Problemen grootlichtassistent na vervanging voorruit .

dirkie996

Forumguru
Onlangs de pech gehad van 'n steentje in de voorruit te krijgen. Het ontstane sterretje kon niet gerepareerd worden, daar 't op minder dan 6 cm van de rand v/d voorruit bevond.
Omniumverzekering gecontacteerd, en die hebben blijkbaar 'n overeenkomst met Carglass, om de ruit te laten vervangen. Moest ik dit bij m'n reguliere dealer laten uitvoeren, zou dit me 20% van de factuur( 900€) kosten.
Dus nieuwe voorruit laten steken bij Carglass. Eerste wat me opviel bij ophalen van de wagen, dat 't precies helderder was aan de bovenkant van de ruit. Documenten meegekregen van hercalibratie camera en garantiebewijs.
De eerste keer dat ik in 't donker reed, bemerkte ik dat de grootlichtassistent niet meer werkte, en m'n vrouw merkte op dat de automatische ruiten wissers trager reageerden dan voor de vervanging.
Terug contact opgenomen met Carglass, maar die vonden geen foutmelding en zodoende hebben ze besloten dat er 'n nieuwe originele ( wat bij de huidige vervanging, niet zo was) voorruit van Skoda wordt gemonteerd. Wel goede service van hen, maar had liever gehad, dat ze er direct 'n originele ruit instaken.
Hopelijk worden daarmee de cameraperikelen opgelost.
Blijkbaar heb ik hier ergens 'n identiek probleem ooit gelezen met 'n Superb.
 

dirkie996

Forumguru
Vanuit ‘t standpunt van Carglass, zeker. Maar voor mij is dit minder: 2 maal auto binnen doen( tijdverlies), hopelijk geen schade bij demontage/ montage want 2 maal ‘n ruit vervangen in 14 dagen, daar zit niemand op te wachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Leermomentje dus: bij voorbaat met verzekering én ruitenboer uitdrukkelijk afspreken dat je uitsluitend genoegen neemt met een merk-originele ruit. Voorkómen is beter...
 

Tees

Donateur
Carglass, tsja...die proberen zo veel mogelijk geld uit de zakken van de verzekeraars te kloppen denk ik wel eens...en datdoen ze ontzettend goed!
Wel heel kwalijk dat ze dan ook nog eens geen originele ruit plaatsen...
 

Captain Hook

Forumguru
Rijst natuurlijk de vraag; wat is een 'originele' ruit?
Want één ding is zeker, VAG maakt geen autoruiten... Dat doen de (auto)glasruiten fabrikanten.

Zou de eis/voorwaarde niet beter kunnen zijn dat er een ruit geplaatst wordt die precies voldoet aan de voorgeschreven specificaties?
En met alle die digitale snufjes van tegenwoordig, wordt de afhankelijkheid van allerlei devices die op/achter/voor/naast die ruit zitten, alleen maar erger.
Denk trouwens dat de gemiddelde Skoda garage niet eens een autoruit kan/mag plaatsen. Ze hebben daar gewoonweg de tools niet voor.
 

EdK

Forumguru
Blijkbaar heb ik hier ergens 'n identiek probleem ooit gelezen met 'n Superb.
Ongetwijfeld !
Maar je verhaal is zeker niet vreemd voor me.
Jaarlijks worden er redelijk wat ramen vervangen in onze bedrijfswagens.
En er is altijd wel wat aan de hand.
Voorruit met antenne en is vervangen en geen radio ontvangst hebben......... ohhhh verkeerde ruit zonder antenne
Ruitverwarming , en bij eerste rit denk je van wat is die ruit helder......... ohhhhh wacht is even mis de draadjes.
Druk je de knop in voor ruitverwarming en is zekering gesprongen..
Of bij eerste regenbui dat het water naar binnen stroomt , mmmmm toch wat kit ergens vergeten ??
Dit laatste bij kennis tot 2x aan toe, voordeel was wel dat hij daarna gratis paddo's had voor een soepje.....

Nee bij de RR was ik aan een nieuwe ruit toe en heb toen een deal kunnen maken met de dealer...
Kwam er voor mij op neer dat ik zelfde kwijt was dan dat ik bij carglass kwijt was geweest...
Hoe de dealer het heeft gedaan maakt me niet uit, maar had goede ruit in één keer en ook nog droog gebleven
 

Mischa-superb

Forumguru
Ik doe dit werk zelf ook al 20 jaar. En nee niet bij carglass... maar probleem zit hem niet in het raam naar in de montage van de regensensor. Daar zit namelijk ook je licht sensor in.
Dus laat niet zomaar je raam vervangen voor een 2de keer. Probleem zit echt in je sensor en nee storing heeft hij niet zomaar, dat gebeurt pas als de sensor echt stuk is of de bedrading geraakt bij demontage van de ruit.
 

Tees

Donateur
Ik heb 1x een nieuwe ruit moeten laten plaatsen bij de Faab (gelukkig zonder electronica in/achter de ruit), en ik ben ver weg gebleven van Carglass, man wat zijn die een partij duur. Ik heb voor zo'n beetje de helft van de prijs eenzelfde A-merk ruit erin gekregen (door een monteur die 15 jaar bij Carglass gewerkt had). Carglass leeft echt van verzekeringen, als je t zelf moet betalen is t echt niet leuk meer...
 

Mischa-superb

Forumguru
En de reacties betreft origineel... origineel is alleen een logo. Ruiten komen allemaal uit de zelfde fabriek ook al zijn er meerdere merken..pilkington, safevue ,Saint corbain gardiuan enz... enige verschil is logo!

Alleen origineel is mooier omdat het dan net is alsof er nooit wat met het raam gebeurt is.
Alleen dealer mag origineel plaatsen... wij mogen het ook wel maar de klant moet dan zelf het verschil bijleggen... en dan wil je wel " aftermarket "
 

CharlesTucker

Forumguru
In een grijs verleden ben ik wel een paar keer bij carglass geweest, of zij bij mij met de mobile service. Een keer bij een ruitvervanging de verkeerde ruit geleverd gekregen (zonder donkere rand bovenin), dat werd zonder gezeur wel weer rechtgezet, maar het is toch handiger als ze het in een keer goed doen. Altijd wel nette lui, de werkplaatsen waar ik kwam zien er ook uitstekend uit. Dat was overigens allemaal met de lease-Zafira, dus lang geleden. Dat ding had wel vaak last van steentjes op de voorruit, dat scheen te komen doordat de ruit wat rechterop staat dan bij de Octavia's. In 10 jaar Octavia pas een keer ruitschade bij de hand gehad, en dat is netjes door de dealer opgelost (ik heb een Skoda verzekering, dus dan moet/mag je naar de dealer met ruitschade, die daar zelf verbaasd over was).
 

Okki

Donateur
Heel vaak een code met laatste 2 cijfers van het productie jaartal.

Daar werd ik op gewezen toen bleek dat mijn Touran een schade auto was. Ramen in deur rechtsachter, ruitje daarachter en achterklep hadden een andere code dan de andere ruiten.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb in het verleden een keer begrepen dat de ruiten (met en zonder logo) hetzelfde zijn, maar dat inderdaad alleen de dealer de ruiten met Logo's geleverd krijgt.
Schijnt dat de ruiten per batch worden gemaakt en dat vervolgens halverwege de productie van de batch het stempeltje van het logo wordt toegevoegd/verwijderd.

Voorruit bestellen op kenteken / VIN-nummer schijnt moeilijk te zijn, vooral als de auto net ronde een modeljaarwissel is geproduceerd:
Ik had in het verleden een Peugeot 206SW waar een nieuwe ruit in moest; uiteindelijk kwam de mobiele service met 3 verschillende ruiten voorrijden met allemaal verschillende uitsparingen en houders voor licht- & regensensor, waarbij er gelukkig eentje de juiste was...

Leuk verhaal was nog wel dat de beste man mij vertelde dat ik een aantal uren moest wachten zodat de lijm goed uit kon harden. Op zich niets mis mee met zo'n opmerking, maar wat hij daarna vertelde maakte mij wel aan het lachen:
"Want meneer, als u een aanrijding krijgt en de airbags schieten uit, kan de voorruit eruit worden geblazen en dan kunt u natuurlijk niet verder rijden..!"

Toen heb ik hem even aangekeken en gevraagt of hij echt dacht dat je serieus nog met een wagen zou kunnen rijden na een ongeluk waarbij de airbags zouden worden geactiveerd...
 

Antera

Donateur
En de reacties betreft origineel... origineel is alleen een logo. Ruiten komen allemaal uit de zelfde fabriek ook al zijn er meerdere merken..pilkington, safevue ,Saint corbain gardiuan enz... enige verschil is logo!

Alleen origineel is mooier omdat het dan net is alsof er nooit wat met het raam gebeurt is.
Alleen dealer mag origineel plaatsen... wij mogen het ook wel maar de klant moet dan zelf het verschil bijleggen... en dan wil je wel " aftermarket "

De sensor is ook het probleem niet. Deze werkt prima en na vervangen ruit niet meer. Dan gaat het toch ergens mis met de ruit lijkt mij. Tevens moet er ook niet vergeten worden om de gelpad te plaatsen na vervangen voorruit. De sensor moet namelijk tussen de ruit en de sensor wel voorzien zijn daarvan. Maar ook al diverse malen lane assist storingen en problemen gezien omdat de verschillende ramen toch een andere structuur had waardoor de camera een "diffuse" beeld kreeg en de lane assist vreemd ging reageren.

Ook camera's niet goed terug geplaats hebben we ook al gezien. Ze lossen het in ieder geval altijd super op maar hoor het toch best vaak voorbij komen.
 

Mischa-superb

Forumguru
De sensor is ook het probleem niet. Deze werkt prima en na vervangen ruit niet meer. Dan gaat het toch ergens mis met de ruit lijkt mij. Tevens moet er ook niet vergeten worden om de gelpad te plaatsen na vervangen voorruit. De sensor moet namelijk tussen de ruit en de sensor wel voorzien zijn daarvan. Maar ook al diverse malen lane assist storingen en problemen gezien omdat de verschillende ramen toch een andere structuur had waardoor de camera een "diffuse" beeld kreeg en de lane assist vreemd ging reageren.

Ook camera's niet goed terug geplaats hebben we ook al gezien. Ze lossen het in ieder geval altijd super op maar hoor het toch best vaak voorbij komen.

Maar als bij montage of demontage er een fout is gemaakt kan de sensor niet juist gemonteerd of zijn beschadigt.. zijn zoveel mogelijkheden waardoor het fout is gegaan. Ik adviseer je alleen zodat het raam niet gelijk onnodig weer gedemonteerd hoeft te worden.
 

dirkie996

Forumguru
Zo, gisteren opnieuw 'n nieuwe voorruit ( originele van bij Skoda ) laten monteren bij Carglass.
Eerste indruk: die is precies toch iets meer getint bovenaan. Verder netjes afgewerkt, maar verhaal van werkplaatsverantwoordelijke ( andere dan vorige keer) vond ik wel 'n beetje raar. Die vertelde me, dat ie zelfs geen grootlicht-assistent vond, in z'n uitleestool. Ik kreeg wel 'n attest dat de camera opnieuw gekalibreerd werd.
Resultaat: grootlicht-assistent werkt terug naar behoren, alsook de lane-assistent.
Dus het verhaal van verschil in ruiten, waar of niet waar, ik weet 't niet, maar bij mij werkt alles terug naar behoren
 
Bovenaan Onderaan