Probleem stuurbekrachtiging

Fab89

Nieuw lid
Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 MPI uit 2002. Nu brand sinds een tijdje een storingslampje van de stuurbekrachtiging. Het sturen gaat af en toe zwaar.

Bij het uitlezen kwam een foutcode van de stuurhoeksensor naar voren. Deze is inmiddels vervangen, maar het probleem is nog niet opgelost, het lampje brandt nog steeds en de auto stuurt nog steeds af en toe zwaar.

De volgende foutcodes kwamen naar voren tijdens het uitlezen: 00816, 00566 en foutcode 01598.

Iemand enig idee wat het probleem verder kan zijn?
 

oco1979

Forumguru
00816 - Power Steering Sensor (G250)
00816 - Power Steering Sensor (G250): Short to Ground
00816 - Power Steering Sensor (G250): Open or Short to Plus
00816 - Power Steering Sensor (G250): Faulty

Possible Symptoms
  • Steering stiff
  • Power Steering in Emergency Mode
  • Malfunction Indicator Light (MIL) active
Possible Causes
  • Wiring/Connectors from/to Power Steering Sensor (G250) faulty
  • Power Steering Sensor (G250) faulty
Possible Solutions
  • Check Measuring Value Blocks (MVB)
  • Check Wiring/Connectors from/to Power Steering Sensor (G250)
  • Check Power Steering Sensor (G250)
Additional Notes
  • There are at least two different manufacturers of these steering racks and they use a number of incompatible components. If steering rack or related components have been replaced, ensure that the replacement components are from the same manufacturer as the original one and are truly compatible; verify compatibility in parts catalogs; just because a component appears to fit does not mean it's compatible!

-------------------
00566 - Steering Assistance Operation
00566 - Steering Assistance Operation: Implausible Signal
Possible Causes
  • Fuse(s) faulty
  • Battery Voltage too Low
  • Pump Unit faulty
Possible Solutions
  • Check Fuse(s)
  • Check Power Supply/Battery
  • Check Pump Unit
    • Use Meas. Blocks
Special Notes
  • For Seat Cordoba/Ibiza (6L), Skoda Fabia (6Y) and VW Polo (9N) see MVB 002.
-----------------------------------------------------------------
01598
From Ross-Tech Wiki

Jump to: navigation, search
Contents
[hide]
01598 - Drive Battery Voltage
01598 - Drive Battery Voltage: Signal to Low
Possible Symptoms
  • Engine not starting
Possible Causes
  • Battery low
  • Battery faulty
Possible Solutions
  • Charge Battery
  • Check/Replace Battery

Mogelijks slechtwerkende alternator of slechte batterij.

Slechte massaverbinding tussen de motor en carrosserie kan ook nog.

Deze eerst bekijken voor je andere, eventuele onnodige dingen veranderd !

Succes.
 

Fab89

Nieuw lid
Ik heb de accu even gechecked en de volgende waardes komen eruit:
Voor het starten: 12,38
Tijdens het starten: 9,6/10
Tijdens het draaien van de motor: 14,4

Bij het draaien aan het stuur zakt de accuspanning naar 12,85.

Zijn dit normale waarden of duid dit op een kapotte accu?
 

Fab89

Nieuw lid
Zou de accu dan ook de storing in de stuurhoeksensor kunnen veroorzaken? En hoe kan ik de massaverbindingen checken?
 

turboturbo

Forumguru
Begin met je accu vervangen.

Die is sowieso bijna dood (mag niet onder de 10V komen tijdens starten) en is daarmee je 'goedkoopste' eerste stap in de richting van een oplossing.

Er zijn meerdere topics over dit probleem te vinden en er zijn er al die als laatste pas de accu vervingen (want die zou nog nieuw of goed zijn) en dan was dat toch de boosdoener. En dan heb je misschien voor niets stuurhoeksensor/stuurbekr pomp / etc laten nakijken of vervangen.
 

oco1979

Forumguru
Begin met je accu vervangen.

Die is sowieso bijna dood (mag niet onder de 10V komen tijdens starten) en is daarmee je 'goedkoopste' eerste stap in de richting van een oplossing.

Er zijn meerdere topics over dit probleem te vinden en er zijn er al die als laatste pas de accu vervingen (want die zou nog nieuw of goed zijn) en dan was dat toch de boosdoener. En dan heb je misschien voor niets stuurhoeksensor/stuurbekr pomp / etc laten nakijken of vervangen.

Sta hier 100procent achter je uitleg.

Tis de eersten niet die alles vervangd en dan als laatste de accu
 

oco1979

Forumguru
Zou de accu dan ook de storing in de stuurhoeksensor kunnen veroorzaken? En hoe kan ik de massaverbindingen checken?

Neem je Multimeter en zit massapin op de motorblok en plus op de plus van batterij.
Doe dan de massapin op de min van de batterij,moet hier zeer weinig verschil van Volyt zijn.

Kan ook je massapin op de motorblok zetten en pluspin op de massa van de batterij.
Moet 0volt zijn al dat er op komt is verlies.

Goeie batterij mag bij het starten niet onder de 10,5 Volt dalen.

Batterij vol is 12,8 V

Vermoed dat de massa motor-carrosserie deze Links vanboven loopt.
Als je voor de motor staat.

De verbindingklem kan slechtcontact geven,even los doen en opschuren.
 

Fab89

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Vandaag een aantal punten nagemeten:

Van de pluspool van de accu naar het motorblok: 12,55 V
Van de pluspool van de accu naar de minpool van de accu: 12,55 V
Van de pluspool van de accu naar de massa vanaf de accu naar de carrosserie: 12,55
Van het motorblok met massa naar de minpool met de pluspin naar de massa 0 V

Verder kan ik nergens massakabels van de motor naar de carrosserie vinden. De enigste massa die ik kon vinden was van de accu naar de carrosserie.

Ook nog maar even gekeken wat de accu doet bij het starten:
In rust: 12,4 V
Starten: 1x naar 8,7 V en andere 2x bleef hij boven de 10 V

Ik heb de massakabel van de accu en de polen en aansluitingen van de accu gister schoongemaakt en tot nu toe doet de stuurbekrachtiging het goed. Foutcode 00566 heb ik er gister uitgehaald en kwam vandaag weer terug, nu heb ik hem er weer uit gehaald en tot nu toe komt die niet terug alleen blijft de foutcode 00816 erin staan en krijg ik deze er niet uit.

Dus de volgende vragen (voor ik eventueel de accu ga vervangen):
- Hoe kan het dat er geen massakabels vanaf de motor naar de carrosserie lopen? Of zitten deze zo goed weggewerkt? Of waar zou ik deze wel kunnen vinden? Ik zie wel diverse punten zitten zoals de massa vanaf de accu, maar daar lopen geen kabels naar toe vanuit de motor.
- Waarom krijg ik de foutcode 00816 er niet uit terwijl de stuurbekrachtiging het nu wel doet? Of kan dat door de accu komen en daarom ook dat foutcode 00566 terugkeert?
 

ronald_j

Actief lid
Als je 12,55v meet dan staat waarschijnlijk de motor uit. Je moet wel meten als er stroom loopt. Als alles uit is, is dat niet zo. Deze metingen hebben pas zin als bijv. De accu aan het laden is.
 

Erik_NL

Forumguru
meet ook of je dynamo voldoende oplaadt. Als het dashboardlampje niet brandt zegt dat namelijk niet alles.
Het bleek bij onze Fabia de oorzaak van 2x een lege accu.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, ik had hetzelfde. Met name bij lage toerentallen laadde hij niet, zonder enige waarschuwing.
Dynamo vervangen --> probleem weg.
Maar 14.4V accuspanning lijkt me niet slecht. Ik zou dan toch eerst de accu verdenken. Hoe lang zit hij er al in?

Als jet tenminste niet een slecht contactis.
 

oco1979

Forumguru
Massa blok carrosserie,zit meestal op de versnellingsbak en de carrosserie
kijk eens via de wielkast achter plastiek of die daar zit.
Er moet zeker ene zitten,motorblok sta op rubbers;
 
E

Ex-lid 9621

Dit zijn de massa's verbindingen die je niet snel zal ontdekken:

* De massa van de stuurbekrachting zit (afhankelijk van model) net achter/onder de koplamp aan de bestuurderskant (accubak eruit).
* De massa tussen motorblok en chassis (onder de accubak).
* De massa van o.a.het stuurhuis e.d. zit achter het luchtfilter, naast de computer (ECU).
 

LdN

Forumguru
Ook nog maar even gekeken wat de accu doet bij het starten:
In rust: 12,4 V
Starten: 1x naar 8,7 V en andere 2x bleef hij boven de 10 V

Ziet er niet best uit;
Open spanning van een goede geladen accu is >12,7V en een paar tiende volt verschil lijkt normaal niet veel maar in acculand is het dat wel.
Starten: 1e starten keer is bepalend je hebt dan met het z.g. losbreekmoment van de motor te maken en alles is "koud"
Als er al een keer gestart is dan is het mechaniek al in beweging geweest en t.g.v. de startstroom van de 1e start is de accu intern iets
opgewarmd waardoor hij de 2e en 3e keer iets makkelijker de startstroom kan leveren.
Normaal mag een accu tijdens de 1e keer starten niet ver onder de c.a. 10V komen.
 
E

Ex-lid 9621

Overduidelijk een nieuwe Varta Blue Dynamic (minimaal C22 a 66 euro) nodig, waarschijnlijk omdat de dynamo de accu niet goed laadde i.v.m de oxidate tussen de accukabel > chassis. De stuurpomp kan nu zijn power pakken en doorgeven aan de sensor.

1. Weet je zeker dat de juiste sensor geplaatst is die overeenkomt met de pomp (vagcom module 44 geeft TRW of Koyo pomp aan in het overzicht)?

2. Al het afsluitrubber van je motorruimte niet goed afsluit, dan loop er water aan de zijkant naar beneden naar je stuurbekrachtigingspomp (de groen drop naast je accu /linkerlamp is de peildrop ervan) en over je connectoren eronder > sluiting.

Als je naast de plaats van het linkermistlicht, onderaan de bumper,kijkt, dan zie je een geribte plastic kap die je met twee schoevendraaiers los kan maken. Als je door dat gat kijkt, kan je twee dingen zien; een groot zwart plastic geheel (geluidsisolatie, waarachter de pomp zit, perfect ontworpen voor oververhitting pomp). Of drie connectoren. Zijn deze erg vuil of nat?

3. Vermoedelijk repareert die garage graag eerst je stuurpomp a 700euro incl. pomp+arbeid voordat ze verder gaan zoeken. Code met Faulty kwam alleen nog terug toch? Het kan zijn dat de computer geen signaal opvangt van de sensor, maar de sensor wel direct de pomp aanstuurt (stuurbekrachtiging werkt nu wel goed maar toch storing in geheugen) > mogelijk maar massa problemen.

Dan zou ik als ik jouw was zal ik gelijk na het losmaken van de accu;

* de klem van de slang van het luchtfilterhuis losmaken >
* de ene bout voor het filterhuis los (in een rubber) >
* schoefje van inlaatpijp los en pijp eruit trekken en opzij leggen (links van luchtfilterhuis) >
* luchtfilter rechtstandig omhoog eruit trekken (zit vast me een 'klikrubber' vast aan de achterkant) >
* kabels van plaatzekeringen losmaken in bovenste accudeksel en de zekeringen en ogen op alle punten opschuren (maak eerst een foto hiervan) >
* drie bouten los van de accubak en deze eruit halen >
* massakabel links van ecu (naast veerpoot) losmaken en aan beide kanten ogen en bouten e.d. opschuren >
* massakabel onder accubak (links van stuurbekr. pomp) naar versnellingsbak losmaken en aan beide kanten ogen en bouten e.d. opschuren >
* onder/achter de linkerkoplamp de massa bout en ogen opschuren >
* vloeistofniveau stuurbekrachting controleren onder groene dop achter linkerkoplamp. Als je in het vat kijkt moet de vloeistof helder groen zijn. Tip, losmaken met waterpomptang indien vast.

Grote massaproblemen kan je daarna nagenoeg uitsluiten, want als er een begint met oxideren, is de rest waarschijnlijk ook aangetast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan