Problemen Climate Control

deusjevo

Forumguru
Forummers,
Sinds vandaag een probleem met m'n Automatic Climate Control.
Staat al ongeveer zolang ik de auto heb probleemloos afgesteld op 20 of 21oC.
Probleem: bij het starten slaat hij wel aan, begint dan trouw hard te koelen als de buitentemperatuur hoog is, maar slaat vervolgens na een seconde of 20 weer af om verder niet meer aan te slaan.:mad:
Moet dan eerst de auto opnieuw starten en dan doet hij 't weer een 20 tal seconden.

Zou het kunnen dat de druk te laag of het systeem te weinig koelmiddel bevat?
Dit wordt toch standaard bekeken bij een Long Life beurt neem ik aan?

Iemand ervaring met dit probleem?

Ronnie

Forumguru
Te lage druk is een mogelijkheid,(moet ie opnieuw gevuld worden,€50,-) dit lijkt echter meer op bevriezen, (sensor neemt dit waar), is de luchtcirculatie voldoende?Lucht filters(pollenfilter) niet verstopt?
Dit is inderdaad garagewerk!

purk

Senior Member
ja maar hoort niet bij een standaard longlife beurt, met een airco controleren of er wel voldoende in zit ben je gauw een uurtje bezig.

deusjevo

Forumguru
Oke, ik moet as woensdag een wiellager laten vervangen, gaat gebeuren bij een VW/Audi garage.
Zal vragen of ze dan ook naar m'n ACC willen kijken.
Gisteravond deed hij 't overigens weer goed.:crazy:

Word gek van dat ding, gaan volgend weekend op vakantie naar Spanje en zou toch niet graag in een CC-loze auto weggaan.
Zou zoiets eigenlijk een reden zijn om vervangend vervoer te vragen bij de leasemij als hij voor de vakantie niet gerepareerd is?
Ik lease tenslotte een auto met ACC, vooral omdat ik elk jaar naar Spanje ga waar het met kleine kinderen in de auto zonder CC niet meer te doen is tegenwoordig.

deusjevo

Forumguru
Vanmorgen bij http://www.aircostuk.nl/ in Rotterdam langsgeweest.
Eerst diagnose en vervolgens is er 200 gram koelmiddel bijgevuld (er hoort in totaal 750 gram in te zitten) en systeem is weer onder druk gezet.

Ben :santa:bevroren:santa: op de terugweg naar huis.... :yeah::yeah:

Kosten: 80 euro incl. BTW, rekening zelf betaald en gaat maandag naar m'n leasemaatschappij.
Die hadden al toestemming gegeven om naar dit bedrijf te gaan.

Volgens eigenaar is het na 3 of 4 jaar echt nodig om koelmiddel bij te vullen.
Kan best kloppen want met de Panda (bouwjaar 2004) van m'n vriendin ben ik vorig jaar ook al eens bij dit bedrijf geweest, ACC werkte ook niet meer goed en was eigenlijk hetzelfde verhaal.

TheoStek

Forumguru
Het is natuurlijk weer fijn dat de airco werkt, maar gezien je uitleg mis ik toch wel iets.

Je zegt 200 gram bijgevuld?
Bijvullen bestaat niet, wel vullen.
Er kan dus niet zomaar 200 gram bijgevuld worden? hiervoor zal het systeem eerst leeg gehaald moeten worden, om te kunnen bepalen hoeveel er nog inzat (weegschaal)
Daarna moet het systeem afgeperst worden met stikstof op 10 bar, kontrole op lekkage en/of leidingen/slangen niet vervormen/springen.
Indien het systeem geen lekkage vertoont of andere zaken, moet het systeem gevacumeerd worden, met een standtijd van 30 minuten.
Daarna mag het systeem pas afgevuld worden en opgeleverd.

Theo

deusjevo

Forumguru
Zoals jij 't omschrijft is 't inderdaad wel ongeveer gebeurd.
Ik heb de snelle versie beschreven.
Ik heb 't over "bijvullen" maar 't zal wel zo zijn dat er 200 gr. "vergaan" is in die bijna 4 jaar.
't Gehele proces heeft ongeveer een uur in beslag genomen.
Alles is gebeurd met het apparaat rechts op de foto.

MVC-248S.JPG

Er was ook nog een analyse strookje waaruit bleek dat er 200 gram ontbrak maar dat strookje is ondertussen al per post op weg is naar de leasemaatschappij.
Oh ja, de monteur had 't over een verlies van ca 7 to 10% per jaar, klopt wel aardig met mijn verlies toch?

Heb je je bedenkingen of zo :confused:

TheoStek

Forumguru
Bedenkingen had ik op de snellere versie:blush:

Ik heb 't over "bijvullen" maar 't zal wel zo zijn dat er 200 gr. "vergaan" is in die bijna 4 jaar.

Dat kan, en idd verliest het systeem per jaar zo'n 7 tot 10% via natuurlijke emissie.
En daar gaat de regering opnieuw een stokje voor steken, volgens de nieuwe Europese F-gassen verordening.

Tachi

Actief lid
Vanmorgen bij http://www.aircostuk.nl/ in Rotterdam langsgeweest.

Kosten: 80 euro incl. BTW

Ben vanochtend ook geweest. Ongeveer de helft was op. Volgens mij rekenen ze daar een standaard bedrag. Ik heb ook 80 euro betaald en was maar een klein half uurtje kwijt :)

Bij mij zei de monteur nog dat na de winter het koelmiddel praktisch op kon zijn. Ik was zeg maar op 'tijd' :) Nu kan ik lekker en veilig koel de vakantie in.

Bovenaan Onderaan