Prestaties 1.6 tdi greenline 6 versn 110 pk

Lees veel over klachten vering, en andere zaken en worden ook oplossingen voor aangeboden.
Maar hoe bevalt de 16 tdi 110Pk!
Er was al een 105 pk maar er nu ook 110 pk 14 % bijtelling is wordt het wel interessant. Hoe loopt hij ?
Ik ben gewend flink stevig te rijden met een oudere 20 tdi motor nog pompverstuiver en ik denk dat ook met optrekken en versnellen de nieuwe 110 pk er niet veel voor onder doet ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

Hoe doet hij het op de snelweg, begreep wel dat je voor wat prestaties boven de 1500 toeren moet blijven
 

Darkside

Forumguru
Heb onlangs een proefrit gemaakt. Dit was na het lezen van alle "horror" review s over geknepen motor etc.
Maar de rit verraste me aangenaam. Het is een heerlijk blok. En je hebt voldoende vermogen. Zeker tussen sprintjes voelde beter dan mijn 1.2.
Nadelen. Tuurlijk. Diesel geluid was weer wennen. En idd onder de 1500 is er heel weinig pit. Dit is normaal geen probleem. Alleen als je aan het remmen bent voor een stoplicht die net op groen springt. Je rijdt dan te hard voor de 1. Maar in zijn 2 heb je te weinig pit. Eenmaal de turbo er op en alles gaat weer goed.
Voor de rest kan je best planken met de greenline. (Al is het natuurlijk geen 2.0)
 

Remakil

Forumguru
Bovenstaande klopt helemaal, het is best een krachtig blok. Ook in de 6e versnelling trekt het redelijk door. In originele staat haalt hij ruim 190 km/u, dus meekomen in het verkeer is geen probleem. Er is genoeg over...

Toch ben ik langs JD gegaan, omdat ik daarmee een soepeler blok heb, meer power (tussensprintjes zijn geweldig nu) en het zuiniger is in het middengebied...
 
Net terug van een weekje skieen in Oostenrijk met de 1.6 110pk greenline. Geen enkel probleem gehad.

Oke, toegegeven ik reed op de terugweg via Garmisch (redelijk steile klim) dat ging prima, maar toen het wat drukker werd begon ik me te irriteren aan het feit dat ik terug naar 1 moest. Verder super rit gehad. En zonder moeite (op de teller) naar 215km/u op de duitse autobahn (zal wel vals naar beneden gelopen hebben maar toch) ;)
 

Badnews

Senior Member
Ikzelf heb de 1.6 105pk DSG, maar ik vraag me af wat nou de verschillen zijn tussen de 105 en 110.
Waarom zijn niet alle 1.6 diesels met 110pk (ook de DSG uitvoeringen enzo, ook al heb je dan geen 14%)?

Is de 110pk zo anders, of is er iets anders waarom de 110 niet standaard is?
 

stradje

Actief lid
En zonder moeite (op de teller) naar 215km/u op de duitse autobahn
Je merkt dat er duidelijk verschillende Octavia liefhebbers op dit forum komen. Ik vermoed dat het overgrote deel leaserijders zijn, waarbij hun gedrag t.a.v. de levensduur nagenoeg geen rol speelt.

Ik heb hem zelf in mijn BV gekocht i.v.m. de giga fiscale voordelen. Mogelijk ga ik hem over een jaar of 5 overkopen in privé. Ik vind het een zalige wagen. Maar 215 km/u gaan rijden zou dus zelf echt nooit gaan doen. Ik heb ooit in het verleden eens echt "geblazen" met een eerdere wagen. Achteraf heb ik altijd het gevoel gehad dat ik met die rit misschien wel 2 jaar levensduur heb ingeleverd. Nog afgezien van de losgekomen katalysator (800 Euro kosten).

T.a.v. de motor valt ook de brom rond de 1200 toeren nog te melden en het gebrek aan trekkracht onder de 1500. Maar dat los je simpel op met iets langer doortrekken in de versnellingen dan de schakelindicator voorstelt. De relatief lage toeren bij hogere snelheden zijn echt fijn.

Maar zoals gezegd ik ben zelf een heel rustige "comfortrijder" met erg lage maandkosten (vergelijkbaar met een kleine A-klasser in privé). Deze week voor het eerst even een rit stevig doorgereden omdat ik naders te laat was voor een afspraak. Dat beviel ook uitstekend. Het geluidsniveau boven 140km/u vond ik nog prima en ook de acceleratie, ondanks dat ik dus waarschijnlijk een luie motor heb. Zelfs het verbruik viel nog zat mee. Maar op sommige stukken zat de weg wel helemaal vol en dan verbeterde dat verbruik iedere keer flink. Uiteindelijk 1:24,6 (BC, die bij mij 15% te gunstig aangeeft) voor die "snelle rit".
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
@stradje zullen we het er op houden dat wij het niet met elkaar eens zijn. In de eerste plaats niet omdat het verschil veel meer zit in de persoonlijkheid van de bestuurder dan in het verschil wie de eigenaar is. Ten tweede omdat ik van mening ben dat een dergelijke snelheid geen enkel bezwaar mag zijn voor zo'n auto.

Als laatste ben ik wel benieuwd wat de reden is geweest dat je katalysator los kwam? Een reden die ik me kan bedenken; Hij zat zo vol met kool dat een enorme overdruk is ontstaan waarna deze is losgeschoten/afgebroken. Als dat inderdaad het geval is zou dit een direct gevolg kunnen zijn van veelvuldig rustig rijden. Dit is dus een beetje kip en ei verhaal; wat is de oorzaak van wat? :pieker:
 

Darkside

Forumguru
Ikzelf heb de 1.6 105pk DSG, maar ik vraag me af wat nou de verschillen zijn tussen de 105 en 110.
Waarom zijn niet alle 1.6 diesels met 110pk (ook de DSG uitvoeringen enzo, ook al heb je dan geen 14%)?

Is de 110pk zo anders, of is er iets anders waarom de 110 niet standaard is?
Zelf vraag ik me dit ook af. Waarom twee soorten leveren. Als de verschillen zo groot zijn is het dan ook niet goedkoper om 1 type te produceren. En lepel hem idd lekker in een EBL met dsg en laat hem lekker in de 20% vallen.
De 110pk zou sowieso iets zuiniger moeten zijn dus laat mensen daar dan van profiteren.
 
@stradje het is overigens niet zo dat ik een snelheidsduivel ben (ja wel een leaserijder, maar wel een die van zijn wagen "houd", ik was en poets hem en ik rij hem warm en behandel hem als mijn eigen). Toch in de 15 jaar dat ik nu leaseauto's rij heb ik nog nooit maar dan ook nog nooit een slijtonderdeel verbruikt door "onkundig gebruik" (lees te zware rechtervoet). Het is dus erg kort door de bocht om dat zo te stellen. Wel heb ik ALTIJD van iedere auto bij verschillende omstandigheden zijn capaciteiten getest.

Deze octavia is gewoon een hele prima fijn rijdende auto in vergelijk tot mijn vorige (de OII 1.2 TSI)
 

Import Yeti

Forumguru
Ik rij met de 105PK versie in een Yeti. Op zich prima motorisatie voor in Nederland, maar als je veel op de Duitse autobahnen zit schiet deze soms toch wel een beetje tekort. Al denk ik dat de 110PK versie in een O3 het wel beter doet.
 

MarcoO2

Forumguru
Je merkt dat er duidelijk verschillende Octavia liefhebbers op dit forum komen. Ik vermoed dat het overgrote deel leaserijders zijn, waarbij hun gedrag t.a.v. de levensduur nagenoeg geen rol speelt. ..... Maar 215 km/u gaan rijden zou dus zelf echt nooit gaan doen.
Wat is er mis met een keertje de topsnelheid rijden? Bijzondere conclusie, dat dat iets zegt over het type berijder... :pieker:

Ik heb ooit in het verleden eens echt "geblazen" met een eerdere wagen. Achteraf heb ik altijd het gevoel gehad dat ik met die rit misschien wel 2 jaar levensduur heb ingeleverd.

Laten we het er maar op houden dat gevoel, net als smaak, persoonlijk is... ;)
 

peterbaarlo

Senior Member
Zelf vraag ik me dit ook af. Waarom twee soorten leveren. Als de verschillen zo groot zijn is het dan ook niet goedkoper om 1 type te produceren. En lepel hem idd lekker in een EBL met dsg en laat hem lekker in de 20% vallen.
De 110pk zou sowieso iets zuiniger moeten zijn dus laat mensen daar dan van profiteren.


110pk blok is nieuwer en duurder omdat de aantallen nog lager zijn en de investering niet afgeschreven., zitten ook flink wat aanpassingen op.

blok heeft dubbele nokkenas, 1 met variabele timing en 1 vast, intercooler is watergekoeld, bij uitrollen laadt de accu, andere aircopomp, variabele turbo, andere waterpomp en zo nog wat dingen die bij de normale 105pk tdi anders zijn.
 

VWim

Forumguru
@peterbaarlo je noemt wat zaken die ook op de 105 pk tdi standaard zijn.
Laden bij het uitrollen zouden ze allebei moeten doen, variabele turbo is al standaard sinds de 1.9 tdi 110 pk (1998?).
 
Bovenaan Onderaan