Prijzen occasion kodiaq tov anwb koerslijst

nieuweauto

Nieuw lid
Ik ben aan het oriënteren op een andere auto. En de Kodiaq lijkt vanwege de kofferbakruimte een goede kandidaat. Het valt me echter op dat de vraagprijzen op de verschillende autosites behoorlijk hoog zijn ten opzichte van de ANWB koerslijst. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Alvast bedankt!
 

Fmoon

Forumguru
Vraag en aanbod. Ik had een klein jaar terug een auto gekocht, na een paar maanden ging ik verhuizen naar Duitsland en heb de auto voor meer verkocht dan voor wat ik hem had gekocht aan een dealer.
 

ertromp

Forumguru
Het is natuurlijk een heel mechanisme.
- Voor hoeveel heeft de verkoper de aangeboden auto ingekocht
- Is er veel vraag naar de aangeboden auto
- Moet de verkoper een heel bedrijf met uitgebreide overhead in stand houden
- Wat kan de verkoper aan (winst/verlies)marges hebben
 

ertromp

Forumguru
Die kijkt naar de cataloguswaarde / leeftijd. Al geef jij een ton voor die Kodiaq bij die handelaar de cataloguswaarde is voor de verzekeraar het uitgangspunt
 

CDO

Forumguru
vraag en aanbod, zeker de 7p variant. Zoveel alternatieven zijn er niet meer nu er bijna geen MPV meer wordt verkocht.
En schijnbaar wordt het er voor betaald.

Zeker als je naar iets specifieks op zoek bent ( TDI of RS of 2.0 of 4x4) wordt de spoeling ook dun in NL. Gros wat te koop staat is 1.4 of 1.5 TSI en vaak DSG.
 

CDO

Forumguru
Die kijkt naar de cataloguswaarde / leeftijd. Al geef jij een ton voor die Kodiaq bij die handelaar de cataloguswaarde is voor de verzekeraar het uitgangspunt
of de aankoopwaarde als je verzekeraar die optie aan biedt ( Unive heeft dat)
 

ertromp

Forumguru
of de aankoopwaarde als je verzekeraar die optie aan biedt ( Unive heeft dat)
Is dat zo? Kan me voorstellen dat het bij klassiekers zo gaat maar op een 2e hands occasie? Zie wel dat Unive een zogenaamde aanschafwaarderegeling aanbiedt bij de autoverzekering waar je dan weer extra premie voor betaalt. Ook bij een Unive is cataloguswaarde het uitgangspunt en alles afwijkend bijbetalen.
 

CDO

Forumguru
Die kijkt naar de cataloguswaarde / leeftijd. Al geef jij een ton voor die Kodiaq bij die handelaar de cataloguswaarde is voor de verzekeraar het uitgangspunt
of de aankoopwaarde als je verzekeraar die optie aan biedt ( Unive heeft dat
 

ertromp

Forumguru
Het is mij duidelijk dat je dat dus 1 jaar hebt maar daarna dus extra premie voor betaalt. Het is een dienst bij Unive die bovenop de "normale" verzekering aangeboden wordt waarbij ook bij Unive het uitgangspunt cataloguswaarde is.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Of, en welke, verzekeraar dagwaarde of aankoopbedrag vergoedt, en hoe lang dan, heeft niets (meer) te maken met de oorspronkelijke vraag.
Ook wanneer TS er dienaangaande een nieuwe vraag tussen schuift, die op zich niets met de Kodiaq l te maken heeft.
Terug on topic.
 

Bakboord1

Forumguru
De prijzen zijn inderdaad belachelijk hoog.

Een Kodiaq Style was nieuw ongeveer eur 40.000 en daar vragen ze na 6 jaar en 150.000 km nog gewoon eur 25.000 voor.
De pijn van de afschrijving komt dan bij de 2e eigenaar die ook meer onderhoud zal krijgen.

Ik was aan het kijken onze auto in te ruilen voor een nieuwer exemplaar maar schrik van de prijzen.
Er zijn wat onderhoudszaken die ik moet doen en de auto nadert de 150.000km maar 3 jaar nieuwer en minder kilometers zorgen dat de auto duurder is dan 30.000 euro en dat vind ik iets te gortig. Ik denk dat ik de onze maar refurbish want de auto bevalt ons verder uitstekend. Helaas wil ik bijna zeggen want daardoor vallen andere auto’s als alternatief af.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
De ANWB koerslijst zegt niet zoveel, pas ook nog even bij een auto gekeken. Die stond voor iets boven de koerslijst te koop, inruilprijs onder de koerslijst. Verschil dus groter dan verwacht op basis van de lijst. De afgelopen jaren zijn gebruikte auto’s duurder geworden. Misschien is daardoor de huidige voorraad te duur ingekocht of ingeruild.
 

ertromp

Forumguru
@nieuweauto : Al gedacht aan zelf importeren van je auto dus zoeken in DLD en dan door een gespecialiseerd bedrijf laten invoeren?
Neem bijvoorbeeld dit bedrijf uit Apeldoorn die dit echt al vele jaren doet: https://www.car-go.nl/import/

Kijk maar eens rond op Mobile.de of op Dasimport dan zie je al een geschat totaalbedrag wat redelijk nauwkeurig is.

Geen idee natuurlijk wat je budget is en wat je eisen zijn kwa uitvoering, kleur etc. En je moet het natuurlijk zien zitten om deze weg te bewandelen
 

pkrijgsman

Actief lid
@nieuweauto ,dat was mij ook opgevallen. Wat de anderen zeggen, klopt. Vraag en aanbod én 'wat de gek ervoor geeft'. Zie je het ook terug in een hogere inruilwaarde van je huidige auto? ANWB koerslijst noemde ik ook tijdens een telefoontje over een passat waar ik interesse in had. Verkoper schamperde dat wat weg, en internetprijs was 'vast', maar toen hij doorkreeg dat ik serieus was, gaf gij aan dat er misschien nog wat afkon. Of dat echt zou gebeuren zullen we nooit weten, want ik kocht later een Superb

Kortom, orienteer je goed, hou de markt een tijdje in de gaten en zorg dat je vergelijkingsauto's hebt als je binnenstapt, want onder de streep wil jij kopen en de garage verkopen en is er altijd wel wat marge...
 
Bovenaan Onderaan