Potentiele Rapid koper

Goedenavond heren, altans, ik vermoed dat er voornamelijk mannen op dit forum aanwezig zijn :D

Mijn naam is Richard, 25 jaar en de trotse bezitter van een Toyota Aygo :maakmegek:

Het karretje rijd, is zuinig en kost me geen drol. Toyota was mijn keus omdat Japanners betrouwbaar zijn. Aygo was in dit geval een klein karretje wat nog best mee kan komen in het verkeer en wat nog zuinig is ook. Helaas is niet alles wat Japans genoemd wordt ook betrouwbaar. De Aygo heeft last van kantelende zuigers. Het is nog niet heel erg, maar op termijn kan dit een nieuw motortje kosten. Daar heb ik geen zin in en dus moet ie weg.

Om kort te zijn, ik zoek iets met wat meer kofferruimte maar ook niet te zwaar en nog met een klein beetje meer vermogen dan de aygo ook...

Iets wat mij in eerste instantie erg aansprak was de Mitsubishi Colt 1.5 Turbo Ralliart. Een autootje met 150 pk in het vooronder en maar 1060 kiloos. Ik was er gelijk helemaal weg van!!

Maar na een paar goede nachten slapen zonder overhaaste beslissingen te nemen kwam ik via een goede vriend de Rapid tegen...... Daar ging mijn hartje open... :jaja:

1055 kg, 105 pk, een kofferbak van 550 liter en het uiterlijk was helemaal top!

Ik heb al het e.e.a. gelezen op dit forum t.a.v. vermogen, verlaging en problemen etc. Wat ik nog niet tegen ben gekomen is het verlagen van het "Ledig gewicht". De Rapid heeft net 5 kg te veel om 100 euro per jaar goedkoper te zijn qua wegenbelasting.

Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee??


Hartelijke groet en een fijne avond,

Richard
 
Mijn 86 pk Rapid Spaceback is op kenteken precies 1050kg.
De 86 pk heeft een 5bak, de 105 pk een 6-bak volgens mij is vanaf modeljaar 2016 het gewicht iets hoger ivm andere motor.
De mijne heeft ook nog een panoramadak maar dat maakt geen verschil in kentekengewicht , denk dat dat in de praktijk wel iets zwaarder is als een normaal dak.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom Richard.

Vergeet het dat je het officiele ledig gewicht naar beneden krijgt, als je dat zou lukken, was het de importeur/fabrikant ook gelukt. Zo weet ik van iemand die bij een Seat Leon zijn auto in plaats van de originele instapmotor, één van de zwaarste originele blokken er in geplaatst heeft. Dankzij goede voorbereiding, kwam ie redelijk eenvoudig door de verplichte RDW-keuring, maar de auto moest wel op de weegbrug (standaard procedure in dergelijke gevallen). Gevolg was dat ie op kenteken zo'n 200 kg zwaarder uit kwam dan de Leon's die direct af-fabriek met dat blok waren geleverd, terwijl ie vreemd genoeg daar wel de typegoedkeuring van kreeg.

Ik denk dat dit voorbeeld wel duidelijk maakt, dat het niet eenvoudig is, om het kentekengewicht naar beneden te krijgen. Dan zou je nog kunnen overwegen om door middel van kleinere brandstoftank, lichtere wiel-band combinatie, of bijvoorbeeld een kleiner koelsysteem het gewicht naar beneden te krijgen, maar je hebt al zoveel extra gewicht bij je bij een weging ten opzichte van de typegoedkeuring, dat het uiteindelijk waarschijnlijk meer in plaats van minder wordt op de weegschaal van de RDW.
 

Rallye

Forumguru
De bepaling van het gewicht bij de typegoedkeuring is inderdaad vreemd. Toen ik in 1999 mijn 206GTI kocht viel me dat al op: met en zonder airco even zwaar. Vreemd.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Even voor mezelf sprekend: ik zou me over €100 per jaar aan belasting niet zo druk maken: het is een vooraf bekende kostenpost van ca. 27,4 eurocent per dag, dat lijkt me budgettair vrij goed in te plannen.
Als ik persé op die microschaal zou willen besparen, dan verwacht ik veel meer effect van het beheersen van mijn rechtervoet. Daar hoef je niet heel veel voor te doen (of te laten)...
 
@Frank_Rapid Spaceback, @Cordoba, Dank voor jullie reactie!

Het doet me zeker de interesse wat verleggen richting de Spaceback. Ik vind beide auto's erg mooi maar als ik kan kiezen tussen 520 of 424 euro per jaar dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de 424 euro.

@Canon-Eye, je hebt gelijk, het is ook prima financieel in te plannen! Maar aangezien ik weinig kilometers per jaar maak (en ik meestal ;) zuinig rijd) is die rechtervoet niet zo'n grote factor. En waar ik dan kan besparen vind ik dat mooi meegenomen. (en die rechtervoet heeft met rijplezier te maken, die wegenbelasting niet bepaald...)
Ik probeerde met de aygo al zo zuinig mogelijk te rijden met af en toe een uitspatting her en der ;)

Ik heb gelezen dat de fabrikant de auto zo kaal mogelijk aflevert, dus standaard motor, 0 opties (dus ook geen airco) maar met reservewiel. Daarna mag de fabrikant alle opties toevoegen zonder dat het ledig gewicht verandert. Ik vroeg me gewoon af of het moeilijk zou zijn om dat ledig gewicht te verlagen. Maar inderdaad, wat Cordoba al zegt, dat gaat 'm niet worden.

Het zal een beetje afhangen van een aantal factoren; wat is er aan occasions te koop voor zowel Rapid als Rapid SB, welke opties willen niet missen en welke auto vinden mijn vrouw en ik uiteindelijk het mooist...

Voorlopig zit ik nog een aantal weekjes op zee dus hebben we nog even de tijd om een goede keuze te maken.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
 

Cordoba

Forumguru
Overigens als je auto zoekt, die een beetje pit heeft, moet je niet alleen naar vermogen en gewicht kijken, maar ook hoe het verloop van het koppel is over het toerengebied: er zijn motoren die in een heel nauw toerengebied een behoorlijk koppel leveren, maar buiten dat gebied neemt het koppel rap af. Dat betekent in de praktijk veel schakelen en toch niet zo veel bruikbare trekkracht. Een auto met wat minder maximum vermogen, maar met een behoorlijk koppel over een groot toerengebied kan uiteindelijk toch sneller zijn bij een sprintje.
 
@Cordoba, je hebt idd gelijk! Daarom spreken de TSI motoren mij wel aan, een mooie koppel lijn die al flink aangrijpt bij de 2000 toeren en lekker door blijft trekken.

1_2TSI%2084pk%2090pk%20105pk.jpg


Verder valt het me op dat er maar weinig occasions zijn waar genoeg opties op zitten!!!
Ik zie hier (autotrader) een Rapid sb, notabene een Elegance businessline, zonder cruise control en zonder parkeer sensoren. Ik dacht dat de Elegance businessline de meest uitgebreide versie was... Of heb ik het mis?

Andere versies hebben dit weer wel, het lijkt er op dat er overal maar 10 van de 15 opties zijn gekozen en bij elke versie zijn dat weer andere opties. (hier en daar wat meer of minder natuurlijk)

Edit: @Cordoba, Zojuist zie ik op een foto dat er wel degelijk cruise control op zit, dit zijn ze dan idd vergeten te vermelden... Dom want daar kijk ik sowieso naar in de optie lijst...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Een versie zonder cruise control en dan nog niet eens een instapmodel verbaast me. Ik vraag me af of er niet gewoon opties vergeten zijn om te vermelden, overigens staat er vaak allerlei onzin bij die lijstjes, zo wordt bijvoorbeeld een (verplicht sinds pakweg 1998) 3e remlicht als optie genoemd. :banghead:

Voor het zoeken van auto's is gaspedaal.nl een goede site: daar vind je auto's die op een 10-20 andere sites staan, allemaal mooi op een rijtje en hoef je niet steeds een andere site te pakken om verder te zoeken.

Succes Richard,

Gert
 
Bovenaan Onderaan