Probleem Skoda Fabia Symphony radio

Hansie

Nieuw lid
Beste Skoda rijders,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Hans en ik ben 27 jaar oud en mijn vader rijdt sinds 2004 met veel plezier in een lichtblauwe Skoda fabia combi 1.4 'Tour de France' edition. Destijds uitgezocht vanwege de goede reviews in zowat alle autobladen.
Toentertijd gekocht met VDO Dayton Radio/Navigatie systeem.
Deze is helaas enige tijd geleden gesneuveld en aangezien mijn vader een Tom Tom gekocht had en de navigatie functie van de VDO dayton nooit gebruikte, heb ik voor hem laatst op marktplaats een 2e hands Symphony radio gekocht om in de auto te zetten.

De beveiligingscode die bij deze radio hoort heb ik via mijn Skoda dealer gekregen. Toen ik de Symphony radio had aangesloten en de code moest invoeren verscheen daarna toch 'SAFE' in het dotdisplay. Zeer vreemd aangezien de code moet kloppen met de radio.

Nadat ik hier op het SkodaForum had gezocht naar soortgelijke problemen, dacht ik dat het probleem wellicht zou liggen aan de 'Safe' pin die niet in de zwarte ISO stekker zat. Toen heb ik deze erin geprikt en weer geprobeerd.... maar weer geen kick. Telkens verschijnt 'SAFE' in het display. Soms met een 1 linksonder in beeld, na invoeren van de code met een 2 linksonder.:smiley29:

Het gaat om deze Symphony:
predam-autoradio-skoda-symphony-s-1199983891.jpg

Wie kan mij helpen met dit probleem?

Monteurtje

Forumguru
Het getal onder in het scherm is het aantal pogingen die je gedaan hebt. Na zoveel keer kan je geen code meer invoeren en is die geblokkeerd. Dan moet je volgens mij een half uur de auto op contact hebben. In ieder geval mag de spanning niet van de radio af. Dan kun je het weer opnieuw proberen. Zal toch ook voor de zekerheid opnieuw de code opvragen zodat je zeker weet dat je de juiste code hebt.
Als je de code ingegeven hebt, op welke knop druk je dan om verder te gaan?

Hansie

Nieuw lid
@ Rallye: Thanks for deze threads, had er al wat van gevonden maar niet allemaal. Mijn Duits is niet wat het geweest is, maar lang leve google translate :)

Ik druk na het invoeren van de code op de 'play' knop voor 2 seconden, zoals in de manual staat, maar dan knippert 'SAFE' dus in het display.

Ik ga nog even na hoe het zit met de pin-bezetting van de zwarte stekker, laat wel weten of ik succes boek.

Hansie

Nieuw lid
Dat is ook mijn idee hoor, maar de code is bij 2 verschillende skoda dealers opgevraagd en afzonderlijk van elkaar kwam dezelfde code eruit! Kan dan toch niet fout zijn, of vergis ik me hier enorm mee?

Dus mijn idee is nu dat er iets niet goed zit met de stekker bezetting.

Veel van die theorie komt voort uit deze thread die Rallye gepost had.
Daar is het probleem niet helemaal 1 op 1 maar de oplossing zat wel in de stekker bezetting.

Djinn_4fun

Actief lid
Wat zou er verkeerd kunnen zitten in de stekker dan? Ik neem aan dat deze ISO is aangezien de originele VDO dat ook zal hebben gehad.
Is er naderhand geknipt in de stekkers?

Ik blijf er zelf bij dat de code misschien toch niet klopt.

Hansie

Nieuw lid
1 draad zat niet in de stekker bij de VDO Dayton, dit was die van de 'SAFE' pin no. 5.(blauw/zwart draad) Blijkbaar geeft het storingen als deze bij niet-skoda originele radio's erin geprikt zit. (gelezen op andere threads)
Ik zal deze morgen of overmorgen even de pinbezetting hier op de thread posten, dan kan een deskundiger iemand dan ikzelf er misschien wat meer mee.

De code kan inderdaad verkeerd zijn, maar toch raar dat deze er 2 keer uitkomt bij verschillende skoda dealers.
Misschien is het de radio zelf die niet helemaal goed meer is, maar als het display aangaat, denk ik dat het nog wel goed zit met het apparaat.

skoda1

Nieuw lid
hallo, ik heb een vraag
ik heb de code voor de radio ingevoerd en de radio doet het gewoon, maar als ik hem van contact afhaal en later weer op contact zet moet ik elke keer opnieuw de code invoeren wat kan dit zijn ???
gr berto

skoda1

Nieuw lid
hoi @Peter-036 bedankt voor je reactie.
hoe kan ik erachter komen of het de 12 volt is en hoe verander ik dat ? mijn voorkeuze zenders blijven er wel in.

EdK

Forumguru
Zit er niet gewoon ergens in het menu van de radio een instelling dat hij elke keer om de code vraagt ipv éénmalig...
En dat je deze dus om moet zetten !!?

Bovenaan Onderaan