D
Deleted member 4635
Hallo,
Al geruime tijd sinds de aankoop van mijn Skoda Fabia (2003, 1.4MPI) volg ik dit forum om een en ander aan mijn auto aan te passen. Naar alle tevredenheid kon ik tot nu toe alles komen te weten wat ik nodig had. Nu ik er met behulp van reeds geplaatste topics niet meer uitkom, hier mijn probleem:
Een aantal weken na aanschaf van mijn Fabia begon een storingslampje te branden. In de dagen hierop heb ik een OBD-kabel besteld om de boel eens uit te lezen.
Hierbij kwam ik op de volgende meldingen: 16825, Brandstofdamp afzuigsysteem en 17526, cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit.
Welnu, ik probeer eerst de laatste code aan te pakken. Ik heb de lambdasonde doorgemeten, en kom bij variërende toerentallen op meetwaarden tussen de 0,3 en 0,6V, met enkele uitschieters tot 0,7. Mijn conclusie (correct me if I'm wrong): Sonde kapot. De sonde heb ik vervangen voor een nieuwe, boordcomputer gereset, maar de melding blijft. Vervolgens ben ik maar eens gaan kijken naar de verwarming van de Sonde. Stekker los, multimeter eraan en op contact: 3,7V. Na het starten van de auto, 0V... Geen verwarming zou in mijn ogen de foutmelding heel goed kunnen veroorzaken? Logisch gevolg van deze conclusie is het volgen van de kabels, op zoek naar draadbreuken. Voor zover ik kan zien, zijn deze er niet t/m de doorvoer boven de motor, hier "verdwijnt" de kabel in een bundel.
Heeft iemand enig idee, (of nog liever, de oplossing!) voor mijn probleem?
Alvast bedankt!
Jehan Hoekstra
Al geruime tijd sinds de aankoop van mijn Skoda Fabia (2003, 1.4MPI) volg ik dit forum om een en ander aan mijn auto aan te passen. Naar alle tevredenheid kon ik tot nu toe alles komen te weten wat ik nodig had. Nu ik er met behulp van reeds geplaatste topics niet meer uitkom, hier mijn probleem:
Een aantal weken na aanschaf van mijn Fabia begon een storingslampje te branden. In de dagen hierop heb ik een OBD-kabel besteld om de boel eens uit te lezen.
Hierbij kwam ik op de volgende meldingen: 16825, Brandstofdamp afzuigsysteem en 17526, cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit.
Welnu, ik probeer eerst de laatste code aan te pakken. Ik heb de lambdasonde doorgemeten, en kom bij variërende toerentallen op meetwaarden tussen de 0,3 en 0,6V, met enkele uitschieters tot 0,7. Mijn conclusie (correct me if I'm wrong): Sonde kapot. De sonde heb ik vervangen voor een nieuwe, boordcomputer gereset, maar de melding blijft. Vervolgens ben ik maar eens gaan kijken naar de verwarming van de Sonde. Stekker los, multimeter eraan en op contact: 3,7V. Na het starten van de auto, 0V... Geen verwarming zou in mijn ogen de foutmelding heel goed kunnen veroorzaken? Logisch gevolg van deze conclusie is het volgen van de kabels, op zoek naar draadbreuken. Voor zover ik kan zien, zijn deze er niet t/m de doorvoer boven de motor, hier "verdwijnt" de kabel in een bundel.
Heeft iemand enig idee, (of nog liever, de oplossing!) voor mijn probleem?
Alvast bedankt!
Jehan Hoekstra