Progressief sturen

B.Stuurder

Forumguru
Bij de Octavia 3 RS is sprake van progressief stuurgedrag, d.w.z. Als je het stuurwiel verder draait, hebben meer de wielen in toenemende mate meer uitslag. Bij de Superb 3 is progressief sturen een optie op meerdere uitvoeringen.

Weet iemand of
A) het progressief sturen op de O3 softwarematig is of echt mechanisch?
B) indien softwarematig, of dit in te stellen is in de software? (Door VCDS of anderszins)
 
Geen idee maar het lijkt mij softwarematig gezien vrijwel alle auto's uitgevoerd zijn met elektronische stuurbekrachtiging ipv een hydraulische..?
 

Cordoba

Forumguru
Hoeft niet software-matig te zijn, als het gerelateerd is aan de stuurhoek, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of het afhangt van de stuurhoek. (Er zijn allerlei ingewikkelde constructies te bedenken waarbij een grotere stuuruitslag elke graad dat je het stuur extra draait, naar verhouding meer stuuruitslag levert.)
Een poosje terug waren er berichten dat in elk geval de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk zou worden, en ik kan me dat van de stuuruitslag ook voorstellen: als je 200 km/u rijdt, wil je niet ineens haaks de hoek om, bij parkeersnelheid (bijv. 5 km/u) is dat vaak wel handig.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb het idee dat het hardware-matig is: het progressieve systeem heeft een variabele (lees: niet vaste) verhouding tussen de vertanding in het stuurhuis (tandheugel en rondsel).
 
Ik dacht zoals Cordoba ook dat de "hoekgevoeligheid" snelheidsafhankelijk is, dus niet progressief in de zin zoals beschreven door de OP. Ook de bekrachtiging is snelheidsafhankelijk, maar dat is tegenwoordig relatief standaard.

Volgens mij kan het niet anders dan hardware zijn: je kan de overbrengingsverhouding enkel softwarematig veranderen als je geen mechanische koppeling tussen stuurwiel en voorwielen hebt, maar bij de meeste wagens zijn beide nog wel gekoppeld (om veiligheidsredenen). In de luchtvaart is het wel al volledig fly-by-wire.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij kan het niet anders dan hardware zijn: je kan de overbrengingsverhouding enkel softwarematig veranderen als je geen mechanische koppeling tussen stuurwiel en voorwielen hebt, maar bij de meeste wagens zijn beide nog wel gekoppeld (om veiligheidsredenen). In de luchtvaart is het wel al volledig fly-by-wire.

Deels waar, BMW kent Active-steer; blijft mechanisch verbonden, maar bevat een systeem wat extra (of minder) 'bijstuurt' (of tegenstuurt).
 
Bovenaan Onderaan