probleem met het dimlicht

psytricky

Nieuw lid
hallo mensen

ik heb een probleem met de verlichting van een fabia combi sdi uit 2005

heeft iemand ook een elektrisch schama voor deze auto of bekend met het probleem dat het dimlicht het niet meer doet

vriendelijke groet

bertus

Monteurtje

Forumguru
Je hebt het vast al gecontroleerd, maar toch vraag ik het. Beide dimlichtlampen zijn niet gewoon toevallig tegelijk stuk? Je bent dan niet de eerste.

psytricky

Nieuw lid
ja dat heb ik al gecontroleerd er zit ergens een storing in de bekabeling of zo of zit er nog een soort van box tussen

Cordoba

Forumguru
Meest logische lijkt mij een kapotte lichtschakelaar (komt af en toe voor). Als je die gaat vervangen, moet er even opletten of het een versie met mistlampen (voor) is, als je die tenminste hebt. De versie met mistlampen voor heeft bovendien als voordeel dat je de dashboardverlichting kunt dimmen. (de lichtschakelaars zijn gewoon uitwisselbaar, ik heb bij mijn auto de originele lichtschakelaar ook vervangen door de versie met dashdimmer en mistlichten voor, en later ook de mistlampen ingebouwd)

Monteurtje

Forumguru
Achterlichten gaan samen met de stadslichten. Apart van de dimlichten. En links en rechts is ook apart gezekerd.

Ronnie

Forumguru
Vreemd..... Ik had een post met een diagnose gedaan in de dubbelpost, echter is deze verwijderd....
Ik had het opgezocht in het schema van de Fabia 1, zekeringen 50 en 54 checken, op de 12 polige stekker aan de lichtschakelaar aan de stuurkolom pin 8 meten bij dimlicht.

Bijlagen

• Licht Fab 1 _02 Aug. 17 00.03.jpg
    Licht Fab 1 _02 Aug. 17 00.03.jpg
    176,8 KB · Weergaven: 115

psytricky

Nieuw lid
de schakelaar werkt ook goed alles al door gemeten als we een verbinding maken van de zekering naar de schakelaar gaan de lichten wel aan.
ik heb zelf het idee dat er nog iets tussen de schakelaar van het stuur en de zekering in zit.
ook heb ik al een half gebakken schema gehad waar de bedrading niet klopt heeft iemand een link of een elektrisch schema van de verlichting

Antera

Donateur
je zou bijna zeggen contactblokje achter het contactslot maar dan zouden er ook andere delen moeten uitvallen

Cordoba

Forumguru
Ik dacht precies hetzelfde als Antera, maar naar aanleiding van het schema dat Ronnie heeft geplaatst, begin ik te denken aan punt A9 op het schema (de pluslas 56B achter het dashboard) of eerder in het schema.

Edit:
:eek::shocked::blush:
de schakelaar werkt ook goed alles al door gemeten als we een verbinding maken van de zekering naar de schakelaar gaan de lichten wel aan.
ik heb zelf het idee dat er nog iets tussen de schakelaar van het stuur en de zekering in zit.
ook heb ik al een half gebakken schema gehad waar de bedrading niet klopt heeft iemand een link of een elektrisch schema van de verlichting

Natuurlijk, heb je niet gewoon last van een draadbreuk als het wel werkt, als je de verbinding maakt tussen schakelaar en zekering.

Ronnie

Forumguru
Ik persoonlijk zou toch maar eens bij de stuurkolomschakelaar beginnen te meten, als er op pin 8 geen spanning komt bij dimlicht heb je de boosdoener al.........

Bovenaan Onderaan