Problemen Cruise control

Smit

Nieuw lid
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn fabia 1.9 TDI 2008. Bij het heuvelaf rijden van de auto ( ook van een klein kort heuveltje) met de cruise control aan begint de auto te schokken. Net alsof hij niet voldoende diesel krijgt. Je voelt de auto gewoon telkens inhouden en dan weer vooruit schieten.

Navraag bij de dealer zegt men dat dit een productfout zou zijn. Een software-update is er volgens de skoda dealer niet. Volkswagen dealer geeft aan dat dit stoten absoluut niet zou mogen. Maar verwijst terug naar de skoda dealer ivm garantie.

Weet iemand waardoor deze problemen worden veroorzaakt. Of heeft iemand dezelfde problemen met een 1.9 tdi.

Hoor het graag
 
Herkenbaar euvel! Ik heb dat ook gehad met mijn vorige auto (Seat Ibiza 1.9 TDI uit 2008 nieuw type). Ook bij gas loslaten in 2e of 3e versnelling schokte hij regelmatig. Ik heb er meermalen naar laten kijken door verschillende dealers, maar conclusie was steeds dat zij het niet konden reproduceren. Het probleem deed zich niet continue voor (soms hielp motor uit- en weer inschakelen).
 

Smit

Nieuw lid
HAllo,

Het probleem is echter niet dat dit alleen in de 2e en 3e versnelling voorkomt maar in alle versnellingen als men heuvelaf rijdt. De Dealer kan het probleem wel reproduceren (doet het namelijk altijd) alleen men geeft aan dat dit bij de auto hoort. Dit lijkt mij toch niet. Kent iemand anders dit probleem ook en wat is hieraan gedaan.
 

Huibert

Forumguru
Die van mij, fabiaII 1.9 met 165k, doet dit ook regelmatig. Is de ene keer erger dan de andere keer, wanneer ik wanneer hij goed warm is enkele keren vanaf 2000 tot krap 4000 toeren doortrek wordt het aanzienlijk beter. Denk dat het te maken heeft dat de schoepen van de turbo dan niet meer perfect licht lopen. Na de zomervakantie afgelopen jaar, lange stukken 170+, is het een tijdje geheel weg geweest.
 

Chatslet

Forumguru
Misschien inderdaad de turbo. Als ik het goed heb, zit er een variabele geometrie turbo in. Het verstelmechanisme daar van kan vol lopen met roet en andere rotzooi waardoor het niet meer vloeiend kan bewegen of gewoon helemaal vast staat. Dit heeft inderdaad schokken en stoten als gevolg. Door een stevige rit over de autobahn kan dit inderdaad weer wat schoner worden. Toch is het beter om het met de hand schoon te maken.
 

dendek

Lid
Had van de week een cruise control met de hik , sloeg soms een beetje over als of hij uit en gelijk weer aan gingi heel vreemd komt dat hier bekent voor?
 

Smit

Nieuw lid
Het probleem van de turbo zou kunnen. Moet zeggen dat hij bij warm weer het meer doet. Je ziet de verbruiksmeter ook gekke dingen doen van 2 of 1.5 liter op de 100 naar 20 liter op de 100. Het is net of je heel abrupt het gas eraf haalt. De Skoda dealer geeft aan probleem niet te kennen en geeft aan dat dit een type probleem is. Nou niet dus. Onlangs andere 1.9 tdi gereden geen problemen. Ook VW garage geeft aan dat dit absoluut niet mag. Toch maar eens even overleggen met de Skoda dealer ga hier niet mee akkoord Auto zit nog in de garantie Als iemand nog ideen heeft dan hoor ik het heel graag.
 

Mer

Nieuw lid
Ik heb gisteren een Seat Ibiza 1.9 tdi (105pk) 2008 nw model gekocht en ik heb dezelfd probleem ervaren zonder cruise control. Door te googlen ben ik op dit forum gekomen.
Bij elke klein helling die ik afrijd schokt de motor of houdt in.
Daarvoor VW Passat 1.9 2004 (101 pk gechipt naar 135pk) 5 jaar gereden en dit nooit gehad. Het voelt niet alsof het een productiefout is en voelt dus niet alsof het hoort.
Ik ga het zsm na laten kijken en dan post ik mijn bevindingen.

gr
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij elke klein helling die ik afrijd schokt de motor of houdt in
Inhouden is wel logisch bij helling-af, schokken niet...

Probeer ook eens wat er gebeurt als je zelf (dus "voetmatig") gas geeft en bij helling-af je voet een beetje lift om de snelheid niet te laten oplopen - gebeurt dan hetzelfde? Zo ja, dan ligt het dus niet aan de cruisecontrol en zal het wellicht eerder in de brandstoftoevoer of turbo gezocht moeten worden.
 

Mer

Nieuw lid
Hi Canon-Eye,

bedankt voor je reactie. Het gebeurt juist zonder cruise control als ik gas afneem idd om geen extra snelheid te maken. Het lijkt alsof de motor even een miliseconde stil valt, dus een schokkend gevoel.
Zelf dacht ik al aan brandstof toevoer, maar zal ook de turbo na laten kijken.
Kan het ook evt te maken hebben met motorophanging?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gebeurt juist zonder cruise control als ik gas afneem idd om geen extra snelheid te maken
Ah...
Ik stond even op het verkeerde been omdat je probleem verschijnt in dit topic "Problemen Cruise Control", vandaar mijn reactie (als vrij intensief CC-gebruiker sinds jaren '80).

Een losse motorophanging is niet de eerste oorzaak waar ik aan denk in dit geval. Dat zou m.i. eerder leiden tot een voel- en/of hoorbare bonk bij lastwisseling (gas los/gas in) dan tot uit zichzelf schokken (=afwisselend wel/niet inhouden) van de motor.
Het zou misschien wel een gevolg van het schokken kunnen zijn, maar dan zou dit toch behoorlijk hevig moeten zijn en al heel lang voorkomen.
 

Mer

Nieuw lid
Ik heb de auto gisterenmiddag gehaald dus ik moet het verder onderzoeken en testen.
Ik ga zometeen maar eerst even bij de dealer langs.

Heel erg bedankt voor de input en als ik wat meer weet dan zal ik het posten.

gr
 

Vlaar032

Senior Member
Bij mijn Fabia treedt enig stotteren rond de 2000 toeren ook op, het lijkt bij vochtig weer beter merkbaar te zijn. In elk geval voel ik het in de 4e en in 5e versnelling. Hij heeft bijna 180000 km, EGR klep is schoon gemaakt, maar zou dat het turbo afstel mechaniek kunnen zijn? Zit daar trouwens bij de elektronica misschien een mechanisch/motorisch geregelde 'potmeter' in?

Het is ook beter te merken als ik op de cruise control rij.

Het is een 1,4 TDi 3 cylinder maar niet de Greenline versie.
 

passatboy

Forumguru
laat de wagen eens uitlezen misschien komt er dan toch het een en ander boven , kan van alles zijn , turbo vuil , vacuum lek , vuile brandstof filter , slechte luchtmassameter , egr stuk of lek , soms kan het zijn dat ie er zelfs een intermittend fout op geeft ,
 

Vlaar032

Senior Member
OK @passatboy thx, da's op naar de Skoda dealer, zal ik een afspraakje maken. PS is het dan ook zo dat storingen worden opgeslagen zonder dat het motor-lampje op het dashboard gaat branden?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan