'Probleem' nieuwe 1.8 TSI?

Den Deze

Nieuw lid
Sinds 15 mei ben ik in het bezit van een Octavia Combi met een 1.8 TSI (3600 km)
Als de wagen stationair draait dan heb ik soms schokken, soms vrij hevig, andere keer veel zachter.
Het komt ook niet altijd voor.
Intussen wat op internet gezocht en zou misschien iets zijn met de emissieregulatie ofzoiets?
Voor de rest helemaal geen probleem met deze wagen :)

Nog mensen die dit 'probleem' hebben?

P.S.: ik heb altijd al 98 getankt
 

CDO

Forumguru
Ik zou ook gewoon naar de dealer gaan. Ik heb inmiddels 50.000km gereden met een 1.8TSI maar nog nooit een schokkende motor gehad. Zeker niet bij stationair draaien.

Dus: stoppen met zoeken op internet, wordt je alleen maar zenuwachtig van want er kunnen wel 1.000 mogelijke oorzaken zijn.....


Alleen maar RON95 getankt trouwens!
 

Den Deze

Nieuw lid
Ik heb intussen eens gebeld naar mijn kennis in de garage.
Hij ging dit eens navragen bij de technieker die vooral met de motoren bezig is, dus even afwachten.
Het kan evengoed iets anders zijn, mijn toerental blijft ook ongewijzigd bij het 'schokken'.
 

Den Deze

Nieuw lid
Ik ga toch maar even passeren bij de dealer.
Volgende week vrijdag kan ik op mijn werk stoppen om 12u en ik passeer dan snel even langs de garage (de techniekers zijn daar dan maar tot 13u00), maar dan kunnen ze hem even uitlezen.
Indien er toch iets aan moet gebeuren dan zal het voor de week nadien zijn :)

Die schokken heb ik enkel bij een koude start.
Eens de wagen warm is gereden dan merk ik er niks meer van.
 

x-ray

Lid
Voor de Octavia pfl met motorcode bzb is hier een update voor, de Octavia fl heeft een andere motorcode dus weet niet of hier een update voor is.

Heb een aantal weken geleden bij mijn eigen Octavia (pfl 1.8 bzb) deze update gedraaid, moet zeggen dat hij een stuk rustiger loopt dan voor de update. De oude data stand was 010 en is nu naar versie 040 gegaan.
 

Den Deze

Nieuw lid
Kan ik deze code op een of andere manier te weten komen?
Ik ga er zowiezo mee langs de dealer, maar ik kan dit niet direct doen omwille van mijn werk :)
Voor de rest bolt hij zeer vlotjes, dus ik kan er nog wel even tegen :)
 

x-ray

Lid
Via VCDS of VAGcom kan je uitlezen wat de sofware en hardware standen zijn. Moet je dit wel in bezit hebben of iemand weten wie dit heeft.

De dealer kan via ELSA de tpi's (technische product informatie) raadplegen wat betreft technische klachten en of hier een oplossing voor is.
 

Den Deze

Nieuw lid
Wagen is gisteren naar de garage geweest.
Uiteraard had hij het gisteren veel minder dan anders (het was vrijwel weg), typisch natuurlijk.
De mechaniciens hebben hem uitgelezen, zonder fouten en ze hebben er zelf ook naar gekeken maar niks abnormaals geconstateerd.
Als het probleem zich blijft voordoen moet ik hem 's avonds binnenbrengen zodat ze hem 's morgens (koud) diepgaander kunnen uitlezen op een andere computer (iets waar alle foutmeldingen in verzameld worden).
Maar dan moet ik uiteraard nog bekijken dat ik vervoer van mijn garage naar huis + naar mijn werk kan vinden (garage is op 3 km van mijn werk). Een vervangwagen zal er wel niet inzitten :)

Ik tankte voordien meestal 98, maar aangezien op mijn tankdop 95/91 staat ga ik het gewoon even houden op 95 en eventueel bij een ander tankstation tanken. Misschien loopt hij dan stationair iets beter.
 
Bovenaan Onderaan