Proactive inzittendenbescherming: beperkte werking. U017F00 waar te beginnen en kan ik zelf vervangen?

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik krijg de volgende melding:
Proactive inzittendenbescherming: beperkte werking. En met obdeleven krijg ik foutcode U017F00.
Plus als ik verder kijk ook dat belt tensioner ohm value: to low.

Als ik belt tensioner intype op google dan zie ik 2 "apparaten".
Dat gene waar je de gordel inklikt aan en los maakt (vlak bij handrem) maar ook de rol waar de gordel in zit (aan de kant van de deur) welke wordt nu bedoeld?

Ik krijg ook deze link: https://www.obd-codes.com/u017f

Maar daar wordt over module gespoken achter het dashboard.
Ik weet het effe niet meer.

Ik heb ook een hersenschudding dus kan zijn dat ik daardoor even niet goed nadenk/doordenk.

Screenshot_20220315-123256_OBDeleven.jpg


20220318_094333.jpg Screenshot_20220316-125807_OBDeleven.jpg
 

Bijlagen

  • 20220318_094333.jpg
    20220318_094333.jpg
    132,5 KB · Weergaven: 9

Canon-Eye

Forumguru
Dat vastklikding in het midden heeft geen andere rol dan signaleren dat de gesp erin zit en deze vasthouden.
De gordelspanner (die de gordel strakker moet aantrekken als er een sterke vertraging wordt gedetecteerd) zal ongetwijfeld in het oprolmechaniek zitten, want dáár moet hij zijn werk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zowel driver als passenger belt tensioner heeft value too low, dus dat zal t probleem niet zijn, aangezien je alleen een fout aan de passagierszijde hebt.
Ik weet niet zeker waar de verbindingen van de oprolmodule zitten, ik zou denken dat die in de B-stijl zitten, maar misschien ook wel een onder de stoel? Als het daar niet aan ligt, dan zou je toch aan de module zelf gaan denken...
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Op verschillende filmpjes op internet wordt gesproken over explosieven etc in dat klik ding ivm ongeval.
Dat er draden zitten voor detectie gordel en dus voor ongeval.
Maar daar wordt dus ook vermeld bij de rol van de gordel.
2 verschillende apparaten en plaatsen.
Zie de 2 linken:

 

Tees

Donateur
Goed punt, ik heb t even nagezocht en idd: de gordelspanners werken pyrotechnisch. Had ik niet verwacht, ik dacht mechanisch, maar pyro is natuurlijk wel véél sneller (en als ie toch geactiveerd wordt, gaan de airbags ook, dan maakt die gordelspanner niet meer uit :nono:).
 

feestbeestzaandam

Senior Member
En beide apparaten worden
Belt Pretensioner genoemd. In het can bus schema staan ze parallel dus als 1 weerstand/apparaat 0 wordt of minder dan normaal dan wordt de totale weerstand minder.
Maar ik moet dus wel weten WAAR te meten. Niet dat ik alles op de verkeerde plek open maak en dan weer dicht moet maken zonder nut.

En ik vraag me af of ik het zelf kan vervangen of dat het ingeleerd moet worden of geprogrammeerd.

Ik wil wel maar slopen voor niks ga ik niet doen.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Maar dan is de vraag welke van de 2 (soorten) apparaten wordt bedoeld bij deze foutmelding in mijn eerste post.
Die bij de deur/stijl of die bij de midden console.
Zoals ik al meld, op internet/youtube worden ze beiden genoemd maar ander apparaat.
 

hemi24

Forumguru
Begin nou eerst maar eens met het controleren van de stekkerverbindingen onder de voorstoelen…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

feestbeestzaandam

Senior Member
Kon me toch niet inhouden en heb onder de passagiersstoel gekeken.
Kwam 1 kabelboom er naar toe met 3 kabels.
1 voor verlichtingvoeten achter (werkt)
1 voor controle gordel ingestoken (werkt ook)
1 voor (ik denk) controle of er iemand op de stoel zit naar doorzichtig flapje met weerstand midden onder de stoel (werkt)

Dus wat nu?

Toch maar de deurstijl "slopen"?
 

hemi24

Forumguru
Één van de eerste stappen in de link die je zelf in je openingspost hebt gegeven is het checken van de zekeringen; heb je dat al gedaan?
 

EdK

Forumguru
Maar ik zei toch dat ik hersenschudding had.:sterretjes::banghead::bloos:
Waarom zou je storing gaan zoeken met een hersenschudding ?
Ga eerst eens lekker genezen, dat koekblijk rijd gerust niet uit zichzelf weg dus na genezing of als je in iedergeval weer op je kop kunt staan heb je nog alle tijd om te gaan sleutelen en gaat het denken ook een stuk makkelijker...

Want van denken krijg je hoofdpijn, dus met die hersenschudding is het dubbel op ! :koffie:
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik snap je en je hebt gelijk.
Maar ik rijd niet alleen in de auto.
Ook nog een kleine van 2 en een vrouw.
Plus weinig centen dus liever zelf doen.
En veiligheid van mijn vrouw en kleine zijn wel belangrijk ook haar inkomsten (waar de auto voor nodig is).
En ja mijn veiligheid is ook belangrijk.:itwasntme:

Maar wil voor de apk etc wel in orde hebben anders niet meer rijden of "dure" garage reparatie.

Maar ik snap je punt en je hebt wel een gedeelte gelijk.:bloos:

Maar toch hoop ik nog op wat advies.
Het gaat beter dus hoop snel er af te zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Die 3e stekker is volgens mij voor de stoelairbags, sensor die bepaalt of er iemand op de stoel zit zal er bij één van de stekkers in de pinbezetting zitten.
 
ik had een paar maanden lang precies dezelfde melding en heb het aangekeken totdat ik voor de apk toch naar de garage moest.
en ja hoor spontaan is de storing weg.
Ik hoop dat je hetzelfde geluk hebt.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Alsof je mijn gedachten kan lezen.
Paar dagen geleden nog eens obdeleven in de auto gehad en gekeken naar foutmeldingen.
(Hersenschudding wordt al minder).
Maar geen actieve fouten meer storing is "weg".
Alleen nog missing databus of zoiets maar dat is sporadisch en schijnt "normaal" te zijn.

Maar wel heel vreemd dat zo'n melding als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Ik vind het fijn dat het weer werkt en fout weg is maar ergens wel nog de "angst" van wanneer komt het terug.
Want IK heb niks veranderd of gedaan.
Dacht dat ik wat "fouts" had gedaan of verkeerd gekeken maar het kan dus echt zo gaan.
 
Bovenaan Onderaan