Probleem met airco

Hallo iedereen,

Ik kamp (weet niet hoelang) met een vaag probleem met mijn airco. Hij doet het namelijk wel en niet :D. Ik heb een octavia 2 uit 2006. Deze heb ik ongeveer 2 jaar. Als ik stil sta (bijv. file) of niet harder rij dan 50 krijg ik een lauw lucht uit de rooster. Als ik harder rij dan ongeveer 50 dan pas krijg ik een steenkoude lucht.
Ben naar de garage geweest. Ze hebben de zekeringen gecontroleerd die waren goed. De aircopomp was ook goed. Ze hebben het koudemiddel eruit gezogen. Die was ook goed (geen lekkage), gevacumeerd en opnieuw gevuld met koudmiddel. Zelfde probleem. Het is een behoorlijk raar probleem. Weet er iemand een goed aircoboer in de omgeving almere. Mijn auto heeft pas zijn beurt gehad (grote beurt).
 
Regelventiel op de compressor werkt dan waarschijnlijk niet goed. Is los te vervangen. Of een nieuwe compressor laten monteren. Is in ieder geval een bekend probleem en staat omschreven in het Handboek Service Techniek.
 

Rem82sch

Senior Member
Wij hadden zo'n zelfde soort probleem.
Uiteindelijk was de pomp/compressor toch overleden.
Nieuwe er op probleem opgelost.
 
Dank jullie wel voor de vroege reacties,

Vorig week was ik al naar de garage. Daar hadden ze mn airco gevuld. Probleem was niet opgelost. Een paar dagen later hebben ze m leeggehaald om te kijken of r een lekkage is. Dat was ook niet het geval. De pomp was ook goed. Mijn accu is zwak. Kan dat misschien het probleem zijn. Ik denk t zelf niet maar je weet nooit. Maar ik zql theo stek ff mailen. Nogmaals dank ik jullie voor de reacties.
 

TheoStek

Forumguru
Meest voorkomende probleem is dat de condensorventilator (achter de radiateur) niet draait, hierdoor ontstaat flashgas!! in de vloeistof leiding met name bij het expansieventiel.
M.a.w. het vloeibare koudemiddel wordt onderworpen aan koken voordat het kan expanderen, hierdoor loopt de koelcapaciteit terug en krijg je te maken met een hoge persdruk.

Bij stilstand, langzaam rijden is er niet voldoende rijwind, druk loopt op en begint bij 14 -16 bar de ventilator te draaien, bij voldoende rijwind, is er voldoende daling in de condensatie druk en wordt de ventilator uitgeschakeld.

Ofwel de drukschakelaar is defect of de ventilator.
 
Bovenaan Onderaan