Probleem binnenverlichting

whwh

Lid
Hallo,

Heb weer een klein probleem met de fABIA, de binnenverlichting zowel voor als achteren gaan niet uit zodra ik de deuren afsluit of de auto start. Ik vind helaas geen schakelaars of wat dan ook. wel gaan bij allebij de deuren als ik ze open doe de lampjes in de deuren aan. wat zou dit kunen zijn.

bedankt alvast

EdK

Forumguru
En is het niet zo dat als alle deuren en klep goed dicht zijn en je de deuren op slot doet dat ze na een minuut pas uitgaan ?
Of brand het momenteel 24/7 ?

Cordoba

Forumguru
Lijkt op probleem met microswitch (zit weggewerkt in het slot zelf).

Kijk eens op deze site, en neem eventueel contact op met hem. Probleem is vaak andersom (dat ie niet aan gaat, of juist aan gaat tijdens het rijden, maar jouw vorm komt volgens mij ook voor bij kapotte microswitch)

whwh

Lid
hallo,

ze blijven 24/7 branden zowel voor als achterin, zet ze nu met schakelaar uit. Ik heb zojuist gehad dat de deuren vanzelf opende en sluiten alsof ik op het knopje "deursluiten" duwde. En waarrempel werkte het weer even maar nu is het weer dat ze gewoon blijven branden.

heb de bekleding even eraf gehad maar is niets vreemds te zien.

Cordoba

Forumguru
Je ziet er ook niets vreemd aan, dan moet je het complete slot uitbouwen en gaan doormeten, óf je moet er vagcom/vaskast aanhangen en dan zie je ook vreemde dingen. Bijvoorbeeld bij mijn auto (ging juist op slot), gaf de apparatuur aan dat alle deuren dicht én op slot waren, alleen de monteur zat met het bestuurdersportier wijd open de auto te checken via de laptop (via de OBD aansluiting). Oorzaak is meestal óf een kapotte microswitch IN het slot, of slechte soldeering van de slotelectronica.

EdK

Forumguru
Een rotte microswitch zie je helaas niet die meet je alleen
Dus als je het voornamelijk met de bestuurders deur hebt kun je de switch opzoeken en de bedrading losnemen en met universeel meter doormeten.
Kunt ook kijken als je bedrading los hebt of het dan wel werkt en nog niet dat je de twee draden met elkander kortsluit ( doorverbind ) en wat er dan gebeurt.
Dat je deur uit zichzelf opent en sluit is ook weer een raar verhaal
Kan ook zo zijn dat de BC van slag is en dat als je de accu eens loskoppelt voor een 5 minuten en daarna weer aansluit dat dan het probleem ook verholpen is.

En anders, tsja adres wat Cordoba opgeeft is een goede en relatief goedkope oplossing voor als er een ander naar moet kijken

whwh

Lid
hallo,

ik weet zeker dat het in de bestuurdersdeur zit, zijn deze microswitches los te krijgen? zo ja waar.

groeten,

ArjanGr

Senior Member
Voor zover ik weet niet. Bij de dealer vervangen ze je hele slot, meen dat dat zo'n 250 euro mag kosten. Maar bij die man uit Apeldoorn wordt je ook goed geholpen voor 50 euro (soms 75 euro als je deur gepopnageld vast zit).
Hij vervangt je slot met microswitch voor een 2e hands gerepareerd slot.
Bij mij gaf die geen geluid meer als je de auto uit zette en je lampen nog aan waren.. Er hangt kennelijk een hoop elektronica vast aan die ene microswitch.

whwh

Lid
hallo,

soms als ik de schakelaar in de auto omzet (aangaan als de deur open is) blijft het lampje uit totdat ik een willekeurige deur openmaak. (maakt niet uit of het rechts of links is) dan gaan de lampjes weer aan en blijven dan ook aan gaan dus niet meer uit. Hier maak ik uit op dat de microswitches dus in orde zijn. wat zou dan het probleem kunnen zijn>??

Cordoba

Forumguru
Nee, als ze dan aan blijven, en niet automatisch uitgaan na pakweg 15 seconden, dan is er een microswitch niet goed. Probleem is dat zo'n switch niet continue faalt, maar dat ie af en toe niet werkt, en soms wel. Overigens zitten er in een slot meerdere microswitches, ik dacht iets van 3 maar dat weet ik niet zeker.

Je kunt wel conclusies trekken uit zo'n proefje met deuren en de binnenverlichting maar dat zijn toch heel andere conclusies:
- als de lampjes gewoon branden, zit er nog energie in je accu
- de lampjes zelf zijn in orde, net als de schakelaar
- de deuren zijn blijkbaar niet op slot

Bovenaan Onderaan