Powerpass optie

Sinds een paar weken ben ik een Enyaq rijder.
Weet iemand wat de powerpass optie doet bij de e-routeplanner instellingen?
Het zal iets te maken hebben met de powerpass app, maar in of uitschakelen? Wat doet het?
10122024211233.jpg
 

hemi24

Forumguru
Genoeg over te vinden toch?





 
Genoeg over te vinden toch?
Dat heb ik allemaal ook gevonden. Ik heb ook de powerpass app in de Skoda en kan daar laadpalen mee vinden etc. Allemaal heel leuk, maar ik begrijp niet wat de toggelswitch powerpass doet bij de opties van de navigatie. In of uitgeschakeld, ik merk geen verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Als je geen verschil merkt en de Powepass ook niet in Nederland werkt bij de laadpalen, kun je de optie netzo goed uit laten staan, toch?
 

jesse_s93

Forumguru
Als je deze functie aanzet, dan zal hij Powerpass stations op de route invoegen als voorkeur boven andere stations. Dit zijn geen laadstations zoals Fastned of Shell recharge, maar laadstations waar je met Powerpass kunt laden. De toegevoegde waarde hiervan is derhalve beperkt. Ik heb wel laatst een keer voorbij zien komen dat ze er naar aan het kijken zijn om meer opties hier toe te voegen.

Zie de kaart met de legenda op deze pagina: https://www.skoda-auto.com/emobility/public-charging
 
Maarrruh, wie heeft er nu nog Powerpass??? (Muv. leaserijders of eerste-jaar-gratis priverijders.)

Als je voornamelijk bij Ionity oplaadt, is het op dit moment aanzienlijk goedkoper je abo rechtstreeks bij Ionity af te sluiten, en niet de Powerpass/Elli route te kiezen.

Powerpass/Elli Charge Faster: 14,99 per maand, 0,50 per kWh bij Ionity
Ionity Passport Power: 7,99/11,99 per maand, 0,39 per kWh bij Ionity

Daarnaast geeft Powerpass je inderdaad vaste tarieven bij andere aanbieders dan Ionity, maar die tarieven zijn niet echt gunstig (0,75 DC, 0,56 AC). Je kan voor andere aanbieders beter een gratis laadpas met CPO tarieven (bv. e-Flux/Road, ANWB) of een gratis laadpas met vaste tarieven (bv. Shell Recharge) nemen. Of bij de desbetreffende snellader een eigen abo afsluiten (Fastned, Tesla). Sterker nog: Het vaste DC tarief van Powerpass/Elli Charge Faster is hoger dan de drop-in tarieven (geen abo) van Fastned (0,69) en Tesla (variabel, maar zelden boven de 0,75). Je betaalt met Powerpass dus voor een duur abonnement om vervolgens ook meer te betalen per kWh.

Ik baal er dan ook stevig van dat Plug&Charge alleen gekoppeld kan worden aan een Powerpass abonnement, en niet aan iets anders. Althans, dat is wat ik nu begrijp.

Toegevoegd: Toevallig heeft Matthias hier zojuist ook een stukje over gemaakt:
vanaf 14:20.
 
Laatst bewerkt:
Als je deze functie aanzet, dan zal hij Powerpass stations op de route invoegen als voorkeur boven andere stations. Dit zijn geen laadstations zoals Fastned of Shell recharge, maar laadstations waar je met Powerpass kunt laden. De toegevoegde waarde hiervan is derhalve beperkt. Ik heb wel laatst een keer voorbij zien komen dat ze er naar aan het kijken zijn om meer opties hier toe te voegen.

Zie de kaart met de legenda op deze pagina: https://www.skoda-auto.com/emobility/public-charging
Duidelijk, dank je.
Ik had laatst een laadstop nodig en werd via een Fastned geleid. Powerpass optie stond aan. Wellicht doet de optie in NL niks omdat Powerpass hier niet beschikbaar is en bij gebrek aan powerpass compatibel laadstations dan de andere laadstations gekozen worden.
Ik zet het voor de zekerheid toch maar uit.
 
bij gebrek aan powerpass compatibel laadstations
Ik heb het zelf nooit geprobeerd (vanwege de kosten - zie hierboven) maar volgens de Skoda app zijn Fastned laadstations Powerpass-compatible. Verre van goedkoop - het is goedkoper met je bankpas te betalen dan met de Powerpasskaart-met-abonnement - maar het zou wel moeten werken. In die zin heeft de auto dus een feitelijk correcte laadstop voorgesteld.

Als de navigatie je langs een Tesla lader had gestuurd dan was het een ander verhaal geweest. Tesla is niet Powerpass-compatible, maar zelfs zonder abonnement een stuk goedkoper.
 
Bovenaan Onderaan