch in linker portiergreep waarschijnlijk gaar/defect.
 

Tachi

Actief lid
Ik heb een vergelijkbaar probleem, maar dan met mijn linkerachterportier. Ook een Octavia SLX uit 1999.

Hiervoor wilde het knopje soms niet omlaag als je de deuren sloot met de centrale vergrendeling. Dus duwde ik het knopje met de hand naar beneden. Maar nu blijft ie dus beneden. Het knopje blijft niet omhoog als ik binnen aan de portierhendel trek. Zodra ik loslaat gaat het knopje omlaag. Ik zou graag de bekleding willen verwijderen, maar zolang de deur niet open kan gaat dat moeilijk.

Iemand ideeën, suggesties?
 

Tachi

Actief lid
Update: Ik heb de auto laten uitlezen. Zie onderstaande log:

Control Module Part Number: 1J0 959 799 Q
Component and/or Version: 5B Zentral-SG Komf. 0001
Software Coding: 04097
Work Shop Code: WSC 31480
Additional Info: 1U4959801B 5M Tõrsteuerger. FS0002r
Additional Info: 1U4959802B 5B Tõrsteuerger. BF0002r
Additional Info: 1U0959811B 5B Tõrsteuerger. HL0002r
Additional Info: 1U0959812B 5B Tõrsteuerger. HR0002r
1 Fault Found:
00930 - Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)
27-00 - Implausible Signal

Hoe groot is de kans dat ik moet gaan slopen en op zoek moet gaan naar nieuwe portierbekleding :(
 

Tachi

Actief lid
Ik heb de foutcode gereset. Het komt terug op het moment dat ik de deuren vergrendel of ontgrendel.

Daarna heb ik ook een groep laten uitlezen. Groep 008 en daar stond in de vier velden respectievelijk: eerste veld weet ik niet meer, 0 1, locked, safe. En geen van alle waardes veranderde volgens mij bij vergrendelen en/of ontgrendelen.

Ik ben inmiddels wel zover, dat ik met veel pijn en moeite op twee schroeven na de binnenbekleding van de portier losheb. Morgen met daglicht weer verder.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je het voorportier opendoet, kun je toch bij de kabeldoorvoer van het achterportier?
Ik zou daar nog eens rondkijken, misschien de stekker losgeschoten?
 

Tachi

Actief lid
Ja daar kan ik bij. Ik heb de rubber aan de portierkant wel losgehaald, maar niet zo goed gekeken dat ik een stekker heb ontdekt. Ik zal dat morgen maar weer 'ns doen en heel goed kijken in beide gaten.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien dat deze bijlage de zaak duidelijker maakt.....
 

Bijlagen

  • Octavia1 Achterportier uit.doc
    132 KB · Weergaven: 64

cvegreen

Forumguru
Dat is toch wel een heel groot programma precies he Ronnie , zoveel er te vinden valt over van alles en nog wat . Voor ieder probleempje heb jij wel een passende file .:xyxthumbs:
 

Tachi

Actief lid
In de bijlage een foto, van mijn portier. Wat is wat?

Stekker links is duidelijk: portierslot
Is de dikke stekker middenonder alleen voor de motor van de ruit? Of doet de unit meer dan alleen de ruit bedienen?

Hoe en wat kan ik doormeten met bijv. een multimeter om te zien wat niet goed werkt.

Als het aan mijn slot ligt heb ik nog steeds geen idee hoe ik die van binnen kan verwijderen.
 

Bijlagen

  • 13022011017.jpg
    13022011017.jpg
    39 KB · Weergaven: 71

Ronnie

Forumguru
Raammotor module stuurt ook het slotmechanisme. In het slotmechanisme zitten ook nog een aantal microschwitches voor positiebepaling.(open/dicht)
 

Tachi

Actief lid
Dus ik moet op zoek naar een raammotormodule (linksachter) om te kunnen testen?

Ik heb naar de stekker in de kabeldoorvoer gekeken, maar die leek goed vast te zitten. Als die los zou zitten dan had het raam hoogstwaarschijnlijk ook niet gewerkt.

Alle elektriche kabels visueel gecontroleerd op beschadigingen, maar niks kunnen ontdekken. Ik moet wel opmerken dat een deel van dat zwarte spul, wat om de kabels heen gewikkeld is, waarschijnlijk door vocht behoorlijk aangetast was. Je kon het zo lostrekken, het viel gewoon uitelkaar.

Alle stangen zaten vast, alle kabels zaten vast. Op het eerste gezicht niks losgeschoten of zo. Alle deurgrepen (binnen en buiten) hadden de weerstand die je verwacht als je eraan trekt. Visueel zag alles goed uit.
 

Ronnie

Forumguru
In de stekker van het raammechaniek ook geen "bloemkool" of zwaar geoxideerde contacten? (komt vaak voor dat er water in blijft staan, VW kwaaltje)
 
Bovenaan Onderaan