Problemen na nokkenas

hallo allemaal,

Vorig maand was mijn nokkenas kapot. deze heb ik laten vervangen door een plaatselijke garage (met klepstoters).
Na de reparatie schrok ik van de hoge brandstof verbruik. İk reed voor de reparatie 1 op 19, na de reparatie 1 op 10.
Ben toen teruggeweest naar de garage. Die zeiden dat dit in de loop van tijd weer normaal wordt. ongeveer 1 week later ging het lampje van de roetfilter branden. Er komt soms veel rook uit de uitlaat. We hebben de druksensor vervangen. Niets heeft geholpen. Heb later gebeld met Jaap pul uit urk. Die zei dat er waarschijnlijk een verkeerd type nokkenas ingezet is.Contact gehad met onderdelen boer die zei dat er de goede onderdeel is geleverd. Weet er iemand misschien wat er aan de hand kan zijn.
ik rij in een skoda octavia 2.0 tdi 140 pk.

groetjes,
cihan
 

Antera

Donateur
Je timing van je pomp goed terug gezet want vervangen van de nokkenas houd ook in dat de pomp timing weer goed gezet moet worden. Als dit afwijkt kan dit zeer zeker je klachten geven. Tja controleren van de nokkenas word nu lastig want als ik het goed begrijp is er een 2de hands in gegaan? Goede kans dat het misschien de verkeerde is geweest en dat zou dan weer te herleiden moeten zijn aan de hand van de merken op de nokkenas incl je oude
 

Spierings

Forumguru
Een verkeerde nokkenas kan niet het verbruik halveren.. zou de timing maar eens goed controleren, ook even laten controleren of de stelschroeven van de pompverstuivers goed staan..

Klinkt alsof het niet echt een vag specialist is...
 
Heb de auto vanmorgen naar de garage gebracht. Ze zijn niet blij met mij. İk heb hem gevraagd of hij de timer na wilde kijken. Ben een beetje geschrokken van de reactie van hun. De monteur wil een nieuwe egr klep met koeler en een nieuwe roetfilter opzetten. De auto staat in de garage. Hij belt mij op als de auto klaar is.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat geeft vertrouwen zo'n reactie.. EGR klep, koeler en roetfilter klinkt als een dure actie en gaat volgens mij ook niet verklaren waarom het verbruik van 1 op 20 naar 1 op 10 is gegaan ..?
 

Spierings

Forumguru
Als je dat zelf moet gaan betalen, zou ik meteen de auto ophalen en deze naar een specialist toe brengen....

Je krijgt na een vervangen nokkenas echt niet ineens een defecte egr klep, koeler en roetfilter.... Dat zou wel heel veel toeval zijn...
 

Antera

Donateur
Ik zou je idd niet zomaar weg laten sturen. Staan er foutmeldingen in het systeem? is niet geheel onbelangrijk en een defecte EGR geeft geen hoger verbruik zoals jij roept. Ze zullen de pomptiming moeten doen. En ja dat is een minder leuke klus. Ik zou als ik jouw was idd eens naar een expert gaan ipv alles zomaar laten vervangen met een hele hoge rekening. Ze jagen je gewoon weg.
 
ik heb mijn auto naar een ander garage gebracht. Die hebben gekeken naar mijn auto en geconstateerd dat mijn olie ruim 1 cm boven max staat op de oliepijl. volgens de monteur moeten de pakking/kering set pomp verstuiver vervangen worden. Olie moet ververst worden. Dit alles bijelkaar kost mij 350 euro incl. arbeid.
İk moet niet te lang doorrijden. Maar op zijn vroegst kan ik over twee weken een afspraak maken. ik moet werken dus heb ik mijn auto nodig.
 

Spierings

Forumguru
Zou er niet veel kilometers mee gaan rijden, als het de verstuiver ringen zijn die lekken.

Dan komt er diesel bij je olie, als je oliepeil eerst goed was en nu 1cm te hoog staat, zit er bijna 1 liter diesel bij. Iets wat je olie schraal maakt en mogelijk ook de oorzaak is van je defecte stoters en nokkenas.
 
vandaag skoda gebeld om de pakking/kering set voor de pomp verstuiver te besteeling (in lelystad).
Die was op voorraad. Heb t problrem uitgelegd aan de monteur (mijn auto staat in almere, ben met mn collega mee gereden), die is bijna zeker dat het niet de pompverstuiver is die lekt maar de hogedrukpakking. Waarschijnlijk is die niet losgemaakttijdens het vervangen van de nokkenas. bij een lekkende pompverstuiver gaan niet de controle lampjes (roetfilter, mm en gloeispiraal) branden. wel bij een lekkende hogedrukpomp. zaterdag wordt er naar gekeken. maar als dit zo doorgaat lig ik binnenkort aan de zuurstof.
 

Spinal

Forumguru
wel bij een lekkende hogedrukpomp. zaterdag wordt er naar gekeken. maar als dit zo doorgaat lig ik binnenkort aan de zuurstof.

In ieder geval goed dat je bij die eerste garage weg bent gegaan, wat een beunhazen en zeer onprofessioneel om zo te reageren en je proberen op hoge kosten te jagen. Pakking vervangen van de hogedrukpomp lijkt me niet zo'n grote ingreep en zullen de kosten wel meevallen. Als dit opgelost is kun je weer vrolijk verder rijden.
 

Spierings

Forumguru
Bij pompverstuivers gaat ook vaak de opvoerpomp inwendig lekken....

Maar is het nou een pompverstuiver of common rail diesel ?

Bij het uitbouwen van pompverstuivers moet je ook de brand ringen, verstuiver bouten en tuimelaaras bouten vervangen.
De laatste twee omdat het rekbouten zijn en deze bij hergebruik nog wel een kunnen breken...
 
het is een pompverstuiver. ze gaan eerst de pakking van de pomp vervangen. De monteur!!!!! die mijn nokkenas heeft vervangen heeft de pomp niet losgehaald (daar heeft hij nooit van gehoord). De kans volgens skoda lelystad is zeer groot dat de pomp lekt.
 
Bovenaan Onderaan