Problemen tijdens de vakantie

Heukie

Lid
Zo, de vakanties zitten er weer een heel eind op en ik vroeg me af of er nog mensen zijn geweest (die net als ik) problemen hebben gehad met de auto tijdens de vakantie.

Tijdens met vakantie in Italie heb ik het volgende probleem gehad. Ik reed met mijn O2, 2.0. FSI terug naar de camping door een tunnel (12% bergop) toen in 1 keer al het vermogen van de auto wegviel.
Auto ging in noodprogramma draaien waardoor ik dus even een veilig plekje kon zoeken.
Lampjes van EPC en ASR gingen continu branden.
Na herstarten brandde alleen het ASR lampje nog en had ik weer vermogen. Toch maar even naar een Skoda servicepunt gereden om hem te laten uitlezen. Ondertussen was ook het ASR lampje al uitgegaan.
De uitkomst van het uitlezen was dan ook "No big problems" (meer engels sprak de monteur ook niet denk).
Een e-mail aan mijn dealer gestuurd met het hele verhaal. Het antwoord van hem was dat het voor kan komen door eventueel een vuiltje in de brandstof waardoor dit kan komen, waardoor het EPC een storing gegeven heeft. (Dit kwam volgens hem ook vaker voor bij de FSI motoren), en dat ik het als een incident moest zien.
Ik heb de verdere 3 weken gelukkig ook geen problemen meer gehad..
Iemand toevallig bekent met dit voorval ??
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, als het een automaat zou zijn zou het me bekend voorkomen maar verder...

Daarmee bedoel ik dat ik eerder heb meegemaakt dat op een helling de automaat te heet is geworden (conventionele 4 traps) en vervolgens de hele powerplant in de noodloop gooide en dus niet vooruit te branden was.

Was de automaat wellicht heet? Was hij aan het "zoeken"?

Zo niet, tja... die FSI motoren staan er wel bekend om gevoelig te zijn voor brandstofonzuiverheden.
 

Ted

Forumguru
Vuil kan het niet zijn omdat er een brandstoffilter gemonteerd is die daar voor bedoeld is. (als je niet weet dan is een vuiltje een leuke kapstok om dit soort zaken mee af te doen) Of het moet een grote vervuiling zijn zodat je hele filter verstopt is! Maar dan kom je niet veel verder of het probleem blijft bestaan.

Denk meer aan inderdaad een thermisch probleem.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb hier (tijdelijk) een VWTouran 2005 staan met ogenschijnlijk hetzelfde probleem,
Ik heb het een en ander onderzocht en ben tot dezelfde conclusie gekomen als de mensen op dit forum:Het gaat over een z.g. "False Neutral"
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=254709
Het lijkt erop dat het te wijten is aan een defecte of te optimistische temperatuursensor in de dsg bak, welke de mechatronic aanstuurt.
Bij te hoge temperatuurwaarden "gooit" ie de bak in zijn vrij en de motor op 900rpm om zo de bak tegen oververhitting te beschermen. De Touran doet dit ook (heel) soms, zo ook vanmorgen tijdens een snelle rit naar de brandweergarage. Het is zeer vervelend, maar ook zeer duur omdat de sensor binnen in de bak gemonteerd zit bij de koppelingen.
In Amerika, waar pas sinds 2007 deze bakken lopen, is VW begonnen met een terugroepactie van Jetta's, Passat's, A3's, mede omdat dit euvel op de snelwegen voor zeer gevaarlijke situaties zorgt!
Even voor @Heukie: Knipperen bij de storing ook de versnellings aanduidingen in het maxidot display?
 

Heukie

Lid
Even voor @Heukie: Knipperen bij de storing ook de versnellings aanduidingen in het maxidot display?

Ik heb geen maxidot, ik heb een tiptronic automaat, en kon gewoon op en neer schakelen volgens mijn display, maar hij reageerde daar natuurlijk verder niet op vanwege het noodprogramma.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb geen maxidot, ik heb een tiptronic automaat, en kon gewoon op en neer schakelen volgens mijn display, maar hij reageerde daar natuurlijk verder niet op vanwege het noodprogramma.
Ik bedoelde met mijn verhaal eigenlijk dat het misschien toch aan de olietemp. van de automaat heeft gelegen, volgens mij heeft deze nog een koppelomvormer welke ook op de automatenolie werkt. Deze koppelomvormer krijgt bij dit soort stijgingen aardig op z'n donder en de snelheid is relatief laag zodat de olie weinig gekoeld wordt.
(de oliekoeler is geintegreerd in de waterkoeler van de motor)
Misschien was op dat moment de buitentemp. ook aan de hoge kant?
ASR lampje(antislupfregelung) geeft aan dat het mechanisme buitenwerking was (deels ABS gestuurd), d.w.z. dat het spergedeelte van het differentieel ook niet meer werkte(diff. zit in de automaat)EPC geeft aan dat het elecronische gedeelte van de bak een "foutmelding" heeft gehad.
Dit is ongeveer wat mijn conclusies zijn uit het verhaal.
 

Rudie

Nieuw lid
"Zo, de vakanties zitten er weer een heel eind op en ik vroeg me af of er nog mensen zijn geweest (die net als ik) problemen hebben gehad met de auto tijdens de vakantie."

Psssst...., noord Frankrijk s'morgensvroeg op een parkeerplaats.
Na drie weken probleemloos toeren,..sleutel om.. tik.., tik..., accu leeg!

Shit,.. was de koelkast van de caravan vergeten :D:D:D.
 

Sjacco

Nieuw lid
Deze problemen komen mij bekend voor, maar gelukkig niet tijdens de laatste vakantie. Vorig jaar heb heb ik tot 3x toe deze storing gehad, na het stoppen en starten van de motor waren de problemen weer weg. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat de EGR klep niet goed werkte (bleef iets open staan), deze is toen ook vervangen. Tevens hebben ze in de motor gekeken en waren de in & uitlaat kleppen vervuild, deze zijn vanaf de buitenzijde met een of ander middeltje gereinigd. Na 3/4 jaar kwam de storing weer terug, weer in de motor gekeken maar toen was alles gelukkig nog schoon, dus gewoon door rijden. Kreeg wel het advies om 98 te tanken ipv de 95 die ook in het instructie boekje staat, tevens gooi ik er nu eens per half jaar (±10000 km) een busje forte (brandstof systeem reiniger) in. Sindsdien zijn de problemen weg gebleven. Op 98 rijd hij overigens iets zuiniger, dus kost niets extra.
 

Constant

Erelid
Ik had tijdens de Zwitseland vakantie (eind juni) een drietal keer een melding op de Maxidot dat er een fout was opgetreden in de motor (engine service oid + ping waarschuwingsgeluid). Ik reed alle drie de keren op aardige hoogte (1200 - 1500 meter), dat zal er vast mee te maken hebben gehad en ik was wat achterdochtig over de Aral benzine die ik in Duitsland had getankt (In Duitse diesel zit tot 7% biodiesel vanwege de milieu wetgeving). Ik tank nooit meer Aral. Nog een keer getankt bij de Esso in Zwitserland en de foutmelding is weggebleven, ook op grotere hoogte (bergpassen van ruim 2400 meter!).
 
"Zo, de vakanties zitten er weer een heel eind op en ik vroeg me af of er nog mensen zijn geweest (die net als ik) problemen hebben gehad met de auto tijdens de vakantie."

Psssst...., noord Frankrijk s'morgensvroeg op een parkeerplaats.
Na drie weken probleemloos toeren,..sleutel om.. tik.., tik..., accu leeg!

Shit,.. was de koelkast van de caravan vergeten :D:D:D.

OEPS... hahah... Dus even auto van de heuvel laten stuiteren, contact aan, koppeling laten opkomen en starten...? Dat lukte hopelijk wel? Of waren andere maatregelen nodig?
 

wouterb

Nieuw lid
Zo, de vakanties zitten er weer een heel eind op en ik vroeg me af of er nog mensen zijn geweest (die net als ik) problemen hebben gehad met de auto tijdens de vakantie.

Tijdens met vakantie in Italie heb ik het volgende probleem gehad. Ik reed met mijn O2, 2.0. FSI terug naar de camping door een tunnel (12% bergop) toen in 1 keer al het vermogen van de auto wegviel.
Auto ging in noodprogramma draaien waardoor ik dus even een veilig plekje kon zoeken.
Lampjes van EPC en ASR gingen continu branden.
Na herstarten brandde alleen het ASR lampje nog en had ik weer vermogen. Toch maar even naar een Skoda servicepunt gereden om hem te laten uitlezen. Ondertussen was ook het ASR lampje al uitgegaan.
De uitkomst van het uitlezen was dan ook "No big problems" (meer engels sprak de monteur ook niet denk).
Een e-mail aan mijn dealer gestuurd met het hele verhaal. Het antwoord van hem was dat het voor kan komen door eventueel een vuiltje in de brandstof waardoor dit kan komen, waardoor het EPC een storing gegeven heeft. (Dit kwam volgens hem ook vaker voor bij de FSI motoren), en dat ik het als een incident moest zien.
Ik heb de verdere 3 weken gelukkig ook geen problemen meer gehad..
Iemand toevallig bekent met dit voorval ??


Ik heb een 2.0TDI waar ik precies het zelfde probleem had, 2 x vermogen weg tegen de heuvel aan met de sleurhut erachter :biggthumpdown:
De eerste keer naar de kant en even gewacht, 2e keer tijdens het rijden ctrl-alt-del (contact uit en aangezet) er racen weer. De dealer heeft aangegeven dat hij dat nooit eerder had gehoord.
Later zat ik naar top-gear te kijken en daar reden ze met een diesel jaguar op de nurgburgring en daar ging het ook fout, motormanagement greep in en de auto zat in een soort "nood" programma, vermogen weg en rustig aan..... misschien dus toch een standaard iets? :crazy:
 

Constant

Erelid
In een TDi zit een noodprogramma zodat je motor blijft doorlopen na storing, dat weet elke garage, dus blijkbaar heb je geen monteur aan de lijn gekregen?

Als je een keer slechte diesel hebt getankt oid, dan is er een aardige kans dat je in het noodprogramma schiet.
 

Captain Hook

Forumguru
...ik was wat achterdochtig over de Aral benzine die ik in Duitsland had getankt (In Duitse diesel zit tot 7% biodiesel vanwege de milieu wetgeving). Ik tank nooit meer Aral.
Zou ik ook nooit meer doen, Aral benzine tanken als er diesel in moet... :winkie:

Typo?

In nederland zit in gewone diesel ook al een component biodiesel hoor.
Hier staat wat info:
http://www.bio-d.nl/inzamelaars/biodiesel.htm
Volgens deze info is het cetaangetal van biodiesel zelfs hoger dan die van minerale diesel.
 
Ik heb een 2.0TDI waar ik precies het zelfde probleem had, 2 x vermogen weg tegen de heuvel aan met de sleurhut erachter :biggthumpdown:
De eerste keer naar de kant en even gewacht, 2e keer tijdens het rijden ctrl-alt-del (contact uit en aangezet) er racen weer. De dealer heeft aangegeven dat hij dat nooit eerder had gehoord.
Later zat ik naar top-gear te kijken en daar reden ze met een diesel jaguar op de nurgburgring en daar ging het ook fout, motormanagement greep in en de auto zat in een soort "nood" programma, vermogen weg en rustig aan..... misschien dus toch een standaard iets? :crazy:

Klinkt als een probleem met de turbo. Zie hier.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
 

Rudie

Nieuw lid
"Bij een 7 -polige stekker kan dit, bij een 13-polige is deze verkeerd aangesloten"
klopt,(is 13 polig) had al navraag gedaan.
Caravanstekker schijnt een draad omgewisseld te moeten worden.
Motor uit is koelkast uit, was ook beloofd door caravandealer.
Praktijk was anders motor uit, koelkast aan = accu leeg.

"Of waren andere maatregelen nodig?"

Geen heuvels meer in noord Fr. > werd depanage a €120,-
(= voorrijkosten, + werkloon 1 minuut, en 30 min. bellen voor opdracht :icon_smile_dead:).
 
Bovenaan Onderaan