Proefrijden Superb 2

XX_Alexander_XX

Actief lid
Ik heb 2x proef gereden in twee verschillende Superb 2 sedan 1.4 auto's bij 2 verschillende dealers en daarbij vielen enkele zaken een beetje op. Nu weet ik niet of dit standaard bij het model of motorisering hoort.

1. Bij het rechtdoor rijden en handen van het stuur stuurde de auto een beetje naar rechts en dat deden ze allebei in meer of mindere maten.

2. Bij het optrekken en laag toerental ca. 2000 toeren schakelen kreeg ik het gevoel dat de auto een beetje stootte of moeite had. In wat hoger toerental was er geen probleem. Beetje hetzelfde gevoel als in lage toerental een berg oprijden waarbij de motor een beetje bokt zeg maar, hoger toerental is geen probleem.

3. Er zat een kleine trilling in de auto op de snelweg bij 100-120 km/u en dat was voelbaar door de rechter armsteun. In mindere maten ook bij lagere snelheden. Beide auto's hadden dit in meer of mindere maten.

Zijn bovenstaande 3 punten "normale" eigenschappen van een S2? Zijn punten 1 en 3 met uitlijnen/balanceren van de wielen etc weg te werken? Is er iemand die hetzelfde heeft gehad en waarvan dit is opgelost?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Trillen zou met goed uitlijnen én balanceren weg moeten zijn.
Het stoten bij laag toerental is niet goed, rijden met laag toerental is sowieso niet goed, niet voor je motor, niet voor je koppeling en ook niet voor je portemonnee.
 

Arjann

Forumguru
Dat bokken wat je voelt zou een probleem met de turbo kunnen zijn (wastegate die vast zit). Maar dan moeten het wel flinke schokken zijn die je voelt
 

XX_Alexander_XX

Actief lid
Nee niet extreem schokken. Klein beetje onderin.

Omdathet ik hetbij beide autos voelde is het misschien iets van een koude motor of luie motor of zo? Beetje moeilijk uit te leggen.
 

ertromp

Forumguru
De 1.4 TSI kan onder bepaalde omstandigheden iets schokken bij het wegrijden
Na de koude start bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 tot 33 °C en nadat de wagen daarvoor
minimaal 6 uur heeft gestaan, wordt de zogenaamde "katverwarming" geactiveerd.
Om de katalysator snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wordt na de koude start als aan alle
randvoorwaarden wordt voldaan bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 en 33 °C het
ontstekingstijdstip verlaat en wordt brandstof na-ingespoten. Hierdoor wordt een hogere
uitlaatgastemperatuur bereikt.
Verder wordt het stationair toerental verhoogd. Dit duurt max. 45 seconden.
Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het stationair draaien. - Reductie van
schadelijke stoffen heeft in dit geval prioriteit boven een mooi en rustig stationair toerental.
De "katverwarming" is alleen actief als aan meerdere randvoorwaarden wordt voldaan:
• Aan bepaalde voorwaarden in de vorige rijcyclus wordt voldaan.
• De stilstandtijd heeft een bepaalde tijd overschreden.
• De koelvloeistoftemperatuur bij het starten ligt tussen 18 en 33°C.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

XX_Alexander_XX

Actief lid
Bovenstaande zou best eens het geval kunnen zijn. Of het alleen bij koude motor was ben ik eigenlijk alweer vergeten. Op het moment van proefrijden was ik zo geconcentreerd aan het luisteren en voelen dat ik het blijkbaar niet 100% heb opgeslagen.:pieker:

Iets om voor de tweede proefrit op te letten!
 
Bovenaan Onderaan