Problemen met startonderbreker én portierslot.

tvdp

Lid
Hallo,

Ik heb twee vervelende probleempjes:
1 - De electronische startonderbreker wilt af en toe niet meer stoppen met onderbreken, zowel met de gewone als reserve sleutel.
Dit euvel heb ik al langer, maar na even wachten en opnieuw proberen ging het weer goed. Helaas moest ik afgelopen week wat langer wachten (20 min.) en constant maar blijven proberen, en dat na een avonddienst mét een collega op de bijrijdersstoel waarmee ik carpool, heel erg vervelend...
2 - Het slot van het linker vóórportier kan ik niet meer gebruiken. Net als probleem "1" weer op een locatie ver van huis (Disney Parijs), maar dan met mijn gezin.
Nadat ik de sleutel had gebruikt om de auto te openen bleef de sleutel in de horizontale stand, hierbij gingen alle ramen open, geen punt dit is normaal behalve op dat moment, want het regende. Ik moest met geweld de sleutel terugdraaien, hierna was de slot niet meer te gebruiken.

Heeft er iemand wel eens één van deze problemen gehad? Zoja, is het makkelijk "zelf" te verhelpen?

Dank u voor de aandacht.
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt waarschijnlijk een vochtprobleem in je linkerportier; deurbekleding erafhalen en alle stekkers reinigen en droogmaken (met name deze op de raammechanismemotor)
Wanneer alles weer droog en schoon is zal het probleem opgelost zijn.
Dit is trouwens een bekend Golf/Octavia euvel......
 

tvdp

Lid
Je hebt waarschijnlijk een vochtprobleem in je linkerportier; deurbekleding erafhalen en alle stekkers reinigen en droogmaken (met name deze op de raammechanismemotor)
Wanneer alles weer droog en schoon is zal het probleem opgelost zijn.
Dit is trouwens een bekend Golf/Octavia euvel......

Bedankt voor de snelle reactie.

Maar het slot dat niet meer te gebruiken is is volgens mij puur mechanisch en deze is nu echt defect. Is het makkelijk zelf te repareren en hoe?

En zit de "ontvanger" van de chip (in de sleutel) om de startonderbreker uit te schakelen niet in of bij het contactslot en niet in de deur? Ik ken het systeem niet, dus misschien is het een rare vraag.

Wel heb ik inderdaad een vocht probleem zowel links als recht, zeker na een fikse regenbui. Dan ligt er een klein plasje op de rubbers van de drempel.

Groet
 

Ronnie

Forumguru
Ausbauen – Blenden -1- abnehmen.– Sicherungsschraube -3- herausdrehen.– Außentürgriff -4- bis zum Anschlag in Betätigungsrichtung ziehen -Pfeil A- und in dieser Lage halten.– Schraube -5- in gegebener Richtung drehen -Pfeil B- bis Widerstand spürbar wird. Hinweis
Bei ausgebautem Türgriffinnenteil darf die Schraube -5- nicht verdreht werden.– Schließzylinder -2- mit eingestecktem Schlüssel drehen -Pfeil C- und herausziehen -Pfeil D-.

Bovenstaand de handleiding voor een 1999 Octi, vocht geeft grote problemen voor de dataoverdracht van de sleutelposities. Bijgaand ook nog even de foto.
 

Bijlagen

  • slot.jpg
    slot.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 39

tvdp

Lid
@ Ronnie,
Geweldig! Bedankt, ik zal het even rustig vertalen want mijn duits is niet zo best en de meeste woorden zijn wel te begrijpen. Maar ik ben hier zeker mee geholpen.
Groet
 

Ronnie

Forumguru
Ik zal het even voor je vertalen:


Ausbauen – Blenden -1- abnehmen.– Sicherungsschraube -3- herausdrehen.– Außentürgriff -4- bis zum Anschlag in Betätigungsrichtung ziehen -Pfeil A- und in dieser Lage halten.– Schraube -5- in gegebener Richtung drehen -Pfeil B- bis Widerstand spürbar wird. Hinweis
Bei ausgebautem Türgriffinnenteil darf die Schraube -5- nicht verdreht werden.– Schließzylinder -2- mit eingestecktem Schlüssel drehen -Pfeil C- und herausziehen -Pfeil D-.

1: dopjes aan binnenkant portier verwijderen;
Bevestigingsschroef 3 via het gaatje losdraaien(inbus of torx)
Handgreep- pijl A- naar buiten trekken en vasthouden;
Inbusschroef-5- verder draaien tot weerstand optreedt,( niet te ver anders valt hij onder in het portier!)
Slot met steutel kwartslag draaien en dan het hele geval naar buiten trekken.

Succes!
 

tvdp

Lid
Nogmaals bedankt!!!
Als het vandaag droog blijft zal ik er gelijk aan beginnen, want morgen gaan we weer even naar belgie, dan wil ik het probleem natuurlijk niet hebben.
Gegroet.
 

Monteurtje

Forumguru
Het probleem met je startonderbreker, kan de de kabel tussen je contactslot en instrumentenpaneel zijn. Of de ring om het contactslot. (het contactslot zelf, het gedeelte waar je de sleutel insteekt. Kun je los vervangen). Omdat je het met beide sleutels hebt is dit het meest voor de hand liggend. Die kabel is los te verkrijgen. Dat is een zwarte en een groene kabel om elkaar gedraaid.
 

tvdp

Lid
Monteurtje bedankt!

Ik heb net het deurpaneel eraf gehad en de stekker schoongemaakt van het slot. Er zat inderdaad wat vocht aan de buitenkant van de stekker. Maar wat ik niet wist is dat er een rubber zit in het female-stekkertje, dit rubbertje moet dus waarschijnlijk vocht tegen houden. Dat heeft het ook gedaan want de stekker was van binnen wel helemaal droog.
Met moeite heb sleutelgat van de deurhendel eruit gekregen, maar wat ik al dacht, deze is echt helemaal gaar, ik kan hem 360 graden draaien zonder dat er iets gebeurd. Dat wordt dus een nieuwe!
Als ik het goed begrijp heeft de positie van de sleutels in de deur dus te maken met de startonderbreker.
Op het moment werkt het naar behoren, maarja ik ben natuurlijk nog ver van huis... Als het weer vaker voorkomt dan zal ik eens kijken naar de bedrading volgens "monteurtje".
Groet
 

Monteurtje

Forumguru
Voor dat portierslot zijn reparatiesetjes. Het achterste gedeelte wordt dan vervangen. Je hoeft niet een compleet portierslot te vervangen. Kun je beter even laten doen. Want dat is een priegelig, precies werkje.
 
Bovenaan Onderaan