Portieren sluiten slecht

Ik vind dat de portieren en vooral de achterklep van mijn auto maar slecht sluiten. Als je een Golf portier een zetje geeft dan valt hij netjes in het slot. Doe je dat bij mijn Octavia, dan valt ie half in het slot en kun je het nog eens doen. Mateloos irritant want op een gegeven moment geef je er gewoon een flinke slinger aan in de hoop dat ze nu eens wel fatsoenlijk sluiten. Om van de achterklep nog maar te zwijgen want die valt 99 van de 100 keer niet in het slot. Tenzij ik die klep met grof geweld een zwaai geef is hij niet fatsoenlijk te sluiten. Er zit nota bene een trekhendel aan de binnenkant van de klep...

Wie herkent dit? Bouwkwaliteit of toeval? > Dit betreft alle portieren van mijn auto én de achterklep.
 

ougie

Forumguru
Ik vind juist dat ze fijn sluiten. De deuren voelen bij het sluiten wat fors en gewichtig aan, wat temaken heeft met de veiligheid (balken e.d.in de deur). Dat laatste vind ik prima,,,geeft een veilig gevoel. Vroeger leek het of je een koekblik dichtgooide. Dat van die achterklep herken ik wel wat. Ik denk dat de schokdempertjes wat aan de zware kant zijn. Dit heeft weer als voordeel voor mensen met een achterspoiler (bij HB), dat de klep niet vanzelf dicht valt.Ik heb eens een Mazda 626 gehad, met achterspoilen, en met het inladen van de boodschappen kreeg je dan regelmatig de achterklep op je hoofd. /forum/images/graemlins/crazy.gifIk bedenk trouwens nu ineens,,,ik heb geen achterruitenwisser, had ik die wel, dan scheeld dat in gewicht (ruitenwisser+motor) en valt hij wat makkelijker dicht.
 
Toink,

dit is een gevalletje slechte afhanging door de dealer bij rijklaarmaken.
Bij iedere nieuwe auto dienen door de dealer bij het rijklaarmaken de deuren afgehangen te worden. Even terug dus naar de dealer.
 
De zware achterklep komt mij bekend voor... Moet er toch vrij grote zwiep aan geven. Vooral als je net spullen eruit hebt gehaald (wat toch vaak voorkomt als je de klep dicht doet /forum/images/graemlins/grin.gif), is het wat lastig dat je bovengemiddeld met je lichaam moet bewegen. Oja, zit bij mij ruitenwisser op (toch bij alle combi's?).
 

Ericpeeke

Actief lid
Ik vind het geluid wat de (Combi)achterklep maakt bij het dichtgooien iel en goedkoop klinken, vergeleken met de degelijke "oempf" waarmee de portieren dichtslaan. Maar de achterklep is volgens mij ook maar een licht gevalletje vergeleken met de portieren. Ik denk dat het door het gebrek aan massa zo moeilijk is de klep sjiek in het slot te laten klikken. Als er geen massa is moet de kinetische energie uit de snelheid komen (klopt dat natuurkundig wel? Ik ga nu als alfa wel erg op glad ijs /forum/images/graemlins/wink.gif)
 
De veren van de achterklep zijn gewoon te lastig in beweging te krijgen. Als de klep 30kg zou wegen dan zijn de veren vlgs mij gemaakt voor 50. Je moet er echt behoorlijk aan gaan hangen en dat gaat best irriteren. Vaak dan sluit de klep NET NIET. Datzelfde geldt voor de portieren. Het sluit perfect met een degelijk geluid als je maar hard genoeg gooit, maar als het geen ferme zwiep is dan blijft ie zo lullig half in het slot hangen en dat is zó klungelig als je op een parkeerplaats telkens weer 2 of 3 keer moet gooien.

Mijn Caddy uit 1997 had portieren die sloten pérfect zonder enige moeite en de Golf V waarin ik heb gereden idem. Ik vraag me echt af wat het is met die Skoda. En ik heb al zo veel pech gehad met die auto sinds februari.

- Maxidot is ineens compleet uitgevallen (kwam vanzelf weer terug een dag later)
- Software van Radio was niet goed (fabricagefout)
- Water in Xenonlamp (fabricagefout)
- Remschijven krom (fabricagefout)
- Motor schokt bij stationair lopen als airco aanstaat (is normaal, maar een auto van 32k die niet eens fatsoenlijk stationair kan lopen ivm de airco is echt nieuw voor mij)
- Kentekenplaatverlichting defect (nou goed, dat kan altijd)
- Speaker in bijrijdersportier kapot
- Chroom op pookknop bladdert af
- Cruisecontrol valt uit (fabricagefout)
- Opbergvak bovenop dashboard opent soms niet de eerste keer
- Leaving home verlichting schakelt soms direct in maar soms heeft hij 10s bedenktijd nodig
- Comfortsluiting reageert vaak niet op afstandsbediening
- Krakende stuurinrichting (is vanzelf verdwenen)
- Loszittende deurrubber

Het zijn veelal kleine dingen maar ik ben naar mijn mening te vaak bij de dealer en er mankeert te veel aan mijn auto om er veel rijplezier van te hebben. Het is gewoon allemaal ontzettend klungelig: Ik heb redelijk wat collega's die helemaal gek zijn van auto's. Die willen dus allemaal een keer zo'n Skoda uitproberen. Dan vertel je een collega hoe je auto werkt/bevalt dus je komt aanlopen en de leaving home schakelt niet direct in, vervolgens laat je de comfortsluiting zien die halverwege uitvalt. Dan stap je in en laat je (pluspunt van je Skoda) alle opbergvakjes zien, waarvan er één de eerste keer niet open wil. Even een rondje maken en als je de gescheiden airco laat zien dan krijg je de opmerking: "hij loopt wel niet helemaal lekker stationair of niet?" Tijdens een ritje snelweg valt de cruisecontrol uit "ja dat is een fabricagefoutje, moet nog vervangen worden" terwijl de radio aanstaat die voortdurend z'n zender kwijtraakt en de speaker in de bijrijdersportier lekker doorkraakt. Dan kom je thuis, rem je met een enorm trillend stuur af en bij het uitstappen valt op dat de afwerking van je pookknop goedkoop is omdat het chroom aan de binnenkant van je hand zit. Ook loop je nog een rondje om de auto waarbij opgemerkt wordt dat je Xenonlamp vol water staat. Als laatste sluit de portier niet de eerste keer en bij het tonen van de grote kofferruimte gaat ook de klep ook niet fatsoenlijk dicht.

Ik vind 'm perfect rijden maar ik twijfel steeds meer of ik deze auto niet gewoon uit zal rijden ipv een nieuwe bestellen, wat ik officieel per 1 aug wel zou mogen. Ongetwijfeld heb ik een maandagochtendauto maar mijn kwaliteitsperceptie van Skoda is niet zo goed meer en dat is jammer: De auto ziet er schitterend uit en alles zit erop en eraan maar als een en ander regelmatig niet werkt dan is de frustratie des te groter.

Zeker omdat ik maandelijks een forse bijdrage lever om deze auto te rijden. Een lang verhaal maar het moest er even uit.
 

Erikje

Actief lid
He Toink, da's balen. 1 ding herken ik ook (leaving home, zal wel een softwarefout zijn), de andere zaken gelukkig niet, hoewel ik m'n xenons eens goed in de gaten zal houden.

Ik ben zelf tegen de volgende zaken aangelopen:
- enorm windgeruis deurrubbers (vervangen door dealer)
- loszittende interieurdelen (verholpen door dealer)
- krakende voorophanging (verholpen door dealer)
- krasgevoelig dashboardmateriaal (niets aan te doen)
- bij regen loopt er water in de auto bij openen van de achterklep (ontwerpfoutje)

Dit zijn zaken die ik bij mijn A4 niet tegenkwam, daar zie je toch het kwaliteitsverschil. Maar de voordelen van de O2 wegen echter zwaarder: full options-rijden voor een redelijke prijs (een soortgelijke A4 is 20K (!) duurder)
 
Erikje, bedankt. Ik was er nog twee vergeten; De loshangende deurrubber en de krakende stuurinrichting. Dat van de achterklep heb ik trouwens ook maar die zet ik er maar niet bij.
 

SkodaMan

Actief lid
Kwaliteit heeft niet alleen te maken met het aantal en de ernst van de mankementen maar vooral hoe de zaken worden opgelost. Heb je werkelijk de dealer de kans gegeven de auto goed na te kijken?
Als de dealer er alles aan gedaan heeft en je bent nog niet tevreden dan kun je de importeur altijd nog aanspreken. Ik zou dat ook zeker doen en dan het liefst via de dealer. Zowel dealer als importeur zijn gebaat bij tevreden klanten.

Ik hoop dat je het lukt /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Kwaliteit heeft niet alleen te maken met het aantal en de ernst van de mankementen maar vooral hoe de zaken worden opgelost. Heb je werkelijk de dealer de kans gegeven de auto goed na te kijken?
Als de dealer er alles aan gedaan heeft en je bent nog niet tevreden dan kun je de importeur altijd nog aanspreken. Ik zou dat ook zeker doen en dan het liefst via de dealer. Zowel dealer als importeur zijn gebaat bij tevreden klanten.

Ik hoop dat je het lukt /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.

[/ QUOTE ]

Ja dat is ook zo, maar goed het zijn allemaal losstaande zaken. En voor de kwaliteitsbeleving is dat niet goed!

Maar behalve dat onhandige van de achterklep een paar andere kleine dingetjes die bij de auto horen komt mij niks bekend voor van het lijstje. Echt heel typisch!
 

Erikje

Actief lid
Uit het nodige betrouwbaarheidsonderzoek van de afgelopen jaren is natuurlijk wel duidelijk geworden dat Skoda, tov vele andere (Franse) merken, uiterst betrouwbaar is. Dat er dan toch regelmatig problemen voorkomen zoals geschetst op dit forum, zegt ook iets over a) de kritische houding van de gemiddelde forummer en b) over de (nog) grotere betrouwbaarheid van merken als Lexus, Porsche, Toyota etc, en c) de belabberde betrouwbaarheid van alles wat Frans, Koreaans etc. is.

Ik denk dat de verschillen tussen Skoda enerzijds en VW/AUDI anderszijds met name te verklaren zijn door hoge investeringen in kwaliteitscontroles en in het algehele ontwerpproces. Tsjechen zijn toch anders van Duiters, kijk maar naar het voetbal /forum/images/graemlins/24.gif
 
Ik heb het bovenstaande gehad met mijn Fabia. Die mankeerde ook vanalles. Het is zelfs zo erg geweest dat ik een brief naar de leasemaatschappij heb gestuurd om aan te geven dat het echt niet aan mij lag, maar de auto op een maandag ochtend gebouwd moet zijn.
Nu heb ik een octavia en tot nu toe, pas 8000 km, is er nog niets gebeurd. Hoewel ik nog steeds niet weet wat die verbrande plastic lucht was van afgelopen vrijdag. Ben helaas net te verkouden om eens even te gaan snuffelen. Maar zolang de vlammen er niet uit slaan zal het wel goedkomen hoop ik. Het kan natuurlijk die gammele auto zijn geweest die me tegemoed kwam, maar ik ben er niet gerust op.
 

Fabia

† In Memoriam
Over achterklep gesproken, zo kreeg ik afgelopen week opeens de achterklep van mijn Fabia Combi niet meer open. De klep reageerde nergens meer op, zat half wel en half niet in het slot. Gelukkig waren ze wel zo slim, bij het ontwerpen van de Fabia, dat het kofferbaklampje zichzelf na een half uur uitschakeld anders sta je na een nacht ook nog zonder stroom. Gelukkig was Swarttouw bereid om het euvel te verhelpen. Hopelijk blijft het nu goed gaan.
 
De dealer werkt altijd op dezelfde manier (logisch, zij hebben mij de auto niet geleverd):
1 Kom maar naar ons toe dan proberen wij het probleem te reproduceren en bestellen we een vervangend onderdeel.
2 Maak maar een afspraak voor reparatie vervanging en dan hopen we dat het met dit onderdeel opgelost is.

Dus telkens voor elk probleem 2 keer op bezoek gaan en vaak kunnen ze het probleem niet eens reproduceren omdat het een echte soms-wel-soms-niet auto is.

Ja, en daar sta je dan. De dealer wil mij heel graag een nieuwe leveren maar die moet ik dan wel even bestellen bij hun. De leaseprijs van deze auto is in een jaar tijd meer dan 100 euro omhoog gegaan. En die mag ik dan ook weer aftikken. Liever deze auto goed maken dan een nieuwe bestellen. 48 x 100 euro is toch bijna 5000 euro in 4 jaar die ik zelf bij mag lappen voor dezelfde auto. (naast de gewone bijdrage die ik al lever).

Dat een dealer voor je klaarstaat snap ik, dat doen ze bij alle merken wel (uitzonderingen daargelaten).
 

MusicMacMike

Nieuw lid
Sluit de deuren maar eens met de ramen open. En gammel geluid zal uw oren bereiken. Ik denk dat het met de rigiditeit te maken heeft van de deur als het raam dicht is. Een stijvere constructie dus. En met de luchtverplaatsing als de ramen dicht zijn. 2 deuren open en 1 dicht gooien klinkt ook anders. Ze sluiten bij mij nooit de eerste keer, tenzij ik ze voor het gevoel iets TE hard dicht ram.

Als aanvulling op het lijstje van kleine irritaties:
-MaxiDOT blijft wel eens hangen en is niet meer te bedienen.
-Telefoon integratie met MF stuurwiel: alleen de eerste nummers bij een naam worden van de telefoon in de auto overgenomen.
-Nexus: files ontwijken met de dynamische routebegeleiding terwijl ze duidelijk worden aangegeven in het scherm en bij de afdeling 'meldingen' is mij nog niet gelukt.
-Nummer op CD of aangesloten iPod (Icelink) doorspoelen lukt op Nexus wel, maar niet op MF stuurwiel.
-Kunstof delen meer dan krasgevoelig (elegance)
-Regensensor reageert niet als je de auto net start en wegrijdt.

Verder een prima machine, met inmiddels 2.500 happy clicks!

Groet en zon,
MusicMacMike
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ericpeeke</font><hr />
Als er geen massa is moet de kinetische energie uit de snelheid komen (klopt dat natuurkundig wel? Ik ga nu als alfa wel erg op glad ijs /forum/images/graemlins/wink.gif)

[/ QUOTE ]

zekers ... Ek=0,5.m.v2 dus je hebt helemaal gelijk /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Reizende

Actief lid
Gelukkig kan ik de slechte ervaringen niet delen. Waar ik wel tegen aan loop is het slechte sluiten van de portieren. Ik geef hem meestal een flinke slinger, maar mijn vriendin loopt er inderdaad constant mee te klooien. M.a.w., ook constant half in het slot vallen. Verder, puike auto!
 
Bovenaan Onderaan