Probleem Columbus Navigatie

Hallo,

Sinds kort de trotse bezitters van een Skoda Octavia Dsg uit 2010. Nu zijn we een beetje aan het uitvinden hoe we de navigatie kunnen updaten. We hebben al vele vragen en antwoorden gelezen hier op het forum, maar we komen er niet uit.
Probleem 1 is dus dat we niet in het secret menu kunnen komen. Dus we weten ook niet welke versie of firmware we hebben. Wij hebben de auto bij de garage laten uitlezen maar dan krijgen we bijgaande uitdraai. Hier worden we niks wijzer van.

Garage kan ons een sd kaart leveren met een nieuwe versie voor de navigatie, 80 euro.
Is er een mogelijkheid om dit zelf te doen? En hoe kunnen we te weten komen wat voor versie erin zit?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• IMG_2711.JPG
    IMG_2711.JPG
    419,9 KB · Weergaven: 50

Joske

Forumguru
@Bee_en_pee

alvast welkom op het forum, nieuwe leden vragen we om zich eerst voor te stellen in ons meet- en greet gedeelte op het forum. Dat appreciëren we wel. Iets (eventueel) over jezelf, je auto, een fotootje, je kan er je vast wel iets bij voorstellen vermoed ik ;)

Betreft je vraag, daarvoor hebben we ook een handige zoekfunctie. Om je alvast op weg te zetten: waarschijnlijk moet het secret menu eerst mbhv VCDS geactiveerd worden. (dit kan een dealer niet, maar we hebben daar wel gewillige forumleden voor die je daar vast wel mee willen helpen.)

Dan kan je zien welke versie je hebt, her en der op het forum staan topics met het hoe en het waarom je kan updaten. Firmware-updates worden niet altijd aangeraden onder de noemer: "if it ain't broken, don't fix it". Dus als alles goed werkt, laat het dan zoals het is.

Betreft de maps zelf updaten zijn er verschillende manieren. Je kan eens langs gaan bij Vagtechniek of ze zelf downloaden (illegaal). Maar daar mag ik hier geen rechtstreekse links van plaatsen.

zoek eens op Google op GPS underground

Hoi Joske,
Inmiddels ons voorgesteld in het Meet en greet gedeelte.

Ik was vergeten te vermelden dat we al verschillende pogingen hebben gedaan met de cd en dvd om het Secret menu weer naar boven te krijgen. Dat is dus niet gelukt. Ik had bij een topic gelezen over ene Antara, kan die ons daarmee helpen? Ik kon zo snel niet iemand vinden in de buurt van Zeeland in dat topic.

EfEr

Actief lid
Welkom Bee_en_Pee,

Begin van dit jaar liep ik met mijn Octavia uit 2011 tegen dezelfde problemen aan.
Na het nodige zoekwerk en met behulp van adviezen van forumleden heb ik toen een firmware-update uitgevoerd
waardoor het hidden menu werd vrijgegeven. Vervolgens heb ik via een nieuwsgroep de meest recente kaart gedownload. Op zich allemaal niet zo'n heel ingewikkeld werkje maar je moet er wel de tijd voor nemen. Vooral het updaten van de firmware is niet geheel zonder risico.

Het topic waar ik mijn info en ondersteuning van heb staat hier
http://www.skodaforum.nl/forum/i/kan-ik-columbus-updaten.21636/

BEdankt voor je antwoord EfEr, kan ik ook zonder een firmware update die nieuwe kaart installeren?
Dus de versie zoeken op SD kaartje zetten en erin stoppen en lukt dat ook?

EfEr

Actief lid
@Bee_en_pee

Voor zover ik weet is een nieuwe kaart ook te installeren zonder een firmware update, ik vond het wel prettig dat mijn hidden menu beschikbaar was en ik dan o.a. de actuele kaartversie kan controleren, vandaar mijn update. Met de oude firmware is de indeling van je hdd ook anders en heb je volgens mij minder mogelijkheden met POI's.
Zelf heb ik zelf gebakken DL DVD's gebruikt van een A-merk, geen idee of het ook lukt vanaf een SD kaart.

Joske

Forumguru
maar ik heb in een ander topic wel waarschuwingen gelezen van oa @Pendragon en @TooTall dat je eerst je HW en SW versie (of wat was het ook alweer) moet controleren voor je de firmware upgrade! Sommige eerste Columbussen kunnen maar tot een bepaalde versie upgraden en niet verder, anders levert dit (kans op..) een vastgelopen columbus op.

Ik geef het maar mee.. :)

Beun12

Forumguru
Ik kon ook via een hidden menu het HW en SW nummer niet vinden en moest
op de sticker op het apparaat kijken.
Mij werd daarna afgeraden een Firmware update te doen aangezien dat ik een van de
eerste types Columbus had (2010)

Zoals Joske al zei :
"if it ain't broken, don't fix it".

Daarom wil ik ook weten of ik nu gewoon de kaart kan updaten zonder dat ik de firmware update.
Dus nieuwe kaart downloaden, op sd kaart zetten, en in het systeem stoppen???

Beun12

Forumguru
Misschien helpt je de de antwoorden op mijn vraag in "Columbus versie" , paar topics naar onderen
Weet even niet hoe ik daar een link van kan maken, ben tenslotte hier nog niet zo lang :pardon:

Antera

Donateur
Zomaar updaten geeft een risico. Je zal de eerste niet zijn waardoor het systeem supertraag word of anders. En terug naar zoals het was is niet even snel gedaan :-)

Mocht je het verborgen menu willen hebben kan je altijd langs komen

Happyman

Forumguru
Op <KNIP> is veel info te vinden over de verschillende firmware versies.

MODEDIT: Deze link verwijderd omdat deze naar een site linked waar veel torrents te vinden zijn. Dat is tegen onze regels in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag update van navigatie gedaan. Geen problemen ondervonden. Voor het tevoorschijn toveren van het hidden midden komen we zeker een keertje langs @Antera

Bovenaan Onderaan