Probleem fabia rs 1.4tsi 180pk

Kevinmyla

Nieuw lid
Hallo forumleden,
Pas nieuw hier op het forum,
ik ben Kevin van diepenbeek en ben 39j en al heel mijn leven vag liefhebber
Heb een skoda fabia rs 1.4 Tsi 180pk Cave motorcode aangekocht in Duitsland bj 2013 met nu juist 90000km waarmee ik een probleem mee heb ☹️
Grootste probleem wat ik heb met de auto is als ik kickdown volgas rij met de auto dat hij in veiligheid springt in plaats van op te schakelen rond 6500tr/min
Uitlezen bij vagcom cilinderoverslag cilinder 3
Gekke hiervan is als ik half gas geven of zelfs 90% gas geef rijd en schakelt de auto wel perfect zonder uitval of foutcodes aan te geven,
dus denkelijk en hopend op geen mechatronic probleem
Nu heb ik zelf al redelijk wat onderdelen vervangen maar probleem blijft zich voordoen
Reeds vervangen
Bobines
Bougies
Olie en oliefilter,luchtfilter,benzinefilter
Dsg olie en mechatronic olie
Krukassensor
Mapsensor
Divertervalve
Potje injector cleaner
Software laten nakijken en terug originele software in gezet want was blijkbaar gemapt
Waardes zijn goed van de injectors via vagcom
Ik zag bij nakijken van de auto dat er een nieuwe elring dichting is gemonteerd wat wijst dat de distributieketting wss al vervangen is geweest maar mss nokkenas(sen) niet goed op punt gezet?
Geen ratel of geluid van de ketting hoorbaar.
N75 klep is ook reeds vervangen door vorige eigenaar heb ik gezien.
Auto start verder goed,draait mooi,dampt niet aan de uitlaat.
Ook probleem wat ik pas ontdekt heb is dat als ik de pijlstok uitneem als de motor draait dat die daar redelijk even lucht zuigt wat duidt op onderdruk?
Probleem met de carterventilatie
Pcv klep afgenomen van de kleppendeksel en dan maakt hij geen onderdruk,nieuwe pcv klep gezet maar onderdruk blijft.
Kan een slecht werkende of kapotte control valve air intake ook die symptomen veroorzaken?
Onderdeel nr van de valve wat ik bedoel 03c 103 175 K
Hoop hier bij met de uitleg wat ik geef dat het probleem wat duidelijk is wat ik bedoel en mss dat iemand een oplossing heeft wat ik nog kan proberen of testen of vernieuwen.
Ga in het weekend ook eens een compressietest laten doen dat we dat ook kunnen uitsluiten maar daar gaat het probleem niet liggen hopelijk omdat hij op 90% gasgeven wel perfect rijd en schakelt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja is wel een bekend probleemgeval deze motorisering. Maar zo te zien heb je er verstand van en kun je ook wel het nodige zelf aanpakken. Veel succes. Hopelijk kunnen anderen hier je voorzien van nuttige informatie.
 

JeSko

Forumguru
Als hij gemapt geweest is verwacht je dan maar aan knappe koppijn, dit zijn ten eerste al geen fijne blokken, heel veel bekendere grote problemen zijn bekend bij dit type motorisering, en dan wellicht nog eens een louche remap op en je hebt het vlaggen. Wat foute chiptuners vaak doen is nl Cilinderoverslag detectie uitschakelen met alle gevolgen van dien, heb je toevallig een natte bougie op Cilinder 3? Kan ook wijzen op een kapotte zuigerveer, eentje waar een stukje uit is, daardoor "werkt" de boel nog wel, maar van zodra je echt gaat duwen gaat hij in noodloop, dat zou verklaren waarom je het niet altijd hebt en enkel tijdens volle belasting. Een gelijkaardig geval las ik eens op een VW forum, ook met deze motor. Benieuwd naar je compressie test.
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Ja is wel een bekend probleemgeval deze motorisering. Maar zo te zien heb je er verstand van en kun je ook wel het nodige zelf aanpakken. Veel succes. Hopelijk kunnen anderen hier je voorzien van nuttige informatie.
Ja bedankt sleutel graag zelf aan de auto's en hou je zeker op de hoogte hoe het afloopt met deze
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Als hij gemapt geweest is verwacht je dan maar aan knappe koppijn, dit zijn ten eerste al geen fijne blokken, heel veel bekendere grote problemen zijn bekend bij dit type motorisering, en dan wellicht nog eens een louche remap op en je hebt het vlaggen. Wat foute chiptuners vaak doen is nl Cilinderoverslag detectie uitschakelen met alle gevolgen van dien, heb je toevallig een natte bougie op Cilinder 3? Kan ook wijzen op een kapotte zuigerveer, eentje waar een stukje uit is, daardoor "werkt" de boel nog wel, maar van zodra je echt gaat duwen gaat hij in noodloop, dat zou verklaren waarom je het niet altijd hebt en enkel tijdens volle belasting. Een gelijkaardig geval las ik eens op een VW forum, ook met deze motor. Benieuwd naar je compressie test.
Ja deze Cave motors zijn idd bekend om hun problemen jammer genoeg en toen hij binnenkwam met de mapping ging hij ook in veiligheid maar zoals nu enkel bij volgas geven met cilinder uitschakeling dus was gelukkig niet gemapt met zoals je aangeeft cilinder overslag detectie uitschakelen.
Bougies gisteren ook nog eens allemaal uitgenomen en waren allemaal mooi droog en koffiebruin.
Ik laat weten wat de uitslag gaat zijn van de compressietest van de cilinders
 

Pindasaus

Forumguru
Als je toch de bougies en bobines eruit hebt, wissel ze dan eens om tussen cilinder 3 en een andere cilinder. Verhuist de overslag mee naar de andere cilinder, dan weet je dat het daaraan ligt.
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Als je toch de bougies en bobines eruit hebt, wissel ze dan eens om tussen cilinder 3 en een andere cilinder. Verhuist de overslag mee naar de andere cilinder, dan weet je dat het daaraan ligt.
Heb ik in het begin geprobeerd maar geeft geen verschil,daarmee had ik de 4 bobines en bougies vervangen,bij mij is het meestal cilinder 3 en soms cilinder 2,bij vagcom de historie eens bekeken van de cilinder uitval op alle cilinders en cilinder 1 en 4 hebben ook in het verleden uitval gehad,bijna zelfde getallen,raar maar waar maar bij mij is het laatste tijd meer cilinder 3 en 2.
Ook vergeten bij te vermelden dat hij ook valse lucht 5,2kg/h aangeeft,dat lijkt me ook wel een hoge waarde
Heb al eens met remreiniger wat gespoten bij de darmen om te horen of de motor iets hoger in toeren gaat maar geen resultaat,maat van me heeft zo een rookmachine en gaan we ook eens testen via de inlaat of er ergens een klein lek zichtbaar komt
Adaptatie van de gasklep ook al gedaan,ook zonder resultaat.
Hopelijk is de compressietest ok en dan eens opzoek waarom de carterventilatie niet naar behoren werkt en heb me ook de Timingset gekocht voor deze motor om te kijken of alles op punt staat anders weet ik het ook niet meer ☹️
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Gekke is ook als ik volgas geef met kickdown en schakel met de peddels op 6000tr is er ook geen probleem,laat ik hem zelf schakelen springt hem in veiligheid rond de 6500tr
Ook al contact gehad met tvs engineering/dsg dokter met dit probleem en deze vermelde me dat dit op een motor probleem is en wss geen dsg probleem.
Dan eens contact opgenomen met 2 tuners om te vragen om het schakelmoment van de dsg aan te passen dat deze schakelt op 6000tr en zeggen dat ze de dsg enkel kunnen aanpassen op stage 2
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Als je zelf schakelt, schakel je dan terug voordat je het gaspedaal tot op de bodem intrapt? Zo ja, dat hoeft de motor niet in het middentoerenbereik volgas te draaien. Als je de auto zelf laat schakelen, moet dat wel. Daar is de de cilindervulling maximaal en is het voor de bougie dus moeilijker om te vonken. Dat kan een reden van de overslag zijn.
 
Laatst bewerkt:

Kevinmyla

Nieuw lid
Nee schakel niet terug met peddels voor ik volgas geef,
Ik rij meestal in drive mode half gas of beetje meer en auto rijd en schakelt zalig dan
rij ik bv in 3de in drive mode en geef dan kickdown schakelt hij zelf terug naar 2 en als ik op kickdown blijf en schakel zelf met de peddels op 6000tr schakelt hij mooi op naar zijn 3de en 4de enz
Hebben me ook al gezegd mss de verkeerde bougies gemonteerd?
maar deed het ook met de bougies die erin zaten toen hij binnenkwam en heb de 4 bougies vervangen voor ngk sizfr6b8eg en bobines van beru
lijken me de juiste bougies voor de Cave motor of zijn er betere bougies voor erin te monteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Dat er misfires zijn is niet raar, moderne motoren zijn zo afgesteld dat ze zeer arm draaien bij stationair toerental. Iets té arm en je hebt een misfire, en dat gebeurt dus net enige regelmaat. Normaliter hebben de 2 buitenste cylinders (1 en 4 dus) de meeste misfires, weet niet precies waarom dat is. Maar als er 1 cylinder is die duidelijk meer misfires heeft, dan is t duidelijk waar t probleem zit. Anderszins kans je ook een log laten draaien en het probleem uitlokken, en kijken of dan idd de betreffende cylinder een misfire geeft. Zo heb ik vorig jaar op vakantie ook een probleem met de ontsteking (bougie, kabel en bobine) gediagnosticeerd. Ik heb dan ook een OBDeleven in de auto liggen, óók op vakantie.
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Ja bij mij momenteel veel op cilinder 3 en soms samen met cilinder 2
maat van me heeft met een autel een live data gedaan en de fout uitgelokt en enigste wat hem opviel was dat de ontsteking tijdstip graden 26,3 was en als ik dat even opzocht mag dat max 25 zijn anders krijg je high speed knock maar wat dat allemaal wilt zeggen of wat het veroorzaakt weet ik niet
 

Bijlagen

  • received_703037238295994.jpeg
    received_703037238295994.jpeg
    863,6 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20230810_211208_Messenger.jpg
    Screenshot_20230810_211208_Messenger.jpg
    934,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt door een moderator:

Kevinmyla

Nieuw lid
Even update
Juist compressie test gedaan
Cilinder 1,2 en 4 12,5bar
Cilinder 3 12bar
Dus compressietest dik inorde,fijne geruststelling dat deze inorde is maar nu weer verder zoeken ☹️
Eens de timing controleren. Van de distributie ketting en nokkenassen maar met deze waardes van de compressietest mss overbodig?
Kan een slechtwerkende vlinderklep ook de boosdoener zijn want zd dat deze ook al is veranderd door eentje van continental
Gasklep adaptatie ook gedaan geen resultaat
Heb ook gevonden dat het toerental bij max vermogen 6200 moet zijn en deze schakelt niet op deze toeren?
Weet iemand of het mogenlijk is om het schakel moment van de dsg aan te passen naar schakelen op bv 6000tr
 

JeSko

Forumguru
Ik weet niet wat de maximale schakeltoeren van deze DSG zijn, maar zou het kunnen dat de tuner die hem gemapt heeft de DSG ook heeft aangepast? Waardoor deze langer doortrekt richting 6200 toeren, jullie hebben de map eraf gehaald, maar is de DSG misschien nog aangepast?
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Ik weet niet wat de maximale schakeltoeren van deze DSG zijn, maar zou het kunnen dat de tuner die hem gemapt heeft de DSG ook heeft aangepast? Waardoor deze langer doortrekt richting 6200 toeren, jullie hebben de map eraf gehaald, maar is de DSG misschien nog aangepast?
Ja maat werkt bij cardoen en heeft me de gegevens bezorgd van dit type motor en daar staat toerental bij maximaal vermogen 6200tr
Heb de originele software er terug laten inzetten maar weet idd niet of dit enkel gaat over de software van de ecu en/of ook van de tcu
 

JeSko

Forumguru
Vaak passen ze ook de DSG aan als ze chippen, misschien wel de moeite om eens te onderzoeken dan, DSG word altijd apart gedaan van de motor.
 

Kevinmyla

Nieuw lid
Vaak passen ze ook de DSG aan als ze chippen, misschien wel de moeite om eens te onderzoeken dan, DSG word altijd apart gedaan van de motor.
Ja klopt ma meestal pas vanaf stage 2 normaal maar kan eens rondhoren wie kan nakijken of de tcu is aangepast of niet,al wat garages gevraagd om het schakelmoment aan te passen naar bv 6100tr maar kunnen ze niet,denk dat ik met zo iets naar een tuner miet gaan zoals dvx of jd
 
Bovenaan Onderaan