Problemen Columbus - adres ingeven

Bv202

Nieuw lid
Hey,

Sinds enkele maanden rij ik met een Octavia. Ik heb gekozen voor de grote GPS Columbus.

Sinds enkele dagen geleden heb ik hier een heel irritant probleem mee. Wanneer je een adres ingeeft, zijn er 3 velden voorzien: land, plaats en straat. Het ingeven van een plaats werkt niet meer. Ik kan nog wel letters indrukken, maar de gevonden resultaten worden niet getoond. Ook werkt de knop om een letter ongedaan te maken niet meer, evenals de "OK"-knop, waardoor een adres ingeven simpelweg niet meer lukt.

Ik heb al eens alle adressen gewist, de fabrieksinstellingen van de navigatie hersteld en de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt voor een reset, maar helaas zonder resultaat. Ik zou hiervoor een afspraak kunnen maken bij de garage, maar het probleem is dat alles regelmatig gewoon opnieuw werkt. Gisterenochtend werkte het bijvoorbeeld terug normaal, gisterenavond was het weer stuk en vanmorgen deed alles het weer. Elke keer als ik in de auto stap weet ik dus niet of ik de GPS ga kunnen gebruiken.

Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad of weet iemand hoe zou ik dit kunnen oplossen?

ik zou dit probleem bij de dealer neerleggen, misschien een filmpje maken iedere keer als je wilt gaan navigeren, zodat de dealer het probleem ook kan zien, als je daar bent zal alles wel gewoon werken, die pech heb ik ook altijd.. :)

Rallye

Forumguru
Voor mensen die toch nog zouden willen helpen is het misschien goed om te weten welke Octavia (en dus welke Columbus) je hebt.

widojo

Actief lid
Nog een lotgenoot met van die vage Columbus klachten.

Heb jij wel eens dat er:
a) kort een melding "storing in jukebox" op de Columbus wordt weergeven
b) Columbus bij het starten van de auto muziek van de aux poort wil weergeven ipv de jukebox en er dus geen geluid is?
Deze punten heb ik namelijk zo af en toe en ik heb de afgelopen 2 jaar een paar keer gehad dat de navigatie het niet deed omdat de kaart niet werd gevonden.
Knoppen drukken of auto opnieuw starten en alles werkt weer.

Ik neem aan dat als jouw probleem zich voordoet de radio en andere (menu) functies wel normaal zijn te bedienen zodat een defect touch scherm is uit te sluiten. Ik vermoed dan dat Columbus niet met de opslageenheid (harddisk) communiceert.
Tenzij er een fout is gelogd in Columbus zal de garage er wijs naar kijken, uitlezen en een firmware upgrade doen, maar of het helpt......
Instructies van PON zijn overduidelijk, dit soort vage klachten zijn geen reden tot vervanging. Neemt niet weg dat je dit wel moet melden en bovenal, laat de garage deze klacht vastleggen ook al vinden ze geen probleem of oorzaak.

Los van deze meldingen/problemen heb ik ook dat de achter luidsprekers met enige regelmaat niet werken. Even knop media en dan weer radio drukken en alles weer 100%. Stiekem hoop ik dat jou dit ook bekend voorkomt.

Fred Snoek

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds gisteren het zelfde probleem.
Plots niet meer mogelijk om adres in te geven.
De auto is nu twee weken oud, zeer vervelend dus.
Ben momenteel op vakantie in Duitsland dus extra vervelend.

Enig mogelijkheid om ergens naar te navigeren is om tijdens in gave van het gewenste adres te kiezen voor de optie "op kaart" in plaats van op adres. Hierna is het mogelijk om een plaatsnaam in te geven en dan te starten.

Na de vakantie naar de dealer want dus is dus goed #$%#$%%#$

Bv202

Nieuw lid
Wat ik me afvraag @Bv202 , kun je dan ook op stem geen bestemming meer invoeren?

Jawel, dat gaat wel. Maar zo'n stemherkenning werkt natuurlijk niet altijd even goed.

Hallo,
Ik heb sinds gisteren het zelfde probleem.
Plots niet meer mogelijk om adres in te geven.
De auto is nu twee weken oud, zeer vervelend dus.
Ben momenteel op vakantie in Duitsland dus extra vervelend.

Enig mogelijkheid om ergens naar te navigeren is om tijdens in gave van het gewenste adres te kiezen voor de optie "op kaart" in plaats van op adres. Hierna is het mogelijk om een plaatsnaam in te geven en dan te starten.

Na de vakantie naar de dealer want dus is dus goed #$%#$%%#$
Yup, dat heb ik dus ook. Goed te horen dat ik niet de enige ben.

Het vreemde is dat het echt willekeurig lijkt: soms werkt het wel, soms niet. Het systeem lijkt zich te resetten na enkele uren niet gereden te hebben.

Fred Snoek

Nieuw lid
Hallo Bv202,

Klopt heb ik ook, na de auto een paar uur niet te gebruiken werkte in gave van een adres eenmalig, daarna was het bij volgende poging weer voorbij.
Heb harde reset geprobeerd door aan uit knop 10 sec ingedrukt te houden maar ik had niet het idee of dat de juiste manier van resetten is.

Straks maar weer eens kijken hou de navigatie er vandaag over denkt.

Ik zoek nog even verder naar de reset mogelijkheden.
Ik heb hier alleen slecht internet dus een beetje lastig.

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb zo'n soort probleem wel met de navigatie van mijn Mondeo gehad destijds. Na het updaten/opnieuw laden van de software was het weg.
Misschien een optie om te updaten, ook als de software up to date is?

Fred Snoek

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Vandaag het volgende geprobeerd:
- Ga naar Nav scherm,
- Houdt aan/uit knop minimaal 10 seconden ingedrukt (Columbus voert een reset uit),
- Opnieuw opstarten (inschakelen),
- Systeem rustig laten opstarten (alle meldingen afwachten),
- Naar Nav scherm gaan en ongeveer een minuut wachten voordat je een route gaat kiezen,

Bij mij werkt het systeem nu weer normaal. Het lijkt erop dat als na starten van het systeem er te snel een route wordt geprogrammeerd het fout gaat.

Bovenstaande is een misschien een manier om alles weer werkend te krijgen maar er zal zeker een gesprekje met de dealer volgen want dit is natuurlijk niet normaal.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

Tom D

Actief lid
Hallo Bv202,

Klopt heb ik ook, na de auto een paar uur niet te gebruiken werkte in gave van een adres eenmalig, daarna was het bij volgende poging weer voorbij.
Heb harde reset geprobeerd door aan uit knop 10 sec ingedrukt te houden maar ik had niet het idee of dat de juiste manier van resetten is.

Straks maar weer eens kijken hou de navigatie er vandaag over denkt.

Ik zoek nog even verder naar de reset mogelijkheden.
Ik heb hier alleen slecht internet dus een beetje lastig.

Misschien off-topic, maar ik stel de vraag gewoon: bij de Columbus twee kan ik wel de vier postcodecijfers ingeven als bestemming, maar niet de letters. In mijn vorige auto was dat wél mogelijk en dat zorgde ervoor dat ik altijd razendsnel kon navigeren tot "ongeveer" mijn reisbestemming. Weet iemand of dit gewoon niet kan bij de nieuwe Columbus, of dat ik het nog niet begrijp?

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik heb ook de clumbumbus [!].
Groot scherm, grafisch mooi, automatisch dimmend, mooi.
Maar te traag, ben soms sneller op de kruising dan het display aangeeft. Zelfs in de stad.

Is dit ding nou écht beter dan mijn VDO-Dayton 2-D graphics van 2004 in de radio met CD ingebouwd?
Voor wat dat ding doen moet, nee. Niet echt. Ehhh... Nou ja, vooruit dan maar: écht niet!

Het apparaat is later door/via de dealer ingebouwd, is dus niet gekoppeld aan het serienummer van de auto.
Hoe kan ik deze dan opwaarderen? Dealer maar vragen???
Want zelfs enkele bestaande snelwegen in Duitsland staan er niet op.
Constant foute snelheidsaanwijzingen. Rijdend op de snelweg: 50km! Ja troel [de stem heet Saskia] da's de weg er onder en niet geprogrammeerd!
10 jaar verdere ontwikkeling....... De heren ingenieurs/vernuftelingen snappen het nog niet helemaal vrees ik. :mad:

Trouwens, alle data van iedereen die in Amsterdam CENTRUM wil rijden is verouderd per november 2016 !!!
De Spuistraat uit moet je terug naar de Nieuwezijds Voorburgwal. Geen doorgaande route beschikbaar.
De Vijzelstraat is doodlopend bij de Munt.
Amstel tussen Blauwbrug (Bij de Stopera) en Munt éénrichtingsverkeer richting Damrak/Dam/CS.
Ook een stuk Prins Hendrikkade is afgesloten. Vermoedelijk i.v.m. werkzaamheden aan de trambaan.
Meer omleidingen/afsluitingen zullen wel volgen. Sterkte in de stad!!! :angry:

Ze staan NIET op Google Maps, wel op de Tom Tom Tom Tom.

Rallye

Forumguru
Volgens mij moet hij bij inbouw gekoppeld worden aan de auto, toch? Krijg je geen nieuwe kaarten te zien als je je VIN op de betreffende site intoetst? Dan zou je ook nog naar de VW-kaarten kunnen uitwijken (Discover Pro voor jouw bouwjaar).

De door jou aangeven wijzigingen staan (hopelijk) in de update van november 2017.....
Overigens moet je in dat deel van Amsterdam niet met de auto willen zijn.:D

Bovenaan Onderaan