positieve en negatieve ervaringen Octavia 2.0TDI

blacktdi

Actief lid
Na nu zo'n 36000 km gereden te hebben wil ik zowel mijn positieve als negatieve punten van de Octavia eens neerzetten.
Positief :
Ruim (zeker de kofferbak)
Solide en goede materialen
Goed compromis tussen comfort en sportiviteit
Goed kwaliteits gevoel
Veel nuttige extra's (elegance)
Heerlijke motor (2.0TDI) en versnellingsbak al is de DSG voor de 2.0TDI de beste optie i.v.m. het korte toerenbereik.
Eenvoudige bediening (alles zit waar je het verwacht)

Negatief :
Veel banden geluid
Zakt ver door zijn achterveren bij belading
Ik kan nog steeds niet de ideale zitpositie vinden.

ougie

Forumguru
Met de positieve dingen ga ik lekker met je mee. Bij negatief niet helemaal, bandenkeuze doe je eigenlijk zelf. Tenminste als ik alle discussie hierover op deze site lees. Dat ver zakken bij belading ben ik het wel mee eens, al moet ik zeggen dat ik met de vorige auto(Subaru) wel erg verwend was. Met de zit positie heb ik geen problemen. Verder heb ik wel dingen die ik anders gedaan zou hebben, maar die zijn niet negatief te noemen. Bv antenne wegwerken in een van de ruiten, Het kastje in de middenconsole en het dashbordkastje zijn simpel te koelen,,,met een kleinigheidje was ook de bagageruimte te koelen geweest (lekker met boodschappen).Ik heb geen ervaring met de DSG, maak vind de handgeschakelde 6 bak ook prima zijn werk doen. Service, hoord wel niet bij de auto, maar vind ik wel belangrijk. Ik ga dit vanmiddag voor de eerste maal ondervinden en vertel later wel hoe deze is geweest.

Sorry, maar je kiest niet zomaar zelf je banden. Uit de vele draadjes die hierover al zijn worden de Octavia's met een keur aan banden uitgeleverd. Ik had het genot Bridgestones te krijgen en ben het van harte eens met blacktdi. Ze maken een rotherrie!
Over de zitpositie heb ik ook al eens geklaagd, maar andere forumleden waren van mening dat dit aan mijn lichaam zou liggen, nou mooi niet dus!
Ik heb 16 jaar Citroen achter de rug en dat was confortable rijden en altijd de auto op niveau, met of zonder caravan. Jammer dat Citroen niet in het leasepakket zit.
Verder niets dan lof over de Skoda. Hij (of zij?) doet het gewoon altijd en genoeg ruimte. De DSG bak is werkelijk fenominaal. Ik zou er niet aan moeten denken 6 versnellingen met de hand te moeten bedienen.

higgy

Forumguru
Ik heb Michelins eronder liggen en ben nu toe aan nieuwe. Reken maar dat ik enorme herrie ga trappen als er niet weer 4 nieuwe Michelins onderkomen. Maar ik verwacht geen problemen.
Ook ik ben Citrofiel in hart en nieren, vond de stoelen altijd goddelijk maar moet tegelijkertijd constateren (ook na een recente rit van 650 km op 1 dag) dat ik ALTIJD lekker zit in de O2. Wellicht omdat ik korte pootjes heb dat ik lekker zit? Ik vind het in elk geval erg goed zitten.

AMBIO2

Actief lid
Je kan evt. bij het bestellen van de auto aangeven wat
voor banden je onder de auto wil .
( bijbedingen of bijbetalen )
Maar als je daar verder niet bij stil staat .......
Ook ik kreeg Turanza's.
Wat een pokkeherrie, ben er twee keer mee terug gegaan naar de dealer.
Om een lang verhaal kort te maken, heb nu Michelins.
Heel klein beetje bijbetaald de rest onder garantie, keurig
opgelost.
Toch denk ik dat het nog stiller kan maar de isolatie van
de Skoda's is gewoon niet je van het.

Wiseguy

Actief lid
Ik heb er inmiddels toch alweer een dikke 60.000 op de teller gezet. Als ik echt goed nadenk, dan heb ik als enige aanmerkingen:

- De banden zijn soms wel rumoerig (Continental)
- Geen hulpveren (of hoe noem je ze) onder de motorkap

Met het ver doorveren heb ik geen problemen ondervonden tot nog toe.

Verder is het gewoon een heeeeeerlijke bak... weet nou al vrijwel zeker dat de volgende weer gewoon een Skoda Octavia zal worden.... Heb onlangs nog gekeken of ik wellicht binnenkort al over zal gaan naar de Business Edition, maar ik heb 'm nog maar een jaar.... dus wel een beetje vroeg om 'm al over te doen aan iemand anders en zelf een andere te gaan leasen.... /forum/images/graemlins/grin.gif

Jpoers

Lid
postief: Dat het een erg mooie en goede wagen is!
negatief: Ik heb er geen in bezit!!! /forum/images/graemlins/frown.gif

Dutch4x4

Senior Member
't Zal wel de combinatie O2-Turanza zijn die niet klopt, want ik ken diverse mensen met andere auto's die niet te klagen hebben over herrie van hun Turanza's.

Karstieman

Forumguru
De 2.0Tdi rijdt super (nu een klein jaar in bezit) !
Toch een paar minpuntjes:

- in de 2e versnelling duurt het vaak even voordat de motor op kracht komt. Is die kracht er, dan ga je wel als een raket /forum/images/graemlins/grin.gif
- een tweede nadeel, welke niet alleen op de 2.0TDI van toepassing is, vind ik de grote kieren die er zijn tussen bijv. achterruit en kofferbak, motorkap en voorruit. Hier gaan de hele tijd kleine blaadjes etc. inzitten en je krijgt die er bijna niet uit....

Erikje

Actief lid
Re: positieve en negatieve ervaringen Octavia 2.0T

He Karstieman: 1 jaar in bezit en slechts 10.000 km, met een TDI?

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Karstieman</font><hr />

- in de 2e versnelling duurt het vaak even voordat de motor op kracht komt. Is die kracht er, dan ga je wel als een raket &lt;img src="/forum/images/graemlins/grin.gif" alt="" /&gt;

[/ QUOTE ]

Hier ben ik het precies ook mee eens. Op de Hollandse wegen geeft het meestal geen problemen. Maar nu net terug uit de Alpen heb ik gemerkt dat je bij sommige haarspeldbochtjes af en toe er goed op moet letten om niet onder het dode punt te komen (ongeveer 1500 toeren). Want dan zit er dus geen puf meer in en heb ik gemerkt dat ie dan gewoon blijft steken bij die toeren! Omdat het zo dicht bij de 1800 a 2000 toeren zit waarbij ie er ineens wel als een raket vandoor gaat is de kans steeds vrij groot dat je in die situatie belandt in de bergen (bv als voorganger afremt, fietser in de weg etc). Maar verder was het echt genieten geblazen om de trekkracht op de bergpassen te voelen en met gemak met kracht over in 4e of 5e versnelling omhoog te gaan!

Daar stonden de bumperkleefgrage Fransen (echt irritant trouwens, zeker omdat ik toch echt graag van doorrijden hou) in hun Renaults en Peugeots toch wel van te kijken. Ik heb ook het idee dat in een land als Frankrijk nogal neerbuigend wordt gekeken op een Skoda, kan dat kloppen? Zo van, ojee weer een Skoda voor m'n neus...

LenK

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Ik heb Michelins eronder liggen en ben nu toe aan nieuwe. Reken maar dat ik enorme herrie ga trappen als er niet weer 4 nieuwe Michelins onderkomen.

[/ QUOTE ]
Ik vind mijn Michelin Primacy ook te veel herrie maken. Alleen op ZOAB gaat het, maar bijvoorbeeld die ruwe Belgische snelweg, brrrrrrrrrrrr.
De onderstel isolatie van de O2 is gewoon ondermaats.

Gentlemen, mag ik u eraan herinneren dat de titel van dit draadje 'POSITIEVE en negatieve ervaringen' is. Ik lees vrijwel alleen negatieve!

AMBIO2

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

't Zal wel de combinatie O2-Turanza zijn die niet klopt, want ik ken diverse mensen met andere auto's die niet te klagen hebben over herrie van hun Turanza's.

[/ QUOTE ]

Die hebben dus wel een goed geisoleerde auto !!
Want dat is het probleem bij de O2

Bovenaan Onderaan