Problemen met Parking Distance Control

Ik heb sinds een aantal weken problemen met mijn Parking Distance Control. Zo ineens begon hij kuren te krijgen.

Op het moment dat ik de auto in de achteruit zet gaat de PDC werken. Hij geeft direct aan dat er zich een obstakel rechts voor de auto bevindt. En dat terwijl de ruimte om de auto heen helemaal vrij is. Ik ben hiermee naar de dealer gegaan en die hebben, na te hebben uitgelezen, parkeersensor nr. 3 (rechtsvoor midden) vervangen. Dit leek mij een logische keuze. Sensor nr. 3 gaf bij het uitlezen aan dat er een obstakel op 31 cm van de auto werd waargenomen terwijl de omgeving vrij was.

Eenmaal thuis gekomen bleek hij nog steeds hetzelfde te doen. Ik weer terug naar de dealer. Die hebben toen de kabel naar deze sensor vervangen omdat ze er vanuit gingen dat het dan een kabelbreuk zou zijn. Toen dit eenmaal ook was uitgevoerd bleek het probleem nog steeds niet helemaal verholpen. Ik zeg “niet helemaal” omdat de problemen nu soms wel en soms niet de kop opsteekt. De ene dag gaat alles weer als vanouds en een dag later begint hij rechtsvoor weer uit het niet te piepen.

Ik ben inmiddels weer terug naar de dealer geweest. Zij hebben aangegeven dat ze het e.e.a. gaan uitzoeken. Mogelijk dat de hele kabelboom zou moeten worden vervangen. Het irritante is dat de storing er soms wel en soms niet is. Dat maakt het zoeken erg lastig.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben.

Neptukker

Forumguru
Ik heb sinds een aantal weken problemen met mijn Parking Distance Control. Zo ineens begon hij kuren te krijgen.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben.

Yep, onze O2 kreeg een paar weekjes na aflevering dezelfde kuren. Het was steeds dezelfde sensor die dingen zag die er niet waren. Dit was makkelijk te zien omdat de sensorgegevens op de radio afgebeeld worden. Iedere keer hetzelfde dopje aan de voorkant. Dit gebeurde net zoals bij jou niet altijd, er was geen pijl op te trekken.
De garage heeft er naar gekeken door de computer uit te lezen. De computer had de storingsmelding opgeslagen. De sensor is vervangen en bij ons is het probleem niet wedergekeerd.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Superb. De auto is meerdere keren naar de garage gweest. Reset gehad. Eenmaal een sensor vervangen. Het probleem bleef echter na een aantal weken weer terugkomen. Bij een volgende reparatie bleken de sensoren verkeerd aangesloten te zijn geweest waardoor ze allemaal kapot waren. Volgens mij is uiteindelijk (een deel van) de bekabeling vervangen (en alle sensoren omdat ze opgeblazen waren). Sindsdien doet hij het weer. Heeft alles bij elkaar meer dan een jaar geduurd.

Rallye

Forumguru
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad. Het bleek aan de plastic nummerbordomlijsting te liggen. Die stak iets naar voren en zat in de "straal". Beetje bijbuigen en klaar.

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb ook problemen met de parkeersensoren achter.

Er zijn al 2 sensoren vervangen. Bij mijn kwamen de storingen alleen naar voren met vochtig/natte omstandigheden.

Vanmorgen was het weer zover.... er was echt geen object... maar wel piepen... wordt een beetje moedeloos van...

Even in de gaten houden.... mocht het structueel worden toch maar weer naar de dealer....

Dank voor de reacties tot zover.
Voor wat betreft jullie suggesties en opmerkingen:

Er zit geen folie of viezigheid aan de sensor. Bovendien zit er compleet nieuwe sensor in waardoor het onwaarschijnlijk is dat het hier aan zou liggen.

De suggestie dat de kentekenlijst te ver naar voren zou steken ga ik toch even wat serieuzer bekijken. Vreemd blijft dan wel dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet.

Ik heb ook niet kunnen ontdekken dat het aan vochtig weer o.i.d. zou kunnen liggen. De ene keer heeft hij kuren als het regent en de andere keer als het kurkdroog is.

Nogmaals dank voor het meedenken! :xyxthumbs: Als er nog meer ideeën of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag. Ik hoop namelijk niet dat ik roove258 achterna ga......

rbo

Senior Member
Heb je ook niet iets van staal of ander materiaal achter in je kofferbak liggen wat de oorzaak kan zijn?

Nee, er ligt niets bijzonders in de kofferbak. Bovendien is het de sensor aan de voorzijde van de auto die de problemen veroorzaakt.

Ik heb sinds een aantal weken dezelfde problemen. Begint te piepen zonder dat er ook maar iets in de buurt staat. Volgende week moet mijn auto voor beurt naar de garage en ze zouden het meteen nakijken. Ben benieuwd wat het is en zal het daarna hier melden.

Bovenaan Onderaan