Problemen lambdasonde(-verwarming)

  • Onderwerp starter Deleted member 4635
  • Startdatum
D

Deleted member 4635

Hallo,

Al geruime tijd sinds de aankoop van mijn Skoda Fabia (2003, 1.4MPI) volg ik dit forum om een en ander aan mijn auto aan te passen. Naar alle tevredenheid kon ik tot nu toe alles komen te weten wat ik nodig had. Nu ik er met behulp van reeds geplaatste topics niet meer uitkom, hier mijn probleem:

Een aantal weken na aanschaf van mijn Fabia begon een storingslampje te branden. In de dagen hierop heb ik een OBD-kabel besteld om de boel eens uit te lezen.
Hierbij kwam ik op de volgende meldingen: 16825, Brandstofdamp afzuigsysteem en 17526, cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit.

Welnu, ik probeer eerst de laatste code aan te pakken. Ik heb de lambdasonde doorgemeten, en kom bij variërende toerentallen op meetwaarden tussen de 0,3 en 0,6V, met enkele uitschieters tot 0,7. Mijn conclusie (correct me if I'm wrong): Sonde kapot. De sonde heb ik vervangen voor een nieuwe, boordcomputer gereset, maar de melding blijft. Vervolgens ben ik maar eens gaan kijken naar de verwarming van de Sonde. Stekker los, multimeter eraan en op contact: 3,7V. Na het starten van de auto, 0V... Geen verwarming zou in mijn ogen de foutmelding heel goed kunnen veroorzaken? Logisch gevolg van deze conclusie is het volgen van de kabels, op zoek naar draadbreuken. Voor zover ik kan zien, zijn deze er niet t/m de doorvoer boven de motor, hier "verdwijnt" de kabel in een bundel.

Heeft iemand enig idee, (of nog liever, de oplossing!) voor mijn probleem?

Alvast bedankt!

Jehan Hoekstra
 

darkprojectx

Forumguru
foutcode: 16825
Brandstofdamp afzuigsysteem stroming onjuist


Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Stroomcircuit tussen ECU en EVAP niet in orde
  • Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) zit vast of is defect
  • Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) zit vast of is defect
  • Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing defect
  • Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis
  • Lek in de inlaat
Mogelijke oplossingen:
  • De oplossing bij deze foutcode is vaak niet zo makkelijk te vinden. begin met de brandstofdop opnieuw en goed vast te zetten, reset de foutcode en kijk het een paar dagen aan
  • Check op lek in de inlaat
  • Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
    • Perform Output Test
  • Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
  • Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
    • Perform Basic Setting
  • Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)
Extra info:
  • Het brandstofdamp afzuigsysteem bestaat uit vele onderdelen, o.a. de brandstofdop, brandstofleidingen, opvangbak en kleppen. Het brandstof afzuigsysteem voorkomt het vrijkomen van brandstofdamp naar de buitenlucht. Die brandstofdampen worden via leidingen naar een opvang geleid. Later, wanneer de motor op temperatuur is, opent een klep en worden die dampen de motor in gestuurd.

foutcode: 17525
cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit kortsluiting naar massa


Mogelijke verschijnselen:
  • Onbekend
Mogelijke oorzaken:
  1. de verwarming van de lambdasonde voor de KAT is defect (onderbroken circuit). Hierdoor zal het lang duren voordat de lambdasonde gaat regelen omdat ie niet op temperatuur komt.
Mogelijke oplossingen:
  1. kontroleer en repareer de bedrading en aansluitingen (is heel lastig meten op zo'n lambda sensor en dit moet je niet zo maar met een multimeter doen, gebruik een scope.)
  2. plaats nieuwe sonde
 

Ronnie

Forumguru
Welke van de 3 motorvarianten heb je?

AME AQW of AZF ? Kun je vinden voor in het instructieboekje, of in de kofferbak onder de mat op de sticker links.....
 
D

Deleted member 4635

Ronnie, het gaat om een AQW. Wat is het verschil hierin trouwens?

Darkprojectx, ik ben bekend met de Gerritspeek-website. Het gaat hier overigens om 17526, "onderbroken" foutmelding.

Jehan
 

Ronnie

Forumguru
@ Jehan Hoekstra : Stuur me even een PM met je mailadres, dan stuur ik je het schema van de AQW.
 
D

Deleted member 4635

Update:

Inmiddels is na hulp van het electrische schema van Ronnie gelukt de storing met de Lambdasonde op te lossen. Na verschillende dingen doorgemeten te hebben, kon ik alleen maar de conclusie trekken dat er een kabelbreuk zat voor de laatste lambdasonde. Ik heb een andere kabel getrokken van de lambdasonde voor de katalysator, richting de sonde na de katalysator. De foutcodes zijn verwijderd en in dat stukje lijkt alles prima.

Nu blijf ik zitten met de andere foutmelding. Mijn "16825, Brandstofdamp afzuigsysteem" blijft steeds opduiken. Het bijbehorende lampje is na het verwijderen van de melding twee dagen weggebleven, maar blijkbaar met veel heimwee, aangezien hij nu weer aanwezig is.

Ik had gehoopt dat beide meldingen afkomstig waren van een slechte lambdasonde, maar helaas. Het ziet er naar uit dat ik weer een paar avondjes uit moet trekken.

Hoe en wat het brandstofdamp afzuigsysteem werkt, ik heb werkelijk geen idee. Iemand die mij wat op weg kan helpen? Mogelijke oorzaken?

M.v.g. Jehan Hoekstra
 

Ronnie

Forumguru
Dit zal een probleem met de magneetklep N80 zijn, deze zit op het motorblok en verbindt de tankontluchting met het inlaatspruitstuk.
Krijgt de spanning via zekering no 24 en het brandstofpomprelais no 15, stekker van de klep(ronde onderdrukdoos, zo'n 5 cm diameter) afhalen en kijken of er spanning komt bij draaiende startmotor; ook de inwendige weerstand van de klep meten, dit moet zo'n 22-30 ohm zijn. Wordt dit niet gehaald en is er wel spanning op de stuurdraad dan moet de klep vervangen worden.
Succes!
 
D

Deleted member 4635

Ik heb de klep doorgemeten, en deze heeft een normale weerstand (23 ohm).
Het voltage dat ik meet bij draaiende motor is 2,7V. Hoort hier een standaard 12V op te staan? Of is dit een stuurstroom voor de klep?
Ook bij de zekering meet ik dezelfde 2,7V.

M.v.g.
Jehan Hoekstra
 

Ronnie

Forumguru
We komen al dichterbij.....
Volgens het schema komt de voeding rechtstreeks van het brandstofpomp relais, 1,5 mm2 BLAUW zekering 24 ingaand 12V.
Zekering uit pin 24A ,12V op Zwart/gele draad 1,5mm2, deze gaat naar een rode 11 polige stekker op het schutbord in de motorruimte, pin2, wijzigt dan naar kleur blauw/zwart en gaat naar de klep N80. De andere draad op de klep is dan lila/rood en deze gaat naar de J361, regelapparaat voor Simos (Siemens ECU)

Als cunclusie van de lage spanningen zou ik toch zeggen dat er toch ergens een rotte multistekker zit......( de rode en de witte op het schutbord misschien?) Toch eens nakijken of inspuiten/schoonmaken......
 
D

Deleted member 4635

Ronnie, heb je misschien dit schema voor mij? Dat maakt het allemaal wat visueler. De stekkerverbinding waar je het over hebt, die zit volgens mij achter de ruitenwissermotor? Dit zit allemaal redelijk weggestopt en zijn meer doorvoeren dan stekkers... Ik kan hier verder ook weinig aan loshalen.

Jehan
 
D

Deleted member 4635

Afgaande op het elektrisch schema, ga ik ervan uit dat de klep wel goed is. Prima weerstand, en na het doormeten van het gehele circuit, tref ik geen kabelbreuk aan. Overal meet ik keurig de accuspanning. Ik heb de boordcomputer nogmaals gereset en de foutmelding wederom verwijderd, het lampje is sinds zaterdagmiddag niet meer aangeweest... Ik hoop dat het zo blijft, ik raak redelijk uit mijn opties volgens mij!

Tot zover bedankt!
 
Bovenaan Onderaan