probleem airco - aanjager

PeeWee

Nieuw lid
Hallo allemaal,

kan me iemand helpen met een probleem?

Ik heb reeds geruime tijd problemen met de airco en de aanjager. Allereerst was er een probleem van lekkage van de airco. Helemaal geen vloeistof meer in de leidingen. Daarna moest de verstuiver vervangen worden. Daarna de hele airco-unit. Toen was het een tijdje stil, maar nu zijn de aanjager en de airco helemaal uitgevallen.
Laat nou net de garantie-periode afgelopen zijn.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?
Morgen gaat de auto naar de garage, dus ik wil graag goed beslagen ten ijs komen.

Gieliovd

Forumguru
THEO????????? :D

Een en ander heeft met elkaar te maken. Lekkage gehad, dus geen vulling meer. Geen vulling, geen smering, compressor kapot gedraaid.

Nu weer problemen, check eerst de zekeringen eens (Bakkertje).

EdK

Forumguru
Enne geen garantie meer is niet geheel waar , want je wagen is nog maar van 2007
dus via het consumenten recht mag je er vanuit gaan dat dit langer meegaat
Dus indien het geen zekeringen zijn zou ik zeker eens je gaan verdiepen in je consumentenrecht en eens daarna in conclaaf gaan met je dealer !?

PeeWee

Nieuw lid
De zekeringen van de aanjager heb ik gecontroleerd. Hiermee was het probleem niet verholpen. De zekering van de Airco was ook in orde, alhoewel een kapotte airco-zekering niet het probleem met de aanjager zou verklaren.
Het probleem met de lekkage was ± 1 a 1½ jaar geleden. Daarna zijn de verstuiver en de airco-unit vervangen. Het laatste halve jaar waren er geen problemen meer, tot vandaag dan.

TheoStek

Forumguru
Wat het probleem kan zijn durf ik niet met 100% te zeggen.

Als de aanjager het niet doet, is dit in veel gevallen een electrische storing.
Bijvoorbeeld de weerstand van de aanjager die kapot is, of er zit een onderbreking ergens in de bedrading.
Als er geen/niet voldoende lucht wordt aangezogen, vindt er ook geen fase verandering plaats en werkt de airco niet.

EdK heeft gelijk i.v.m de garantie, als de garantie is verlopen wil dit niet zeggen dat je geen recht meer hebt op garantie.

robertocloock

Nieuw lid
Omdat de aanjager zelf ook niets meer doet, moet ik gelijk denken aan mijn vorige auto. Dat was een renault clio en daar deed de aanjager op een gegeven moment ook niets meer. Ineens deed hij het weer om het later weer op te geven. Het bleek iets heel simpels te zijn. De ventilator/aanjaer unit wordt ook gevoed uiteraard. De stekker naar de unit is losgehaald en daar bleek 1 pinnetje een beetje scheef te zijn. Goed gezet, contactspray erbij en nooit meer problemen. Nu moet ik zeggen dat dit zeer makkelijk was, omdat je er zelf ook makkelijk bij kon komen. Ik heb dit bij mijn fabia nog niet gezien dus je zou dat eens na kunnen vragen. Succes.

Ronnie

Forumguru
Bovenop de kachelunit (dashboardkastje uitbouwen) zitten de weerstanden ingebouwd met de weerstanden in de aanzuiglucht (koeling) deze gaan nogal eens stuk. vervangen is simpel en relatief goedkoop. Alleen een half uurtje werk......

Bovenaan Onderaan