Private lease enyaq

Superb iV

Actief lid
Na 8 jaar octavia na volle tevredenheid, ben ik me aan het oriënteren op een enyaq.

Ik zie aantrekkelijke private lease prijzen via skoda, maar ik snap niet dat dit via een dealer (wealer in dit geval) veel duurder is. Hoe komt dat?

In geval van 60 maanden, 15.000km, enyaq iv 60, arxtic silver:
Bij skoda is dit 638 pm.
Bij de dealer is dat opeens 815 euro pm?

Link: https://www.wealer.nl/skoda/p/skoda...180-pk-suv-elektrische-aandrijving-34075105#/

En kan ik bij skoda.nl mijn auto inruilen en krijg ik dat geld dan, of gaat dit van het maandbedrag af?

Iemand nog ervaringen of tips mbt private lease van een enyaq, of kopen jullie liever?
 

hemi24

Forumguru
40k over 5 jaar betalen aan een auto en er nog geen schroefje van bezitten? Ik weet het niet hoor… Met de 815 pm betaal je de auto bijna volledig.
Even goed oriënteren: onderhoud heeft een EV nauwelijks en zit bij sommige modellen al in de aanschafprijs!

Je helpt in elk geval de dealerorganisatie aan een goedkope occasion, dat is mijn idee bij PL.

:arghh:
 

JeSko

Forumguru
Wat een bedragen, net wat @hemi24 zegt, je moet het maar willen ophoesten voor iets wat niet eens van jouw is. Kan je dan niet beter gaan lenen voor de auto? Ook gewoon niet slim, maar dan is hij tenminste van jezelf en houd je ook een bepaalde waarde over indien je hem ooit wegdoet. Heb zelf ook eens naar PL liggen kijken, kwam dan op 350 pr maand vr een Hybride Yaris, vond dat al veel te veel geld, PL is er enkel om de dealers/constructeurs rijk te maken.
 

ertromp

Forumguru
Een elektrische auto privé aanschaffen al dan niet met een persoonlijke lening zou ik Nederland nooit doen.
Dit door bijvoorbeeld de accu degradatie en ik vrees dat je er na 5-6 jaar en als er een 100k op de teller staat geen moer voor krijgt.
Dat overwegende kan ik me voorstellen dat private lease interessant kan zijn.
En als ik pas geleden las wat iemand bijvoorbeeld kwijt was aan een inspectie beurt voor een Enyaq
Zelf heb ik altijd zoiets gehad van als ik het niet uit eigen middelen betalen kan dan komt het er niet.
 

Jdbigg

Senior Member
Ik heb mijn Enyaq gewoon gekocht. In de koopprijs zit nu 6 jaar gratis onderhoud inbegrepen. Door het schreeuwende tekort aan tweedehands EV’s blijkt dat ze hun waarde goed behouden, mede ook omdat de accudegradatie in de praktijk erg meevalt. Ik heb mijn auto nu 2,5 jaar en er 40.000 km op zitten. Alleen mijn stuur is onder garantie vervangen (veel voorkomend probleem bij de uitvoering met stuurverwarming), maar verder tot nu toe 0 problemen. Heerlijke auto :giggle:
 

ertromp

Forumguru
Een schreeuwend tekort? Is dat zo? Als ik op een site als Autoscout kijk en ik zoek op Enyaq dan kom ik er 307 tegen in de prijsklassen tot €50K
Dat zijn er aardig wat toch? Neem dan al die andere merken nog die EV's aanbieden.
En accudegradatie valt mee? Ik vindt 2 tot 2,5% degradatie bij normaal gebruik best veel want na een jaar of 5 mis je dus zo maar 10% en als je veel aan de snellader hangt dan zijn de berichten die je leest nog ongunstiger.
Absoluut moedig dat ze ook privé aangeschaft worden maar dat zou niet mijn persoonlijke keuze zijn.
Ben super blij met m'n lease ID3 hoor en betreffende wegligging en rijeigenschappen best lekker een EV maar zelf aanschaffen
 

Jdbigg

Senior Member
Een elektrische auto privé aanschaffen al dan niet met een persoonlijke lening zou ik Nederland nooit doen.
Dit door bijvoorbeeld de accu degradatie en ik vrees dat je er na 5-6 jaar en als er een 100k op de teller staat geen moer voor krijgt.
Dat overwegende kan ik me voorstellen dat private lease interessant kan zijn.
....
U verwoordt een vaker voorkomende angst, maar de praktijk is een andere: EV’s blijken na 5 of meer jaren en met hoge kilometrages nog hoge prijzen op te leveren. En de accudegradatie blijkt bij moderne EV’s met een goed BMS een fabeltje. Een verlies van 1-2% per jaar is nu de praktijk en hangt ook af van je gedrag. Veel snelladen en laden tot 100% leidt tot een hogere degradatie terwijl een verstandig gebruik de degratie juist beperkt.
 

ertromp

Forumguru
Ik duim voor je dat de Enyaq maar ook een EV uit de ID serie of een Cupra EV na 5 jaar een minimale afschrijving heeft.
Gezien alle toestanden rond het vervangen van slechte accucellen uit VAG EV's en de aanhoudende klachtenstroom rond software zie ik het somber in voor de inruil in de toekomst. Ik hoop dat het er inderdaad rooskleurig uit gaat zien
 

ertromp

Forumguru
Maar de nieuwprijzen van een Enyaq liegen er niet om @Peter-036 en het bouwjaar loopt vanaf 2022. Dus blijft een beste hoeveelheid. Wellicht over enthousiaste autobedrijven die denken dat de gemiddelde NL-er dat ook al is het met subsidie privé kan en überhaupt zoietswil betalen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
De grote meerderheid wil geen EV rijden, het blijft beperkte boel. Autoconstructeurs en dealers klagen dat het ze opgedrongen word, dat zij het de klanten moeten opdringen van hogeraf, en dat de grote meerderheid van de klanten geen EV'S willen.

Zakenman/vertegenwoordiger die elke dag uren op de baan zit is niets met een EV. Gepensioneerden zijn er niets mee want die willen in één trek naar Benidorm. Techniekers zijn er niets mee, zelfde probleem als de zakenman/vertegenwoordiger. Wat rest er dan nog? Mensen die zich echt aangesproken voelen door de technologie erachter, degene die willen geloven dat ze oh zo groen zijn, of degene die gwn willen zeggen kijk ik rijd een EV. Maar doorgaans is een EV niet praktisch voor dagdagelijks gebruik, en je kan wel zeggen ja laden kan snachts thuis, ik tank hem liever vol en dan weet ik dat ik er altijd met weg kan. Ik moet er niet aan denken dat je eens echt een noodgeval hebt en je broodrooster hangt nog zo goed als leeg aan de pries, moet je nog geluk hebben dat hij wilt laden, tanken daarentegen kan altijd.

*Anti EV rant uit. ;)

Ps: ik houd wel van hybrides, die mogen ze altijd voor m'n deur zetten, en liefst een Yota, of als het echt kan een Lexus :love:
 

Superb iV

Actief lid
Het is een hoop geld per maand, maar dan heb je ook alles erin, onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering.

Meen ooit gelezen te hebben dat een benzine octavia 600 per maand kost volgens anwb als je alles telt. Dat is wel MET benzine op basis van 15k per jaar.

Voordeel van lease voor mij is dat ik niet een groot deel van mijn spaargeld kwijt ben en geen lening hoef te nemen.

Eigenlijke probleem is dat mijn octavia van 8 jaar geleden inmiddels 38.000 kost, 10k meer dan toen. :unsure: Dat is niet meer zo ver weg van een ev enyaq.
 

hemi24

Forumguru
maar dan heb je ook alles erin, onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering.
EV’s zijn toch (nog) vrijgesteld van wegenbelasting? En de onderhoud is de eerste 6 of 7 jaar gratis…

Je kunt eraan rekenen, maar volgens mij sponsor je 5 jaar en Max 75d km vooral de dealer/kredietverstrekker!
 

Japanese Power

Donateur
Voordeel van lease voor mij is dat ik niet een groot deel van mijn spaargeld kwijt ben en geen lening hoef te nemen.
Dat was voor mij ook de reden om voor de kids een kleintje in de PL erbij te nemen. Niet meer. Niet minder. En ja. PL is altijd duurder onderaan de streep. Ieder hierin maakt z’n eigen keuze.
 

Superb iV

Actief lid
EV’s zijn toch (nog) vrijgesteld van wegenbelasting?
Wat wordt de wegenbelasting na de vrijstellingsperiode? Ik had ooit zo’n energiezuinige bpm vrije Volvo diesel, heerlijk voordelig totdat ik opeens de volle mep aan wegenbelasting moest betalen.

En is zo’n private lease bedrag vast over de periode? Dus wordt dit geïndexeerd of niet? Kan behoorlijk schelen met de huidige inflatie.
 

Superb iV

Actief lid
Hoeveel km's heeft je O3 uit 2015 er nu opzitten @OctaOcta? Heb je grote uitgaven gehad in de periode 2015 tot vandaag?
140.000 in dik 8 jaar, geen reparaties gehad, enkel de standaard beurten en 1 band (had zomer en winterset).

Ik zou zo een nieuwe kopen voor het geld van toen, 28.500 all in 1.2 tsi station, half leer, dsg, stoelverwarming.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou nog lekker een paar jaar doorrijden met je O3. 140K is pas net ingereden
Over een jaar of 3 nog eens kijken wat dan EV's doen.
 

ertromp

Forumguru
Die 29995,- is een dealer prijs @Peter-036.
Wat zal de eigenaar gekregen hebben?
Wat gaat de auto opbrengen en ben benieuwd hoe lang die auto zal staan.
 
Bovenaan Onderaan