proefrit gemaakt

gisteren in de O2 combi elegance proef gereden met een sportpakket incl pegasus velgen en verlaagd sportonderstel. De stoelen zitten fantastisch en de 2 liter TDI rijdt als de brandweer. Je gaat heel gauw te hard
winkie.gif

Wat me wel opviel is het bandengeluid. De Dunlops vind ik maar matig. Ik heb liever Michelin pilot sport eronder. Hebben jullie nog andere suggesties qua banden?
Wat me ook opviel is de lichtsterkte van de dashboard verlichting. Ik vond die niet echt hoog. De naald van de meters is slechts matig verlicht als je door een tunnel rijdt.
Ik twijfel nog over de stream radio. Ik denk dat ik ga voor de Pioneer DEH-P55BT radio met ingebouwde carkit. Sla ik twee vliegen in één klap. Een carkit en een goede radio voor de helft minder dan een Stream die niet altijd goed schijnt te werken.

Dunlop is een harde band. Zal elke bandenboer je wel vertellen. Rij zelf privé ook op Sport (reed) of Uniroyal en Continental. Sports slijten natuurlijk wel wat sneller. Maar zijn wel snel warm en vrij stil. Continental is ook vrij stil. Zo valt voor elk type wel wat te zeggen. Er zijn ook Pirelli's en Bridgestone's die herrie maken. Maar over het algemeen, met uitzondering van Dunlop
wink.gif
, maken de sportievere series minder lawaai.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DieBruine</font><hr />

Dunlop is een harde band.

[/ QUOTE ]

Kun je zo niet zeggen voor het hele merk Dunlop, hangt helemaal van het type af.

Het lijkt wel of iedereen z'n eigen verhaal heeft over banden. Ik hoor altijd zo veel tegenstrijdige verhalen en ook hier zie ik dat weer terug. Veel bandenboeren lullen ook naar wat hun het meeste marge oplevert en er zit zo veel verschil tussen verschillende series en typen dat je moeilijk één lijn kan trekken door een merk.

Timothee

Actief lid
Volgens mij valt er ook niet één lijn te trekken. Bij praktisch elke bandentest wint een ander merk. Het ligt dus helemaal aan de maat die je nodig hebt denk ik.

Ik weet in elk geval dat ik volgende keer de leasemaatschappij ga vragen naar andere banden dan de Bridgestone Turanza's die ik nu heb. Ben benieuwd of ik mag kiezen welk winterbanden eronder komen...iemand al tips (voor maatje 205/55 16")?

VEEJAY

Forumguru
*Je gaat heel gauw te hard
winkie.gif

Mee eens

*De Dunlops vind ik maar matig. Hebben jullie nog andere suggesties qua banden?
Mijn dunlops zijn 10keer beter (grip en geluid) dan mijn vorige potenza's

*Wat me ook opviel is de lichtsterkte van de dashboard verlichting.

Mee eens

LenK

Forumguru
Ik heb Michelin Premacy 16"
= ook teveel herrie.

Bandengeluidsoverlast vind ik het grootste min-punt van mijn O2. Eens kijken of ik een keer een proefritje in een andere O2 met andere banden kan maken. Ik heb het idee dat de geluidsisolatie van de auto te mager is en dat dus alle banden teveel doorklinken.

Jpoers

Lid
Een maat van me heeft sinds vorige week een nieuwe grande punto sport gekocht, deze is ook voorzien van een extra verlaagd onderstel (novitec veren). Een echte stuiterbak als ik het vergelijk met mijn fabia. Echter zitten hier ook dunlop sportmaxx onder (205/40/17). Maar tot mijn verbazing zijn deze banden erg stil. En plakken als gekken op de weg.
De proefrit die we maakte was met bridgestone potenza's en had het ASR programma toch meer correcties nodig om de wielen niet te laten spinnen.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Volgens mij valt er ook niet één lijn te trekken. Bij praktisch elke bandentest wint een ander merk. Het ligt dus helemaal aan de maat die je nodig hebt denk ik.

Ik weet in elk geval dat ik volgende keer de leasemaatschappij ga vragen naar andere banden dan de Bridgestone Turanza's die ik nu heb. Ben benieuwd of ik mag kiezen welk winterbanden eronder komen...iemand al tips (voor maatje 205/55 16")?

[/ QUOTE ]
Probeer inderdaad die Bridgestone Turanza ER30's te mijden. Ik heb ze er nu twee keer onder gehad. Eén keer zaten ze standaard onder een Golf Variant en ook onder mijn O2 zaten ze helaas standaard gemonteerd. Het lijkt wel of iedere VAG-auto met 16" velgen deze band standaard gemonteerd krijgt terwijl auto's met 15" wielen meestal voorzien zijn van Continental of, in het geval van Skoda, Dunlops.

Maar, mensen, mensen, wat zijn die Turanza's lawaaiïge k*tbanden. Herriemakers eerste klas en bovendien hebben ze een erg wazig en zoekerig stuurkarakter. Helaas doen leasemaatschappijen steeds moelijker over vervanging en moet je altijd je reservewiel gebruiken bij een eerste wissel. Omdat ik geen zin had in wéér een lange periode met deze banden heb ik toen de band van het reservewiel af laten halen en hem op Marktplaats verkocht. Van het geld met wat bijbetaling heb ik vervolgens één Continental Premium Contact band gekocht en die om het reservewiel laten monteren. Toen de voorbanden versleten waren had ik teminste meteen 2 betere banden.

Met de Premium Contacts heb ik goede ervaringen in meerdere auto's en zijn een pak stiller! Nu heb ik de nieuwe Conti's achter gezet en de laatste twee Turanza's voor zodat ze sneller verslijten en onlangs was het eindelijk zover en wilde ik ze bij de bandenboer laten vervangen (zat nog zo'n 2.6mm profiel op) maar kreeg van mijn leasemaatschappij (LeasePlan) geen goedkeuring! Zat nog teveel profiel op zeiden ze! ( de bandenboer hielp wat dat betreft ook niet echt mee...)
Mijn vorige leasemaatschappij, Business Lease, deed nooit moelijk over vervanging bij 3.2mm!. Maar van collega's was ik al gewaarschuwd dat LeasePlan zeikerds zijn als het om bandenwissels gaat. Naja, straks met de winterbandenwissel gaan ze er toch definitief af en anders help ik ze wel een handje..
crazy.gif

Verder heb ik nog een tip voor de winterbanden:
De Continental Wintercontact TS810
Dit is een ontzetend fijne en stille winterband en is net zo stil als de Premium Contact zomerbanden, en dus ook een flink stuk stiller dan de eerdergenoemde Bridgestone Turanza ER30's!

Meestal maken winterbanden meer herrie als zomerbanden, maar dat gaat zeker niet op voor deze TS810's.
Als het kouder wordt gaan ze er binnenkort weer voor de tweede keer onder.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Ik heb Michelin Premacy 16"
= ook teveel herrie.

Bandengeluidsoverlast vind ik het grootste min-punt van mijn O2. Eens kijken of ik een keer een proefritje in een andere O2 met andere banden kan maken. Ik heb het idee dat de geluidsisolatie van de auto te mager is en dat dus alle banden teveel doorklinken.

[/ QUOTE ]
Het klopt wat je hier zegt. Ik denk dat Skoda te weinig geluidsisolatie heeft toegepast in de O2. Mijn oude Golf IV Variant was behoorlijk stiller als het om afrolgeluid gaat. Je kan het ook zien. In de golf zat nagenoeg dezelfde TDI-motor, maar ieder schot van het motorcompartiment was gevuld met isolatiemateriaal terwijl dat bij de O2 een stuk minder is. Dat verklaart denk ik het hardere geluid.
Voormij is dit in iedergeval een punt welke ik meeneem in een beslissing voor een volgende leasebak.

VEEJAY

Forumguru
let wel, nu de banden vrijwel afwezig zijn qua geluid, ga je je opeens storen aan windgeruis op de snelweg.. Tis ook nooit goed
winkie.gif

Dangerclose

Nieuw lid
Mijn zomerbanden zijn ook de Turanza's. Hiervoor reed ik een Renault met Michelins. Ik deel jullie mening dat deze banden erg lawaaierig zijn!

Ik rij bij ING Carlease en heb sinds kort de winterbanden eronder laten monteren. Bij Profile Tyrecenter had ik geen keuze en moest ik er de Vredesteins Snowtrac 2 onder laten monteren. Deze zijn tot mijn verbazing een stuk stiller als de Turanzas! Dit is mijn eeste keer op winterbanden en het valt mij op dat de grip, ook bij 6 graden, ronduit slecht te noemen is. Ik rij de 2.0TDI en bij elke bocht waarin ik doorrijd, droog en nat weer, moet de ASR bijspringen. Valt me enorm tegen. Ik hoop dat de grip beter wordt naarmate het kouder wordt. Wat is jullie ervaring?

Rij nu voor het 7e seizoen op winterbanden....ben zeer tevreden over mijn Bridgestone Blizzak winterbanden...die bevallen beter dan mijn vorige Vredestein winterbanden. Bijspringen van de ASR in bochten komt mede door profiel en structuur van de winterband in combinatie met een auto waar veel koppel lees: veel Nm op de voorbanden wordt losgelaten. Voorbeeld: mijn vrouw en ik hadden vroeger ieder een punto met dezelfde motorinhoud, die auto's waren even zwaar, alleen had mijn punto meer vermogen omdat hij getuned was. Maar deze 2 auto's met dezelfde winterbanden reden totaal anders in de bochten. Mijn punto slipte vaak gewoon door...iets dat de andere punto bijna nooit deed. Hetzelfde gold daarna voor onze 2 dezelfde alfa's: de alfa met het meeste vermogen had in de 1e, 2e en bij regen ook in de 3e versnelling - wanneer ik heel hard optrok - last van wielspin, iets waar de andere alfa in de 2e en 3e versnelling geen last meer van had. De TDI motoren hebben nog meer trekkracht en daar heeft de winterband last van in snelle bochten. Hoop dat mijn toekomstige O2 die ik ga leasen goede banden met veel grip zal hebben!!! heb geen idee welke zomerband er onder zal zitten...ben ook benieuwd naar de winterbanden....zal waarschijnlijk meteen op winterbanden gaan rijden want de auto krijg ik begin 2007 pas
frown.gif
Rij nu tot die tijd een golf5 TDI waaronder Continental banden zitten. Ben zeer tevreden over die Continental banden; je kunt er goed hard de bocht mee door, maar ja het is ook geen winterband
smile.gif

Smakkie

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

Bij de dealers Baars in Badhoevedorp en bij S-point in A'dam.

[/ QUOTE ]

Ai...dan kan ik net zo goed naar Pon.
crazy.gif
Weet iemand een dealer in het oosten van het land die een Octy (liefst 2.0TDI) met sportonderstel beschikbaar heeft voor een proefrit? Hegeman Nijmegen en Arnhem in ieder geval niet.

Rallye

Forumguru
Vruggink in Halle (bij Varsseveld) heeft er één in de showroom staan. Ik weet niet of er een proefrit in zit....

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

[knip]
Verder heb ik nog een tip voor de winterbanden:
De Continental Wintercontact TS810
Dit is een ontzetend fijne en stille winterband en is net zo stil als de Premium Contact zomerbanden, en dus ook een flink stuk stiller dan de eerdergenoemde Bridgestone Turanza ER30's!

Meestal maken winterbanden meer herrie als zomerbanden, maar dat gaat zeker niet op voor deze TS810's.
Als het kouder wordt gaan ze er binnenkort weer voor de tweede keer onder.

[/ QUOTE ]

Helemaal mee eens. Ik heb dezelfde winterbanden en ik ben blij als ze er weer onder mogen, want ze zijn een stuk stiller dan m'n zomerbanden (dunlop SP Sport 01A)

Bovenaan Onderaan