Progressieve achterveren

mike66

Nieuw lid
Hallo Allen,

Vorig jaar de overstap gemaakt van een vw passat variant 1.9 tdi naar de octavia combi II 1.9 tdi 2010.
Vanwege het gebruik met de caravan ondergaat hij binnen kort een motortuning.
Daarnaast overweeg ik om de achterveren te vervangen door progressieve veren.
Heeft iemand daar al ervaring mee en kan mij adviseren welke type voldoet.

Groeten,

Mike
 

Rallye

Forumguru
Ik vraag mij af of de veren van en Combi niet zelf al progressief zijn. Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat ze het laatste stukje van de veerweg minder snel inveren dan het eerste stuk van de veerweg.

Ik weet dat veel Combirijders kiezen voor hulpveren. Waarom zoek jij iets anders?
 

De Stip

Forumguru
Ik heb de auto bij aflevering meteen al laten verlagen met een Eibach set. De auto staat wat lager en komt de looks ten goed, maar is meteen progressief geveerd. Dit icm een afneembare trekhaak, rijdt geweldig met onze Hobby 450 caravan erachter.
 

roeland

Senior Member
Het ligt eraan welke trekhaak eronder zit.De trekhaak die onder de bumper doorkomt en waar je ipc geen gat voor in de bumper hoeft te zagen daar werken alleen hulpveren bij. De 2e type zit hoger en ook duidelijk is dat daar een gat voor gezaagd moet worden in de bumper, daarmee kun je het redden met een Eibach sports kit.
 

De Stip

Forumguru
Ik heb een trekhaak met afneembare kop. Geen gat in m'n bumper en ook de stekkerdoos kan netjes weggedraaid worden.
 

mike66

Nieuw lid
Hallo Rallye,

Bedankt voor jouw reactie. Ik zie dat er al meer gesproken wordt over hulpveren. Een verlagingsset zoals andere leden benoemen ligt niet in mijn bedoeling. Ik had zelf in gedachte om niet nog meer extra onderdelen te plaatsen dus dacht ik aan het vervangen van de veren door stuggere. Ik zal eens verder kijken welke setjes er op de markt zijn. Op zich blijft de auto-caravan combinatie redelijk vlak maar ik merk o.a. bij drempels dat ik die iets rustiger moet nemen. Dit i.t.t. mijn passat waarbij ik alleen sportdempers heb geplaatst.
 

mike66

Nieuw lid
Gelet op jouw reactie zal ik inderdaad moeten overgaan op het plaatsen van hulpveren. Ik heb namelijk een trekhaak die onder de bumper doorkomt en dus lager zit dan het tweede type wat jij beschrijft.
 

Antera

Donateur
Standaard veren zijn al progressief maar in dit geval zal je dan inderdaad naar hulpveren moeten om de auto recht te houden.
 
Dan hoop ik dat ik mij mag optrekken aan de reaktie van Supersjors :crazy: want ik heb gisteren onder mijn nieuwe O2 combi eibachs laten plaatsen (tot grote voldoening trouwens), en ik heb ook een van fabriek af afneembare trekhaak (moet er langs onder vertikaal ingeschoven worden) met wegklapbare stekkerdoos, het is wél de bedoeling dat ik daar deze zomer zorgeloos mijn caravan mee tot in Spanje krijg hé :smiley29:
Kan wel zeggen dat ik op de 1200 km die ik tot nu toe deed nog op geen enkele drempel grond geraakt heb met de originele vering, ik rij vrij sportief nochthans maar een drempel dien je nu eenmaal rustig te nemen hé, daar zijn ze voor gemaakt ;)
 

De Stip

Forumguru
Breezer, no problem. Tenzij je 300 kuub aardappelen mee gaat nemen natuurlijk ;) Als je je gewoon houdt aan de maximale kogeldruk, en ook je kofferbak lading in de gaten houdt (bij mij ligt er tijdens de vakantie een buitenboordmotor en opgevouwde Zodiac in), ga je prima in Spanje en elders geraken.
 
Ik rij altijd met een kogeldruk van rond de 55kg, maar heb nog niet gekeken in mijn boekje hoeveel men bij skoda aanraad voor de octavia...
De aardappelen zal ik in Spanje wel kopen :xyxthumbs:
 

andrehj

Forumguru
Ik rij altijd met een kogeldruk van rond de 55kg, maar heb nog niet gekeken in mijn boekje hoeveel men bij skoda aanraad voor de octavia...
Voor een klein aanhangertje of een vouwwagen is dat wel voldoende, maar wanneer je een dikke caravan aan de haak hangt, is het voor de stabiliteit beter om richting de 75 kg te gaan.
 

rouwehand

Senior Member
Vanaf het begin hulpveren laten monteren i.c.m. afneembare Westfalia trekhaak & wegklapbare stekkerdoos.

Ideale combinatie met de caravan (1300 kg), goede rij-eigenschappen.
Maar dan moet je wel een kogeldruk hebben van 75 kg, een lagere druk geeft bij mij
slechtere stabiliteit.

Persoonlijk ben ik een voorstander van een afneembare trekhaak;
- mooier uiterlijk (als hij niet gemonteerd zit), zonder gaten in de bumper!
- je staat er niet met je schenen tegenaan, bij het inladen.
 
Bwa valt wel mee hoor, caravan weegt geladen maar 750 max, maar zelfs met mijn vorige caravan, een burstner van 1100kg geladen reed ik nooit met een kogeldruk hoger dan 60kg, kwestie van goed (en zo laag mogelijk) laden en rustig rijden, je bent tenslotte op vakantie en dat begint bij mij vanaf ik de oprit af rij :cool:
Ik heb een afneembare trekhaak genomen omwille van de parkeersensoren en omdat de prijs zo goed meeviel, voordeel van een vaste trekhaak is de bescherming tegen mensen die niet kunnen parkeren, dan zitten ze op je trekhaak ipv je bumper :)
 

rouwehand

Senior Member
Met een caravan, begint je vakantie bij het ophalen uit de stalling.
Een snelheid van 100km/h op de teller vind ik een goed & veilig tempo (uiteraard juist beladen, caravan & auto)


Wat betreft de bescherming, dan heb ik heel wat protectie nodig.
Denk ook aan al die mensen die op 5 cm afstand naast je parkeren, en hun deuren openzwaaien ;-(
 
Bovenaan Onderaan