Probleemloze Fabia

Dag beste Fabianen!
Ik lees op deze forum bijna uitsluitend problematische ervaringen met de Fabia Combi. Zelf rij ik inmiddels ruim 3 jaar met een Combi Fresh met een htp-snorretje onder de motorkap (nu net boven 100 duizend). De koppel is prima - hij komt aardig mee me met beduidend krachtiger auto's, het verbruik komt ook dicht bij 1 op 20, de ligging is top en besturing zo dynamisch dat ik mijn vorige BMW helemaal niet mis.
Tot nu toe geen enkele mankement, echt waar! Na elke proefrit in een andere bak (ook veelal veel duurdere) rij ik voldaan naar huis met mijn Fabiaatje!
Dat kan toch niet waar zijn dat ik de enige zo tevreden Fabia-rijder ben? Laat eens horen! :)
 

turboturbo

Forumguru
Tel uw zegeningen! :)

Met de 1.2 HTP heb je nu eenmaal minder last van problematische 'producteigenschappen' vergeleken met laten we zeggen, het diesel broertje de 1.2TDI (om maar eens te beginnen met de EGR problemen bijv.....)
 
Laatst bewerkt:

Ridley

Forumguru
Welkom (en voorstellen wordt gewaardeerd zoals @Joske al aangeeft).

Nee, je bent echt niet de enige tevreden Fabiarijder. Vanaf 2003 al 5 Fabia's gehad zonder problemen. Van een 1.4 75pk naar 1.4 86pk naar 1.2 TSI 86pk naar 1.2 TSI 90 pk en nog geen enkel probleem gehad, behalve het bijbetalen op een nieuwe
 

turboturbo

Forumguru
Hier ook een tevreden Fabia rijder met de 1.2 12V drie cilinder :thumbsup:
Het is dat die te klein is geworden voor ons, maar qua kosten en betrouwbaarheid was deze (overigens onze eerste) auto een opluchting!
 

laagvlieger

Forumguru
Het is dat er in 2011 nog een grote premie werd gegeven aan een sjoemeldiesel, anders was het een 1.2 HTP geworden :jaja:. Ook een proefrit in gemaakt destijds, het rijdt gewoon lekker. De enige bedenking die ik had waren lange afstanden en het comfort. Dit door de korte versnellingen en het motorgeluid dat na enkele honderden kilometers wel zou kunnen storen.

Maar met mijn Fabia ben ik ook tevreden hoor, tot zover geen klachten!
 
Ik ben ook tevreden al heb ik nog maar een kleine 15k gereden (2e eigenaar) de auto zelf ruim 130k tot nu toe zonder problemen. Doordat je nogal afschrijft op een fabia ( vorige eigenaar heeft 70% afgeschreven in 4 jaar tijd, heb hem particulier gekocht, scheelde duizenden euro's vergeleken met de dealer) heb je gewoon veel auto voor een lage prijs. Enige echte minpunt vind ik dat hij lawaaiig is, de 1.2 TDI is gewoon geen fijne motor ( heb 330d gereden echt een wereld van verschil en ja ook een ander segment dus niet helemaal eerlijk).
 

laagvlieger

Forumguru
Ik ben ook tevreden al heb ik nog maar een kleine 15k gereden (2e eigenaar) de auto zelf ruim 130k tot nu toe zonder problemen. Doordat je nogal afschrijft op een fabia ( vorige eigenaar heeft 70% afgeschreven in 4 jaar tijd, heb hem particulier gekocht, scheelde duizenden euro's vergeleken met de dealer) heb je gewoon veel auto voor een lage prijs. Enige echte minpunt vind ik dat hij lawaaiig is, de 1.2 TDI is gewoon geen fijne motor ( heb 330d gereden echt een wereld van verschil en ja ook een ander segment dus niet helemaal eerlijk).

Ja hallo, wat een referentie, een dikke 330d :D De Fabia is mijn eerste auto en ik heb leren rijden met een bestelbus uit de jaren 80 met atmosferische dieselmotor. Dat is mijn referentie en dan is deze Fabia een wereld van vooruitgang ...
 

EdK

Forumguru
tsja mijn vergelijk is dat ik van de fiets de Yeti inging...
Voordeel was dat ik ineens droog aankwam bij mensen tijdens regenbuien.
Nadeel was dat met een zonnige dag ik niet bruiner werd in de Yeti wat op de fiets wel gebeurde..

En nu heb ik maar een fruitschaal erbij met appels en peren
 

Huibert

Forumguru
Hier ook een tevreden Fabia rijder:jaja: Met mijn vorige 1.9 diesel 150000 km gereden en nu alweer 10000 km met een 1.6 diesel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben ook tevreden. Maar wat de wegligging betreft pas nadat hij verlaagd is Daarvoor vond ik die abominabel. Was waarschijnlijk verwend met de Yeti die hem voor ging
 

Kogamyata

Senior Member
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend was. De mens denkt meestal in verschillen. Ik kan niet klagen over lawaai in de auto. Alleen bij optrekken is ie wat lawaaierig. Als je geen coureur bent en netjes om de bochten gaat is de wegligging prima. Maar ja, als je gaat racen? Daar is de gewone Fabia niet op gemaakt.

Wel vind ik dat hij wat meer dan andere, zijwind gevoelig is. Mijn oude 405 van 1991 was dat niet. Mijn storingen deden zich pas voor tussen zeg maar... 150.000 en 160.000 km. EGR en Binnenventilator en dat zijn prijzige reparaties A/ Omdat die onderdelen peperduur zijn B/Er nog geen alternatieven waren en C/ Omdat alles zo lekker is weggebouwd dat de monteurs er 1 dag werk mee hebben.

V.w.b. ruimte en redelijk comfort vind je in deze klasse geen betere. Ik heb 'n 1,2 TDGLcombi. Bovendien vind ik de verlichting, lenskoplampen uit 2010, beneden peil.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Toch zou het wel eens aardig zijn om het verschil te ervaren, denk ik. En zoals gezegd, het is wat je gewend bent natuurlijk. De Yeti was dat betreft echt subliem.
 
#Rosinfield
Inderdaad: door verschil te ervaren weet je ook wat je aanstaat. Ik heb een paar keer Yeti gereden; een zwaarder, steviger bak. Mist echter het dynamische van Fabia, daarentegen een frontale windvanger en qua zuinigheid.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een frontale windvanger, daarmee zeg je niets teveel. Als ik harde wind pal tegen had, zette ik de BC maar niet op verbruik ;)
 
Ik ken meer mensen die vallen op Yeti's lijvige heupen ;) maar wedden dat je op je Fabia een rotonde 2x sneller voorbij vliegt?
 

EdK

Forumguru
Als je er recht overheen vliegt dan ben ik het geheel met je eens.
Maar als we beide de rotonde nemen zoals hij behoort genomen te worden ..... wel dan kun je nog een harde kluif aan die Yeti hebben met je fabje
 

Rosinfield

† In Memoriam
nou zeker niet als die Fabia de standaard vering heeft, want dan gaat hij op zijn kant als je niet uitkijkt. De Yeti ging behoorlijk rap de rotonde door, met de Fabia moest ik duidelijk meer inhouden. Na de verlaging doet hij het net zo lekker als de Yeti destijds.
 
Bovenaan Onderaan