Problem ophanging rs?

technobear

Actief lid
Ik bezit sinds 2jaar een O2 combi rs van 2006, dagdagelijks rijd ik alleen en merk ik niet veel op,maar als we op reis gaan met een volgeladen wagen of met 4volwassen rijden, dan merk ik op dat de wagen snel begint door te hangen achteraan. Drempels en putten moet ik dan voorzichtig nemen,want de wagen raakt dan snel de binnenkant van de wielkast. Sinds kort als we gaan winkelen zijn en we laden de boodschappen in ,wat max 50kg zal wegen dan merk ik dezelfde problemen op als hierboven beschreven.

Zijn mijn schokdempers of vering misschien aan vervanging toe? Tijdens mijn laatste bandenwissel merkte ik op dat thans beide stoffen beschermhoesen van de schokdempers bovenaan gescheurd zijn.

Toen ik onlangs naar de keuring moest,werden er geen gebreken vastgesteld aan de ophanging van de wagen. Er is ook geen opvallende slijtage op de banden te merken. Toen ik het probleem voorlegde aan de vag dealer, adviseerde deze mij hulpveren,maar ik weet niet of dit wel het probleem oplost. En hulpveren op een rs dat vind ik alleen een optie als je een trekhaak hebt en deze wil belasten met caravan of fietsendrager, dat heb ik dus allemaal niet.

Wat is jullie oordeel hierover?
 

CDK

Forumguru
Hulpveren....:cry: Daar zijn we het gelukkig over eens! Het is mogelijk dat je dempers aan vervanging toe zijn (lijkt mij het meest waarschijnlijk) stel dat dat dat niet het geval is zou ik geen hulpveren, maar een setje Eibach verlagingsveren laten monteren, deze werken progressief en voorkomt grotendeels het doorhangen waar je nu last van hebt. @Antera is hier goed in én bovendien ook nog tegen een goede prijs.

greetz Corné
 

Rallye

Forumguru
Ik rij nu sinds 2006 een RS en van het door jou gesignaleerde probleem heb ik nooit last gehad, ook niet met vakanties. Ook met drie volwassenen achterin wil hij wel een doorslaan op een verkeersdrempel, maar de binnenkant van de wielkasten raken, nee.

Hulpveren worden veel gebruikt bij Octavia's, maar nu juist meestal niet bij de RS. Met name het feit dat het probleem groter lijkt te worden, zou nader onderzoek rechtvaardigen.

Dat de schokdempers versleten zijn zou kunnen, maar gaat de auto daarvan verder doorhangen? Dat lijkt mij toch echt aan de veren te liggen. Wel weer vreemd dat dat beide veren stuk zouden zijn. Ik hoor je tenminste niet over links/rechtsverschillen.....
 

Joske

Forumguru
Hulpveren....:cry: Daar zijn we het gelukkig over eens! Het is mogelijk dat je dempers aan vervanging toe zijn (lijkt mij het meest waarschijnlijk) stel dat dat dat niet het geval is zou ik geen hulpveren, maar een setje Eibach verlagingsveren laten monteren, deze werken progressief en voorkomt grotendeels het doorhangen waar je nu last van hebt. @Antera is hier goed in én bovendien ook nog tegen een goede prijs.

greetz Corné
mag ik daar toch even aan toevoegen dat bij enkel vervangen van de veren en dus plaatsen van verlagingsveren, het niet aangeraden is op een "oude" ophanging.. Want dan is de kans groot dat deze vroegtijdig de geest geeft. Dus maw nefast voor je "oude" schokbrekers. Dit is mij onlangs verteld in een garage die ook niets anders doet dan verlagingssets e.d. te installeren. Mijn persoonlijke kennis daar in schiet schromelijk te kort dus dat de echte kenners dit kunnen bevestigen of ontkrachten?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Ik zie veel in het voorstel van @Corné de Kluijver nl. andere veren plaatsen.
Wellicht eerst checken of je huidige veren (veer) niet gebroken zijn.
De schokbreker(s) alleen zullen niet het probleem zijn. Deze apparaten zorgen ervoor dat bij het nemen van hobbels de wielen "aan de grond" blijven. De klachten bij defecte schokbrekers zullen ook anders zijn.
Aangezien je auto al langer op dezelfde veer/schokbreker combinatie staat zou ik inderdaad zoals @Joske aangeeft zowel demper als veer vervangen. Je hebt dan inderdaad niet de situatie dat als je veren heb geplaatst je dempers versneld lek zullen raken. En als toch eenmaal de ophanging los is kun je het beter als set vervangen.
 

Antera

Donateur
mag ik daar toch even aan toevoegen dat bij enkel vervangen van de veren en dus plaatsen van verlagingsveren, het niet aangeraden is op een "oude" ophanging.. Want dan is de kans groot dat deze vroegtijdig de geest geeft. Dus maw nefast voor je "oude" schokbrekers. Dit is mij onlangs verteld in een garage die ook niets anders doet dan verlagingssets e.d. te installeren. Mijn persoonlijke kennis daar in schiet schromelijk te kort dus dat de echte kenners dit kunnen bevestigen of ontkrachten?


Je verhaal klopt. Het kan zijn dat je schokdempers dan eerder de geest geven. Het is namelijk zo dat de dempers in de loop der tijd een soort van vuilrandje kan ontwikkelen in de demper. Als je hem gaat verlagen kan het zijn dat het vuil randje de demper intern of bovenop de keering kapot maakt waardoor deze kan gaan lekken

Nogmaals KAN. rijden ook klanten van me rond die geen centje pijn hebben na een paar jaar. Het is een advies maar geen garantie dat het gebeurd of juist niet.

Beetje afhankelijk waar je met de auto altijd rijd en houd ik een fictieve grens aan van +/- 25 a 30K waarin je nog andere veren kan plaatsen.

Let wel hulpveren maken de auto onnodig stug en stuiterig aan de achterzijde en eibach doet dat niet. Maar je moet dan zelf bekijken wat je wenst natuurlijk

Ik kan veel voor je doen indien gewenst
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

technobear

Actief lid
Bedankt voor alle snelle reacties.

Ik ben net nog even gaan kijken naar de ruimte in de wielkasten achteraan en volgens mij is er een verschil van 1vinger. Momenteel staan er 17inch wielen onder en heb ik links achteraan 4vingers tussen band en wielkast, rechts kan ik er echter maar 3 vingers tussen steken. Ook heb ik opgemerkt dat als ik een bocht naar links neem dat ik dan meer last heb van putjes en oneffenheden dan als ik een bocht naar rechts neem.

Ik kan echter wel niet vaststellen wat de staat van de veren is, gezien deze achter de bekleding zitten in de wielkast.
Een setje Eibach veren geeft 20mm verlaging en kost rond de 180euro. Maar dan heb ik uiteraard nog steeds geen andere schokdempers en dat wordt nog blijkbaar toch aangeraden. Welke schokdempers moeten er dan onder? de standard rs dempers of andere?

En hoe zit het met het rijcomfort met verlagingsveren want dat is voor mij belangrijker dan het verlaagde uitzicht
 

Michelv.

Forumguru
Kan zijn dat er een stukje veer afgebroken is van de rechter veer maar dit gebeurd altijd alleen aan de voorzijde dacht ik.
 

reeseend

Forumguru
Zoals je beschrijft zakt je RS wel heel erg door. Als ik jou was zou ik dit nader onderzoeken.
Bij mijn eigen RS heb ik voor caravan gebruik wel hulpveren laten plaatsen en dit bevalt erg goed.
 

technobear

Actief lid
ik ook, namelijk richting Doel ;)
dat wordt vloeken volgend jaar als ze de expressweg 90km/u zullen maken

Ik had er nog niets over vernomen, maar dat is ideaal voor ecodriving met de 'gulzige' rs :jaja:

@reeseend uiterlijk zie je het enkel in beladen toestand. Tot voor enkele maanden had ik constant een hondenbench in de koffer zitten met daarin een hond van max 15kg, toen had ik er voelbaar amper last van, maar mss heeft dat de ophanging wat op de proef gesteld. Deze week eens een afspraak maken bij auto5 of skoda garage
 

CDK

Forumguru
@Joske @ertromp @Antera bedankt voor het aanvullen, bij montage van nieuwe(verlagings)veren is het idd raadzaam om de dempers ook te vervangen als die reeds een aardige boodschap gedaan hebben.
 

Antera

Donateur
Kan zijn dat er een stukje veer afgebroken is van de rechter veer maar dit gebeurd altijd alleen aan de voorzijde dacht ik.

gebeurd ook wel eens achter. Zal de eerste auto niet zijn waar ik de gebroken veer tegenkom. Daarnaast voor gebroken word de auto achter ook scheef getrokken
 

technobear

Actief lid
Zijn er mensen hier die Eibach hebben laten zetten en wat zijn jullie bevindingen? 4 veren + 4 schokdempers zal wel een aardig centje kosten denk ik
 

VWim

Forumguru
@Antera kan je daarover wel informeren. Hij is eigenaar van een bedrijf dat veel verlagingssets monteert. Voor zover ik heb begrepen is hij in Breda gevestigd.
 

Antera

Donateur
Zijn er mensen hier die Eibach hebben laten zetten en wat zijn jullie bevindingen? 4 veren + 4 schokdempers zal wel een aardig centje kosten denk ik


Er zijn hier genoeg mensen die een eibach setje hebben laten plaatsen. Niets dan positief. Hierbij zijn wel alleen de eibach veren gezet. Ideaal rijcomfort maar moeten de dempers niet te oud zijn.

1x heb ik een setje bilstein dempers met een setje Eibach veren geplaatst. Ook deze klant is zeer tevreden. Het is iets stugger zonder hard te zijn en ook met de caravan geen enkel probleem.

Het is maar wat je wensen zijn. Deze kan je altijd even aan me laten weten via info@lowering.nl en dan kan ik eens kijken
 

technobear

Actief lid
Deze week al even vluchtig naar de veren laten kijken achteraan, maar op het eerste zicht is er geen sprake van een breuk of dergelijke.

Vandaag met 5 personen (4 volwassen en 1 baby) naar Aken geweest met de wagen met enkel een kinderwagen in de koffer.
Ik stelde vast bij het opblazen van de banden dat de wagen achteraan in deze beladen toestand wat doorgezakt was. Normaal kan ik 3 a 4 vingers tussen de wielkast en banden steken, maar in deze beladen toestand, kon er 1 vinger meer tussen. Tijdens het rijden vastgesteld dat zowel links als rechts een bonk (ik neem aan het geluid van de banden die de binnenkant van de wielkast raken) te horen is wanneer ik diepere putten en verkeersdrempels niet zeer voorzichtig neem.

Het geluid komt enkel van achteraan, vooraan merk ik niets verschil

Voor zover ik het dan begrijp lijkt er dan niets mis met de vering, gezien ik aanneem dat vering niet meer of minder gaat veren, maar dat deze afbreekt...
Dus dan denk ik dat ik best eens mijn schokdempers laat testen.

Ik hou jullie verder op de hoogte
 
Bovenaan Onderaan