Problemen met wegligging O2 combi vooral i.c.m. paardentrailer

Mogelijk dat er al een bestaand onderwerp is, ik kon het niet vinden, maar de moderators zullen dan ongetwijfeld corrigeren :)

Ik heb met mijn Octavia combi (nieuw gekocht 07-2011, 1.6 TDI, Ambition BL, Greentech) het probleem dat deze i.c.m. onze paardentrailer erg instabiel wordt. De auto voelt verder overigens met snelle ritten ook niet altijd even vertrouwd aan, waardoor ik altijd met enige reserves rijd, maar dat is een minder probleem.


Ik heb voor de aankoop (zonder trailer) proefgereden in een Greenline die (sportonderstel) veel stabieler was, de combi was echter alleen nog maar als GreenTech leverbaar. Ik heb, omdat ik mijn vorige (lease)auto in moest leveren, vervolgens twee maanden lang een 1.9 TDI te leen gehad (ook sportonderstel) die als een blok op de weg lag met de trailer.

Ondertussen al hulpveren laten monteren, maar dit biedt geen enkel effect, Afgelopen week bij de 30.000 beurt samen met de monteur gereden (zonder trailer) en ter vergelijking met een andere vergelijkbare Octavia combi, waarbij bleek dat die van mij toch echt minder stabiel is.

Ik heb ondertussen als proef ook met andere trailers dan die van onszelf erachter gereden; dit reed meestal nog minder.
Het probleem is door de dealer bij Pon aangekaart, en wordt door Pon afgedaan als "constructief".... dat lijkt mij echter een beetje te makkelijk.

Zijn er andere mensen met vergelijkbare problemen (geweest), en wat is een mogelijke oplossing?
De alternatieven die de dealer aangaf:
- monteren schokbrekers en veren van de Greenline, kosten ca 1200,=
- monteren verlagingsset, kosten ca 550,=
- monteren zwaardere schokbrekers en veren achter, kosten ruim 400,=
Ondertussen proberen we ook nog wel via Pon tot een acceptabele oplossing te komen.


Alhoewel ik van mening ben dat een auto die 1400 Kg mag trekken zonder problemen met ruim 1200 Kg aan de trekhaak rond moet kunnen rijden (stabiele trailer, en je rijdt echt wel rustig met een paard erin :) ), wil ik best in een oplossing bijdragen. Maar dan moet ik wel zeker weten dat dit een juiste oplossing is.


Ik heb dit probleem met nog geen enkele andere auto gehad, en ben benieuwd naar ervaringen en mogelijke oplossingen.
De Octavia is verder overigens een fijne probleemloze auto, waar ik nu in 7 maanden 35.000 km mee gereden heb.

 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het verstandig is, om eerst de uitlijning van de auto te controleren, omdat je aangeeft dat ie ook solo al onstabiel aanvoelt. Dit zou ik overigens bij een goede bandenboer of uitlijnspecialist laten doen: dealers zijn over het algemeen geen sterren in het uitlijnen van auto's, en hebben daar ook niet de beste apparatuur voor.

Kun je verder aangeven wat precies het probleem is: begint ie te slingeren, of wat precies? Ander punt: hoe zit het met de kogeldruk van de trailer?
 

TurboBooster

Forumguru
Is er al gekeken naar de banden en uitlijning van de auto.
Zou mij niet verbazen als hier iets mee mis is.

Bovensmilde? Goed adres voor deze klachten is Banden Geers in Assen.
 

Noord26

Forumguru
Als de dealer geconstateerd heeft dat hij idd een stuk instabieler is als wat normaal is, dan begrijp ik de alternatieven met de daaraan vast hangende prijzen niet. Want dan wordt er geprobeerd om het gevolg te bestrijden (instabiliteit) i.p.v. de oorzaak/oorsprong (constructieve fout) aan te pakken.

Als PON aangeeft dat het constructief is, betekend het in mijn ogen dat de basis niet correct is. Een constructieve fout kan resulteren in zeer nare gevolgen. Als u al aan geeft dat u met enige reserve moet rijden vanwege de instabiliteit is het onacceptabel dat de importeur u überhaupt door durft te laten rijden.

Daarom moet u geen eens denken denken aan een eigen bijdrage in een oplossing. De auto bevat, zoals reeds geconstateerd is, een constructieve fout. En dat dient opgelost te gaan worden.
 

Jewepe

Forumguru
@MyFirstSkoda
Allereerst de opmerking dat de tip van een tweetal ander forumleden m.b.t. het controleren van de uitlijning zeker de moeite van het opvolgen waard is. En, zoals aangegeven, niet door de dealer laten doen, maar door een onderstel-/bandenspecialist. Dit is specialistenwerk waar dealers over het algemeen weinig kaas van gegeten hebben.

Verder valt me op dat je je eigen auto vergelijkt met twee andere Octavia's met sportonderstel. En wellicht zit hier de crux. Een standaard onderstel is altijd beduidend "weker" afgesteld dan een sportonderstel. Gevolg is dat dit een wat "deinend" gevoel geeft. Fabrikanten noemen dit "comfortabel" en is dus "constructief bepaald" (en niet, zoals Noord26 interpreteert, een constructieve fout). Een sportonderstel is veelal straffer afgesteld en de carrosserie ligt ook wat lager (bij een Octavia meen ik 15 mm). Dit is in ieder geval mijn ervaring met drie Passat's (twee met en één zonder sportonderstel).

De oplossing voor jou ligt m.i. in het alsnog uitrusten van de auto met een sportonderstel. Of dat het veren- en schokbrekerpakket van de Greenline zou moeten zijn is dan nog maar de vraag. Ik zou dan eerder overwegen set van Koni (of een andere gerenommeerde onderstel-/schokbrekerfabrikant) te laten monteren. Als dit al niet goedkoper is, dan is het resultaat zeker beter. Zeker i.v.m. de paardentrailer.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb zelf Koni (geel) schokbrekers onder een Golf GTI gehad in combinatie met verlaagde intrax veren. Een erg fijne en goede combinatie. Destijds lagen er pirelli P7000 banden op en ik moet zeggen dat het meer de vraag was hoe ver je zelf durfde te gaan dan dat de auto een de rand van z'n kunnen zat. Wellicht dat je een deel van de oorzaak ook in de banden kunt vinden. Met alle mileuvriendelijke aanpassingen van de banden (lagere rolweerstand e.d.) zal dit waarschijnlijk ook ten koste gaan van de sportiviteit.

Verder loopt er nog een draadje over trailer stability control. Dat draadje gaat over een Superb als ik het me goed herinner, maar wellicht dat het ook op de Octavia kan / zit? TSC zou als aanvulling op je esp computer kunnen zitten en zou dan te activeren moeten zijn.
 

darkprojectx

Forumguru
Wat ik niet geheel begrijp is waarom je een 1.6TDI koopt als je weet dat je regelmatig een trailer met paard moet trekken a 1200 kg. Waarom heb je niet gekozen voor de Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 Alldrive?
Is iets zwaarder, je hebt er meer controle mee, beter onderstel en je kunt nog eens een klein stukje het land in rijden.

Als de dealer zelf al aangeeft dat het onderstel niet best is onder je auto dan zal dat toch onder coulance geregeld moeten kunnen worden? (vervangend setje) al is het maar om eens een weekje te kijken of die set beter is.
De "gele" Koni's die bakkertje noemt geven inderdaad erg veel stabiliteit, echter is het de vraag of je onder een nieuwe auto "afwijkende" dempers wilt plaatsen. Ik kan me voorstellen dat sommige onder ons het graag zoveel mogelijk origineel Skoda willen houden.
 

bobby45

Actief lid
Wel gek ik heb er nooit van gehoord ?Dan zijn dus alle O2 niet geschikt?

Ik heb wel en lpg tank van 70 liter dus moest wel hulpveren gemonteerd zel gefixt 140 euro
 
Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties, ik ga in ieder geval achter een aantal zaken aan maar dat moet even wachten omdat ik even een tijdje "op pad" ben.

@Cordoba & TurboBooster: de uitlijning is zeker een goed optie om eens even te laten controleren. Wat er nu gebeurt is dat (vooral met een beetje wind) de zaak inderdaad wat begint te slingeren, het is zaak de snelheid dan onder de ca 70 km /u te houden. Met een andere trailer kwam de achterkant "in cadans"; vergelijk het maar alsof je op een zandweg / gravelweg rijdt waarbij een auto door de hobbels op gegeven moment het contact met de weg kwijt kan raken (ik ken dit fenomeen uit eigen en andermans ervaring tijdens lange ritten in Afrika). Ik zal daarom dan meteen de schokbrekers ook (nogmaals) laten controleren. Ik zal de kogeldruk voor de zekerheid (met en zonder paard :) ) meten.

@Noord26: Pon bedoelt hiermee aan te geven dat dit bij het karakter van deze auto hoort, de vergelijkende rit die de monteur en ik maakten met een vergelijkbare combi (weliswaar met DSG en daarmee 10 kg zwaarder), gaf een duidelijk verschil. De auto van de garage (15 inch / snowtrac3) reed duidelijk strakker dan die van mij (16 inch / snowtrac3), dus hiermee ga ik ook nog verder over in gesprek met Pon.

@Jewepe: ik ben achteraf gaan kijken waar de verschillen lagen, en kwam toen samen met de dealer op het sportonderstel. Ik vind het inderdaad fijn als de auto wat strakker / zwaarder stuurt, en ben ook geen fan van de huidige electronisch geregelde stuurbekrachtiging maar daar ligt niet echt mijn probleem, dat is een kwestie van wennen.
Het grote probleem is dat de auto echt instabiel wordt aan de achterkant (de later gemonteerde hulpveren hadden helaas geen enkel effect), mijn dochter wil al liever niet eens meer alleen op pad met haar paard als het (hard) begint te waaien.

@Bakkertje; geen idee, ik zal daar ook eens achteraan gaan, heb binnenkort toch een afspraak met mijn dealer om de volgende stappen door te nemen.

@darkprojectx: ik heb voor deze auto gekozen omdat ik een nieuwe leaseauto moest bestellen en perfecte ervaringen had met Octavia combi, maar ook Golf variant icm deze trailer (ik zal hem zeker niet vergelijking met mijn Alhambra's, dat is niet reëel). Een 4x4 Alldrive brengt trouwens een heel ander kostenplaatje met zich mee, en ik ben nog nooit in de situatie gekomen dat ik 4x4 nodig had icm deze of vorige trailers. De auto is overigens prive gekocht omdat ik na het bestellen van baan veranderde en toen door overnemen van het contract een fikse afkoopboete kon voorkomen.

Al met al, iedereen alvast bedankt voor de eerste reacties ik geeft eventuele resultaten zeker door.
 
Zo, mijn problemen lijken voor meer dan 90% verholpen.


Ik heb de auto samen met onze trailer bij de dealer ingeleverd en daarna eerst samen met de monteur een eindje gereden met de trailer, waarbij het probleem (gelukkig) meteen zichtbaar (voelbaar) was. Dezelfde monteur had overigens eerder ook al richting Pon bevestigd dat mijn Octavia "anders" aanvoelde dan andere.

In overleg met de dealer is de auto achter voorzien van de veerpoten en veren van het apart te bestellen "verzwaarde onderstel" (ik heb het niet als optie gezien), mijn hulpveren zijn daar weer in gemonteerd. Daarnaast is de uitlijning gecontroleerd, waarbij "de puntjes op de i gezet zijn" (uitlijning was binnen de marges, maar is nu zo goed mogelijk exact conform de specificaties). Deze constructie bekijk ik nu een aantal weken, de eerste ritten zijn een verademing! De auto is nu de baas over de trailer en ook zonder de trailer voelt hij gewoon stabiel aan. Waar ik eerst de achterkant niet vertrouwde en daarom laten we zeggen wat gereserveerder de bochten nam dan ik gewend was te doen (zonder trailer) ;) .

Als dit de juiste oplossing is voor ons, betaal ik een deel van de schokdempers (ongeveer 120,=), de overige kosten zijn voor rekening van dealer en Pon.
Kortom een oplossing waar ik prima mee kan leven.

Het enige nadeel... tsja mijn combi staat nu iets hoger van achteren dan voorheen, ik stoor mij daar niet aan, anderen zullen het ongetwijfeld niet mooi vinden.
 
Met de 90% wil ik aangeven voor zover ik het nu kan beoordelen: we kunnen nu weer met een vertrouwd gevoel op pad: de auto is nu de baas over de trailer, dat hebben we al kunnen ervaren op zowel goed als slecht wegdek en bij passerend vrachtverkeer. De enige situatie die we nog moeten ervaren is met slechter weer met een beetje harde wind, is dat ook OK dan is het wat mij betreft 100%.

Daarom heeft de dealer ons ook geaegd: probeer het nu eerst maar eens een paar weken uit. Ben je tevreden dan betaal je, anders moeten we kijken of we nog meer moeten / kunnen aanpassen.
 

jalex_h

Forumguru
Blijft toch raar. De monteur geeft zelf al aan dat jouw Octavia anders rijdt dan andere Octavia's, dus ergens zou er iets niet goed moeten zitten in jouw auto. Maar in plaats van dit uit te zoeken en te herstellen, worden er wat zaken uit de optielijst onder geschroeft.
 

hemi24

Forumguru
Ik ben een keer op pad geweest met een caravan van 1300kg achter de O2, eveneens 1.6TDI met standaard onderstel en met de wind uit de verkeerde hoek werd ook ik getrakteerd op een ietwat slingerachtige achterkant, waardoor ik de snelheid niet veel hoger dan 80 km/h durfde te laten komen.
Nog geen 1½ uur later op de terugweg (was op weg voor een tempo 100 keuring), met de wind uit een andere hoek was de combinatie bij 110 gewoon stabiel... (!?!)

Aangezien ik ook klachten had met cuppen van achterbanden is ook deze auto minstens 2 keer gecontroleerd op uitlijning. Schokbrekers waren eveneens goed, net als de bandenspanning en de kogeldruk, maar wat de oorzaak dan wel is geweest: geen idee!

Wat wel een groot minpunt is bij de O2 is de oversteek achter; de wielbasis, i.c.m. de oversteek is eigenlijk een beetje uit proportie m.b.t. de buitenmaten van de auto.
 

Cordoba

Forumguru
Daar heb je wel een punt hemi: een grote oversteek (dus een grote hefboom voor de kogeldruk op de trekhaak), in combinatie met een niet al te grote wielbasis geven samen met het zwaartepunt van de auto wel de input voor 'slingergedrag'. Je kunt door extra gewicht vóór de achteras van de auto de stabiliteit nog wel iets verbeteren.

Doet mij denken aan een hele bijzondere verlagingsset die ooit voor een paar korte ritjes (ca. 1 km) had in mijn 1e Golfje (1979): zo'n 40 rijtegels (9-14 cm dik, dus ongeveer 3 keer zo dik als een normale stoeptegel, en afmetingen van 30x30 cm). De truc was om een deel voor de voorstoel aan de passagier neer te leggen een deel op de vloer direct achter de voorstoelen, en de rest met naar voren geklapte bank op of voor de achteras. De auto lag een cm of 4 lager, maar was door de verdeling zo stabiel als een huis.
 

deusjevo

Forumguru
Persoonlijk vind ik qua stabiliteit 1200 kilo achter een O1 of O2 wel maximaal .
Dan zit je op een gewichtsverhouding met een percentage van de beladen auto t.o.v. de beladen trailer/caravan op iets van 75 a 80 %.
 
Bovenaan Onderaan